Sida 1 av 1

Var köpa 1310 svets yokar?

Postat: tor mar 12, 2009 10:48
av King-cab
Var köper man 1310 svets yokar förmånligast? Tips på material val till kardan röret mottages varmt :D Skall nämligen bygga ny kardan till min kc trött på delad kardan axel som viberar och har sig :D

Postat: tor mar 12, 2009 19:04
av henke_99
Kan du inte bara kapa bort yokarna från din gamla kardan?

En liten fundering bara, hur får du den längdjustering som krävs när bilen fjädrar om du monterar en fast kardan istället?

Postat: tor mar 12, 2009 19:55
av TMT
henke_99 skrev:Kan du inte bara kapa bort yokarna från din gamla kardan?

En liten fundering bara, hur får du den längdjustering som krävs när bilen fjädrar om du monterar en fast kardan istället?

han kanske menar framaxeln, den är ju delad och rör sig ju inte alls mycket. :?: :D

Postat: tor mar 12, 2009 20:06
av Bertilson
eller så syftar han på den bakre kardanen som antagligen har ett stödlager och en knut ungefär en meter bakom lådan.

Postat: tor mar 12, 2009 23:11
av King-cab
TMT skrev:
henke_99 skrev:Kan du inte bara kapa bort yokarna från din gamla kardan?

En liten fundering bara, hur får du den längdjustering som krävs när bilen fjädrar om du monterar en fast kardan istället?

han kanske menar framaxeln, den är ju delad och rör sig ju inte alls mycket. :?: :D
Inga problem med fjädrings rörelsen är ju slip yoken som tar hand om det :D Och det är bakkardan som skall byggas om finns original att köpa i usa från nissan frontier 01-04 men de blir nog för dyr frakt på en bak kardan den e ju inte riktit kort på en kc :D
Därför tänkta jag bygga en egen

Så här ser den ut
Bild

Postat: fre mar 13, 2009 18:07
av henke_99
Varför har dom slipyoke och delad kardan?

Postat: fre mar 13, 2009 19:44
av Mathias T
Tänk bara på att ju längre kardan desto större diam på röret krävs för att unvika "hopprepseffekten",detta syns ju tydligt på bilden med