Den felade länken "And" numera Rädd Bull
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Den felade länken "And" numera Rädd Bull
Då var det dags att ta itu med den felade länken i trilogin "Beauty" "And" "The Beast". Såg en annons på blocket om en Suzukiram med axlar. Precis vad jag väntat på. Iväg till Skånes Fagerhult för att hämta nykomlingen i familjen.
Jag åter kommer med mina ambitioner om projektet lite senare.
Vi ses
Sam
Jag åter kommer med mina ambitioner om projektet lite senare.
Vi ses
Sam
Senast redigerad av fr006 den lör okt 30, 2010 14:39, redigerad totalt 5 gång.
Dagens aktivitet blev, fotografering, lite demontering och massa ideer och mätningar.
Ramen kommer att användas som arbetsbänk för kommande överbyggnad eller kaross till "Beauty".
Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.
Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Jag kommer att fundera, prova, hitta billiga och enkla lösningar så "Beauty får ett liv efter detta fast i annan skepnad.
Vi får se vad det blir.
Sam
Ramen kommer att användas som arbetsbänk för kommande överbyggnad eller kaross till "Beauty".
Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.
Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Jag kommer att fundera, prova, hitta billiga och enkla lösningar så "Beauty får ett liv efter detta fast i annan skepnad.
Vi får se vad det blir.
Sam
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Kolla så att det är OK att spoa tillsammans med karossbyte och sådant först....fr006 skrev: Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.
Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Iaf tidigare så var kraven att vid "karossbyte" så ska chassiet vara i originalskick....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
jag är inte 100 men jag tror det blir ett amatörbygge om man spoar & byter kaross tror inte det räcker med ombyggt fordon då du gör en inverkan på hjulupphängningarna på det visetlasse suzicán skrev:Kolla så att det är OK att spoa tillsammans med karossbyte och sådant först....fr006 skrev: Det är ju så att orginalkarosserna inte går att laga i evigheter. Ramen och drivlinan tycks däremot hålla bra.
Då finns ju bara alternativet att bygga en ny "kaross" och sätta dit.
Den skall gå att besiktiga som "karossbyte" och de flesta delarna skall vara Suzuki orginal. SPOA och lite enklare saker blir det troligtvis.
Iaf tidigare så var kraven att vid "karossbyte" så ska chassiet vara i originalskick....
därimot om du höjer den med längere bladfjädrar & har dom i orginal ifästningspunkter & inte spoa kommer det troligtvis gå bra
Idag blev det lite fler mallar tillklippta. Torpeden kommer att kompletteras av diverse vinklade plåtar. Fördelen med masonitskivorna är att det lätt att ändra sig. Man kommer på olika lösningar efter hand.
Jah har bestämt mig för hur flaket skall se ut. Nästa moment blir nog att göra det i stort sett färdigt.
Sam
Jah har bestämt mig för hur flaket skall se ut. Nästa moment blir nog att göra det i stort sett färdigt.
Sam
I dag var det dags att fixa nya fjäderfäste.
Först skära bort dom gamla.
Sedan fixa till nya bitar. Röret är gjorda i 100 x 100 x 4 mm fyrkantsrör och öronen i 100 x 10 plattjärn.
Lite borrning och svetsning så var det första fixat.
Provmontering, ser ut att passa bra.
Ett tvärrör kommer att bultas fast i fjäderfästena.
Det längsgående röret kommer att fästas mot det bakre tvärgånende röret och det det mittersta tvärgående röret.
Det bakre tvärröret kommer att bultas i orginalfästet. Rör kommer att sättas i alla bulthål , så man inte deformerar rören.
Det blir en hel del inpassning av detaljerna, man skulle ha fler händer och fler skruvtvingar.
Det var vad som hanns med idag. Får se om jag hinner att kapa till lite fyrkantsrör imorgon.
Sam
Först skära bort dom gamla.
Sedan fixa till nya bitar. Röret är gjorda i 100 x 100 x 4 mm fyrkantsrör och öronen i 100 x 10 plattjärn.
Lite borrning och svetsning så var det första fixat.
Provmontering, ser ut att passa bra.
Ett tvärrör kommer att bultas fast i fjäderfästena.
Det längsgående röret kommer att fästas mot det bakre tvärgånende röret och det det mittersta tvärgående röret.
Det bakre tvärröret kommer att bultas i orginalfästet. Rör kommer att sättas i alla bulthål , så man inte deformerar rören.
Det blir en hel del inpassning av detaljerna, man skulle ha fler händer och fler skruvtvingar.
Det var vad som hanns med idag. Får se om jag hinner att kapa till lite fyrkantsrör imorgon.
Sam
Fick några timmar över idag. Började med att sätta rör i fästena.
Därefter provades lite nya rör in. Detta är golvet där stolarna skall sitta.
Fram med en stol och prova in placering.
Passade bra att Jens var på besök idag då motor med växellåda skulle lytas i.
Det var vad jag hann med idag. Imorgon hade jag tänkt skära bort främre karossfästena och svetsa litegrann.
Sam
Därefter provades lite nya rör in. Detta är golvet där stolarna skall sitta.
Fram med en stol och prova in placering.
Passade bra att Jens var på besök idag då motor med växellåda skulle lytas i.
Det var vad jag hann med idag. Imorgon hade jag tänkt skära bort främre karossfästena och svetsa litegrann.
Sam