Få lös valptrummor?

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Zuki
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön okt 15, 2006 1:22
Ort: Åre/Luleå

Få lös valptrummor?

Inlägg av Zuki » sön nov 26, 2006 15:25

Efter att ha studerat en del sprängskisser så har jag kommit fram till att det ska gå att ta lös bakre bromstrumman på en valp -62 direkt efter att man demonterat hjulet, 3timmar, en massa hamrande, 2 trasiga avdragare och en massa svordommar senare så är det väl bara att erkänna att jag behöver hjälp.. hur får man på mest kraft på trumman? (har använt avdragare och hammrat samtidigt), jag vil ju inte ta lös hela navet då jag bara ska kolla bromsbackar och rengöra..

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » sön nov 26, 2006 15:51

Nu är jag inte helt säker på detta!!!!
Hade inte vissa valpar där navet satt ihop med trumman ??
Alltså nav och trumma i ett paket ??
Kan ha fel bara något jag har för mej
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Jockum
Hemmastadd
Inlägg: 235
Blev medlem: sön sep 24, 2006 19:58
Ort: Borås

Inlägg av Jockum » sön nov 26, 2006 16:07

på mitt ex, en valp -63, så satt också trumman så in i helvete. Men efter mycket hamrande o rostlösare så kom till slut skiten loss. Prova med att värma på sakerna lite, tror de ska hjälpa. Tror inte navet och trumman sitter ihop, med vet inte säkert.

//jocke

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön nov 26, 2006 16:20

Trumman sitter inte ihop med navet! avdragare?? du använde inte en sådan som drar i hjulbultarna va?funkar ju liksom inte på den lösningen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön nov 26, 2006 16:27

Massor av rostlösare... Och ännu mer av detta medel....
När det har gårr en bra stund så tar du stålborsten och borstar rent runt hjulbultarna och runt navet...

Sen drämmer du till i utkanten av trumman...

Inte så d****la hårt utan ganska bra bra sen arbetar du dig runt hela varvet....

Händer det inte så ös på mer rostlösare och gör kväll för idag...
Sen tar du en sväng i morgon igen...

Har du gasbränneri så är kanon att värma på en del...

Jag använder Omega rostlösare och den har lösgort en hel del som suttit i många år..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » sön nov 26, 2006 20:40

3 burkar rostlösare, väldigt mycket värme, banka som fan ute i kanterna. Vet att jag slet som faan med det och vara nära på att ge upp på min valp -67.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

Zuki
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön okt 15, 2006 1:22
Ort: Åre/Luleå

Inlägg av Zuki » sön nov 26, 2006 23:33

Matias: näädå.. använde inte en som drar i hjulbultarna, använde en avdragare av modell stor som jag satte runt hela trumman och drog allt vad jag orkade med ett fälgkors samtidigt som jag bankade runtom trumman men inte hjälpte det..


Har lagt den i rostlösarbad över natten.. så vi får se om det hjälper, har funderat på att skaffa en liten gasolbrännare på nån bensinstation men jag är tveksam på om det räcker till, har inte gassvets på stället där jag håller på meka nu...
Läste om en som inte fick lös sin trumma som till slut tog lös hela axel-broms-nav klumpen, han tog den till en verkstad där dom fick pressa 70ton innan den lossnade.... men jag hade ju tänkt besikta imorrn eftermiddag.. det finns inget så fint som tidspress när man vill få något gjort :D

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån nov 27, 2006 9:11

Zuki skrev:Matias: näädå.. använde inte en som drar i hjulbultarna, använde en avdragare av modell stor som jag satte runt hela trumman och drog allt vad jag orkade med ett fälgkors samtidigt som jag bankade runtom trumman men inte hjälpte det..


Har lagt den i rostlösarbad över natten.. så vi får se om det hjälper, har funderat på att skaffa en liten gasolbrännare på nån bensinstation men jag är tveksam på om det räcker till, har inte gassvets på stället där jag håller på meka nu...
Läste om en som inte fick lös sin trumma som till slut tog lös hela axel-broms-nav klumpen, han tog den till en verkstad där dom fick pressa 70ton innan den lossnade.... men jag hade ju tänkt besikta imorrn eftermiddag.. det finns inget så fint som tidspress när man vill få något gjort :D
Tja man vet ju aldrig :lol: :lol: :lol: ta bort hela navet med trumman annars,där funkar det med en vanlig "bult"avdragare
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån nov 27, 2006 10:14

Men då har du ju en press.....
Använd den, vet jag......
Zuki skrev: det finns inget så fint som tidspress när man vill få något gjort :D
Bild Sorry!!!! Kunde inte låta bli... Bild


Nä! Som sagt tidigare... Använd rostlösare och knacka runt på trumman så brukar dom lossna...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » tis nov 28, 2006 9:11

Har för mig på att vissa av dom äldre valparna så sitter trumman på baksidan navet , Då måste man släppa navet först :? :?

sugga
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:47
Ort: Långtutiskogen, Småland
Kontakt:

Inlägg av sugga » tor nov 30, 2006 9:54

På en variant med släta trummor sitter de innanför navet = helvete att få loss.
Lösningen är våld och hjälper inte det ännu mer våld och större hammare, om man nu fortfarande inte fått isär det hela så är allt annat tillåtet, skärbrännare, dynamit, svavelsyra tja vad man nu kan hitta, använd fantasi och uppfinningsrikedom :wink:
Skämt å sido går det inte med "lagom" våld så är risken stor att man bara slår sönder något eller någon. Jag har haft samma j-vla problem och det slutade med att jag skar av de bultarna som håller hela paketet med bromssköld mm då kunde jag dra ut allt ihop med drivaxeln, åka till en snäll brors jobb och låna en 100 tons press trycka isär allt (med en smäll som fick all verksamhet att avstanna i verkstan) Massor av kopparpasta vid monteringen hjälper lite vid nästa demontering.
Bättre en sugga i skogen än ett svin på vägen!
Mitt Skogsprojekt - Land Rover 90 V8: http://www.ostergren.se/bilder/lr90v8/lr90v8.htm

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tor nov 30, 2006 14:19

isåfall är det nästan som jag skev i mitt inlägg ..
Lägg märke till NÄSTAN :) :)
Jag var inte helt fel ute i detta ämne då :shock: :shock:
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » tor nov 30, 2006 14:32

Nesse, köp en lott,det är nog din turdag :wink: :wink: :lol: :lol: :lol: :lol:
MVH / Arne

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tor nov 30, 2006 16:26

Jaaa inte f-n är det skicklighet :D
Tur och lotter njjjeee men tur i något annat :D :D
Nesse
Nu skall jag ut och prova LJ73 på bröt efter stötdämpar ändringen..
så får man se vad det blir för bil på LÖRDAG
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Zuki
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön okt 15, 2006 1:22
Ort: Åre/Luleå

Inlägg av Zuki » tor nov 30, 2006 22:33

efter en närmare kik så sitter ju trummorna på insidan.... såg ut som att hjulbultarna kom ut genom trumman men efter att ha pillat bort lite lera så såg jag att så inte var fallet, har inhandlat en avdragare av den modell som man drar fast i hjulbultarna, får undersöka närmare i helgen då skolan håller på att ta livet av mig för tillfället :(

Skriv svar