Bykvarn Offroad

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Nybygget

Inlägg av Robe » lör mar 16, 2013 21:20

NAJS!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Nybygget

Inlägg av Rössvik » lör mar 16, 2013 21:35

det tar sej sa pyromanen :partay: :pop: :awesome:
lift your truck fat chicks can´t jump!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Nybygget

Inlägg av OBELIX » sön mar 17, 2013 15:24

Tackar! Alltid kul med positiva komentarer och konstruktiv kritik :D

Idag har jag gjort klart det främre röret så tillvida att jag fixat anslutningen till den första ljuddämparen. Riktigt klart är det faktiskt inte- för skarvmuffen som sitter mellan främre och ljuddämparen är inte svetsad än. Men så här kommer den att sitta:
Bild

Ljuddämparen sitter högre än FD-lådan så jag behöver inte bygga ner skyddsplåten nåt extra för den sakens skull, med andra ord så blev det exakt som jag ville. Sen ser det lite konstigt ut med ett främre rör på 60 mm, och resten är ett Skoda Caddy pickis rör på 1,1/2" diameter....

Här ser ni hur röret slingrar sej som en kåt huggorm runt växellådan och över på andra sidan. Jag har även gjort ett fäste till röret som sitter i en av bultarna till svepet:
Bild

Jo- det blev en tur till Biltema också, för svetstråden var inne på sista varvet på rullen.

Och en Obelix utan svetstråd är ju lika värdelös som en ho*a utan fi**a........

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Nybygget

Inlägg av olle67 » sön mar 17, 2013 16:34

Nu ska ja va elak, :mrgreen: men ett rakt rör upp bakom hytten,såå mkt jobb du sparat,kat,mm kunde ju sitta på bak väggen.. :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Nybygget

Inlägg av OBELIX » sön mar 17, 2013 18:36

Vilken hytt Olle? Nä, skorstenen ska va under bilen, utan att vara ivägen i skogen :tumbup: Inga fuskvarianter här inte!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Nybygget

Inlägg av olle67 » sön mar 17, 2013 19:10

Visst tusan,de blir ju willys kaross,1-0 till obelix,,,,,, :D ,,,
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Nybygget

Inlägg av Grottulf » sön mar 17, 2013 19:59

Cheva_Power skrev:det är väll pullverlack du menar ? :D
Nej, keramisk coating är något helt annat
Chrille67 skrev:Ang coating så kan du kolla http://www.weirdperformance.se för lite info. Finns säkert liknande företag närmare Sörping.
Jag vill minnas att jag har läst att de har någon form av "målad" coating,
men sen om det är sämre än vanlig har jag ingen aning om...

Klemenz
Forumräv
Inlägg: 552
Blev medlem: mån dec 20, 2010 15:47
Ort: Ulricehamn

Re: Nybygget

Inlägg av Klemenz » sön mar 17, 2013 20:51

OBELIX skrev:Vilken hytt Olle? Nä, skorstenen ska va under bilen, utan att vara ivägen i skogen :tumbup: Inga fuskvarianter här inte!

SKREV OBELIX
jag hoppas då på mycket smatter med det tunna skoda röret^^ finns inget underbarare än en smattrande b20=)
Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Nybygget

Inlägg av sleeper_86 » mån mar 18, 2013 6:38

Klemenz skrev:
...finns inget underbarare än en smattrande b20=)
Huga, e bara epa/atraktorer som låter så :poke: :wink:

Ser bra ut som vanligt Robban.
Tänkte på fästet för främre röret i svepet, skulle nästan försöka få till någon gummikudde eller något så de kan röra sig lite av värmen. Annars vill de nog gärna spricka där :?
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Klemenz
Forumräv
Inlägg: 552
Blev medlem: mån dec 20, 2010 15:47
Ort: Ulricehamn

Re: Nybygget

Inlägg av Klemenz » mån mar 18, 2013 9:54

sleeper_86 skrev:
Klemenz skrev:
...finns inget underbarare än en smattrande b20=)
Huga, e bara epa/atraktorer som låter så :poke: :wink:

Inte då.. epa pojkar vill ju bara ha stora BRÖÖL avgssystem.. jag uppskattar däremot dom mindre Dimentionerna :tumbup:
Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Nybygget

Inlägg av OBELIX » mån mar 18, 2013 20:13

Sleeper, Jag funderade länge på just den detaljen :? Och kom fram till att om plåten är tillräckligt tunn så borde den flexa så pass mycket så den inte spricker av värmeutvecklingen, så den är bara två mm tjock men 5 cm:s avstånd mellan röret och bulten. Framtiden får utvisa om det funkar eller inte.

Klemenz, Jag hatar avgasljud :evil: Och rent teoretiskt så borde min konstruktion funka riktigt bra och uppfylla mitt önskemål om en tyst bil- även utan kattskrället! Det långa främre röret är ju 60 mm i diameter och runt en meter långt. Och jag har med avsikt gett f-n i och blästra det, av den enda orsaken att inte förstöra den underbart ojämna insidan av röret. Alla som kapat med stativkap vet hur snittet ser ut, det blir eftersläpningsskägg som måste gradas av med rondell för att det ska se bra ut. Alla såna är kvar på mitt rör, och även alla trådar från MIG:en som sticker ut på insidan har fått vara kvar- allt för att få avgaserna att bromsa upp och virvla omkring där inne innan dom når första burken. Och med tanke på att främre röret är så långt så kommer "kolvslagen" att jämnas ut då den funkar som en kompressionskammare- lite grann som en ljuddämpare på en pistol faktiskt.

Vi får se hur det funkar vid första uppstarten av motoren.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Nybygget

Inlägg av sleeper_86 » mån mar 18, 2013 20:20

OBELIX skrev:Sleeper, Jag funderade länge på just den detaljen :? Och kom fram till att om plåten är tillräckligt tunn så borde den flexa så pass mycket så den inte spricker av värmeutvecklingen, så den är bara två mm tjock men 5 cm:s avstånd mellan röret och bulten. Framtiden får utvisa om det funkar eller inte.


... ...


SKREV OBELIX
Jaså den e så pass tunn, såg ut att bara betydligt tjockare på bilden. :tumbup:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Nybygget

Inlägg av Rössvik » mån mar 18, 2013 20:24

ja o ju mer krökar du har på röret ju mer dämpar det ju med :tumbup: o på en sån liten motor så ska det inte låta men på en vinkel över 6,5l då ska det faktiskt höras :poke: inte overdrivet utan burkar o så men den ska dock höras :beer:
lift your truck fat chicks can´t jump!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Nybygget

Inlägg av OBELIX » mån mar 18, 2013 20:27

Fan Sleeper, Jag HAR faktiskt tunn plåt också :wink: Men å andra sidan så tycker väl de flesta av er på forat att två mm är rätt så tjock plåt.........

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Nybygget

Inlägg av sleeper_86 » mån mar 18, 2013 20:29

2 mm e sånt man lagar rostiga karossdelar med va? :mrgreen:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Skriv svar