tyngdpunktsförskjutande hjulupphängning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

tyngdpunktsförskjutande hjulupphängning

Inlägg av Johan P » mån mar 16, 2009 17:54

Tror att tyngdpunktsförskjutande hjulupphängning har framtiden framför sig :D
Har bara lite idéer i huvudet än så länge, men tänkte vi kunde samla in innovativa fordon och lösningar som man hittar på nätet i denna tråden.

Menzi Muck A81
SJ413-86

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » mån mar 16, 2009 18:29

Har du nåt exempel o visa :roll:
westcoastspiders.com

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån mar 16, 2009 18:39

Du fundera väl inte på en gyrostabiliserad kaross med ballasttankar typ...

:?: :?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » mån mar 16, 2009 19:07

jag såg länken nu..
lite mycke å hålla reda på om man skulle köra trial med en sån :D
Den skulle säkert bli ganska tung , men det är coolt att man kan gå iväg ,utan hjulrotation
westcoastspiders.com

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » mån mar 16, 2009 19:10

Jag har inget snyggt att visa ännu.

Idag går alla hjulupphängningar rakt uppåt och neråt.
Om istället hjulet gick snett utåt och neråt, och uppåt och inåt får man en possetiv tyngdpunktsförsskjutning om man dessutom använder levelering.
(Framhjulen skall dessutom skjutas framåt när dom går neråt och bakhjulen skall gå bakåt vid nedåtrörelse).
Effekten jag vill åt är att när fordonet kör upp på ett hinder skall bilens tyngd möta hindret.
Idag när ett fordon kör upp på ett hinder putter fjädringen bilens tyngdpunkt bakåt från hindret och försämrar möjligheten att ta sig fram.
(Fattar ni nått? det är skitsvårt att förklara i text, vill skestikulera med armarna som en Italienare :D)

Betraktar hela fordonet som ballast.
SJ413-86

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån mar 16, 2009 19:43

En sak em gör det lite besvärligare är ju att det i princip krävs hydrauldrivning, med en motor i varje hjul...

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » mån mar 16, 2009 19:49

henke_99 skrev:En sak em gör det lite besvärligare är ju att det i princip krävs hydrauldrivning, med en motor i varje hjul...
Håller med dig men vill man vara med och tävla måste problemet med mekanisk drivning och en motor lösas :?
SJ413-86

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » mån mar 16, 2009 19:59

Det är som du säger en hel del problem som måste lösas...

Nr ett är att sätta en stabil förankring i plånboken som kommer göra ilskna försök att försvinna.. :wink:

För att komma en bit på vägen så finna det ju några bilar byggda med långslagig luftfjädring.. Har man sen axlarna så pass långt fram/bak att man i princip kan lägga bilen på buken
Detta kan bli möjligt om det blir så att man inte behöver passagerar stolen i bilen.
Klämmer man sedan dit ett gyro så kan bilen själv kompensera för evt lutning.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8508
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » ons mar 18, 2009 22:19

Tänker du på något slags integrerat fjädringssystem som på Citroens A-modeller eller BMC 1100 hydrolastic? :vetej:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » mån okt 05, 2009 20:19

Hittade här en rolig skapelse http://vimeo.com/2892307
SJ413-86

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » sön okt 25, 2009 9:41

Allt man uppfinner har någon annan redan gjort :?
Här är det fordonet som liknar mina idéer bäst.
http://www.team-bhp.com/forum/4x4-vehic ... drive.html
Bild
SJ413-86

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » sön okt 25, 2009 12:26

Johan P skrev:Allt man uppfinner har någon annan redan gjort :?
Här är det fordonet som liknar mina idéer bäst.
http://www.team-bhp.com/forum/4x4-vehic ... drive.html
Bild
Helt otroligt. Hade varit roligt att veta hur många byggtimmar det har krävts till den. :)
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » sön okt 25, 2009 13:48

de e ju rena transformers bilen häftigt
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Inlägg av SC » sön okt 25, 2009 16:53

Det finns en gammal svensk prototyp som kallades x-musen. Visades på Trafikmagasinet en gång för längesen. Här finns bilder, scrolla långt ner eller sök på sidan.
http://www.sfhm.se/templates/pages/Arme ... anguage=EN

JonasC
Användare
Inlägg: 94
Blev medlem: tis jun 03, 2008 7:34
Ort: Södertälje

Inlägg av JonasC » sön okt 25, 2009 18:32


Skriv svar