Utfjädringsstopp Samurai.

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Utfjädringsstopp Samurai.

Inlägg av Wältmeister » lör jul 05, 2008 10:09

Senaste gången jag var i Sandlycke lurade Knutten upp mig för ett grovkornigt parti. Där studsade bilen så kraftigt att främre kardan lämnade fördelningslådan. Som tur är har jag förlängda stålspunna bromsslangar fram.
Nu undrar jag hur man på bästa sätt ordnar tillförlitliga utfjädringsstoppar fram. Man kan inte lita på bromsslangarna tydligen.
Bak är det handbromsvajrarna som ar utfjädringsstopp. Men även här önskar jag tips på utfjädringsstopp.
Infjädringsstoppa fram & bak har jag typ Calmini.

Får man se några Suzukis i Ekeby nu på torsdag och i Sandlycke på fredag? :?:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » lör jul 05, 2008 10:46

tror nog de flesta har stötdämparna som stopp utåt.. å nån slgs gummi stopp innåt.. om kardan låssar så är den för kort.. sen att handbromsviren är stoppet utåt undrar jag då skulle ju handbromsen dra sig.. å då går den ju trögt varje gång den fjädrar ut.. :roll: hmm

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » lör jul 05, 2008 14:55

utåt brukar inte vara något problem för Samurai med orginalblad . Eller har du tagit bort chaklen i ändrna på bladen ???

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Utfjädringsstopp Samurai - fortsättning.

Inlägg av Wältmeister » sön jul 06, 2008 9:51

Bilen är höjd c:a 4" med Calminifjädrar runt om + "2-Inch Shackle Reverse Conversion Kit" fram + "Boomerangshackle" bak.
Jag har även liggande "Calminis Drive Line Spacers 3/4". Dessa har jag inte vågat montera eftersom flera sagt att det är för liten höjning för att förhindra att främre kardan bottnar i fördelningslådan med dessa monterade vid kratig infjädring, t ex efter höga framvagnslyft. Infjädringsstoppen är, som tidigare nämnts, Calminis original.
Någon som har provat Calminis främre kardanaxel med 3" längre slaglängd än originalaxeln? :?: :vetej:
Flera inlägg, tack! :notworthy:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » sön jul 06, 2008 9:58

det är inga problem att sätta dit kardanspacern,jag har sådana på min spoade samurai o den är nog lika hög

i och med att kardan hoppar ur så är den ju för kort o inte för lång...

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön jul 06, 2008 10:00

Har du förlängt infjädringstoppen så kan inte kardan bottna med en 3/4" kardanspacer på, sätt på den o problemet är löst skulle jag gissa.

Största problemet med schackle reverse är just detta med att kardan inte räcker till.
I aim to misbehave

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » sön jul 06, 2008 10:33

Man får tacka för svaren :notworthy: .
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar