Fördelningslådeguide
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 327
- Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
- Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland
Fördelningslådeguide
Kan inte nån kunnig göra en liknande tråd som axelguiden med olika bilder på vanligt förekommande fördelingslådor. För/nackdelar. kedje/kugg transmision.
NP203/205/208/241
NP203/205/208/241
//Da_loof
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Låter som en bra idé
Jag kan börja.
Så får någon annan rätta mina fel, och fylla i vad jag glömt
NP203
Kedje-driven gjutjärnslåda med konstant fyrhjulsdrift.
Den har en mitt-diff som man kan välja om den ska vara öppen eller låst.
Lågväxeln har 1,96:1 i utväxling.
Ett vanligt fel är att länkaget till den pajar, eller behöver justeras.
Är nog egentligen ganska stark, men har fått ett (oförtjänt?) dåligt rykte pga mitt-diffen
Den ska ha en rak 30W-olja enligt specen, men det funkar nog även med multigrade-motoroljor...
NP205
Kugg-driven gjutjärnslåda.
Är lätt att identifiera tack vare det 3-bultade locket till "mitten-axeln"
Lågväxeln har 1,96:1 i utväxling.
Detta är den starkaste lådan, den enda nackdelen är att utväxlingen inte är så låg.
Denna ska ha 80W90 axelolja.
NP208
Kedjedriven aluminium-låda.
Är man osäker på vad man har, så är modell-beteckningen instansad på den runda brickan baktill (om den sitter kvar )
Lågväxeln har 2,61:1 i utväxling.
Denna ska ha ATF dexron olja
NP241
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.
Och även denna ska ha ATF dexron olja
Här är en länk med lite mer nyttig info:
http://www.high-impact.net/transmission ... _NP203.htm
Jag kan börja.
Så får någon annan rätta mina fel, och fylla i vad jag glömt
NP203
Kedje-driven gjutjärnslåda med konstant fyrhjulsdrift.
Den har en mitt-diff som man kan välja om den ska vara öppen eller låst.
Lågväxeln har 1,96:1 i utväxling.
Ett vanligt fel är att länkaget till den pajar, eller behöver justeras.
Är nog egentligen ganska stark, men har fått ett (oförtjänt?) dåligt rykte pga mitt-diffen
Den ska ha en rak 30W-olja enligt specen, men det funkar nog även med multigrade-motoroljor...
NP205
Kugg-driven gjutjärnslåda.
Är lätt att identifiera tack vare det 3-bultade locket till "mitten-axeln"
Lågväxeln har 1,96:1 i utväxling.
Detta är den starkaste lådan, den enda nackdelen är att utväxlingen inte är så låg.
Denna ska ha 80W90 axelolja.
NP208
Kedjedriven aluminium-låda.
Är man osäker på vad man har, så är modell-beteckningen instansad på den runda brickan baktill (om den sitter kvar )
Lågväxeln har 2,61:1 i utväxling.
Denna ska ha ATF dexron olja
NP241
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.
Och även denna ska ha ATF dexron olja
Här är en länk med lite mer nyttig info:
http://www.high-impact.net/transmission ... _NP203.htm
Senast redigerad av Grottulf den lör okt 23, 2010 13:00, redigerad totalt 2 gång.
-
- Veteran
- Inlägg: 1565
- Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
- Ort: Kiruna
- Kontakt:
-
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Bra!!
Bra tråd!!
(Dock inte mycket kvar att fylla på med nu.. )
/R
(Dock inte mycket kvar att fylla på med nu.. )
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Vad sitter det för fördelningslåda på en silverado 2500 med 6.5 motorn?
den brickan som ska tala om det har ramlat bort på min.
den brickan som ska tala om det har ramlat bort på min.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Rutinerad
- Inlägg: 327
- Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
- Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland
Kan de vara en Np208 som sitter i en Dodge 350 Van bakom en 727a?
Isf är den vänd med kardanen på vänster fram.
Polare har hyrt in en sån hos mej å försöker hjälpa hitta ett klonkande under belastning med 4x4 ikopplat. Knutkors eller kedja?
Isf är den vänd med kardanen på vänster fram.
Polare har hyrt in en sån hos mej å försöker hjälpa hitta ett klonkande under belastning med 4x4 ikopplat. Knutkors eller kedja?
//Da_loof
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Kanontrevlig utväxling!
Lite starkare än 208'an. Vad innebär det i praktiken? Lika stark som NP205?
Vad den sitter på för bilar kanske ger en hint.
Har den låsbar mittdiff? Konstant 4x4?
Lite starkare än 208'an. Vad innebär det i praktiken? Lika stark som NP205?
Vad den sitter på för bilar kanske ger en hint.
Har den låsbar mittdiff? Konstant 4x4?
Grottulf skrev: NP241
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.
Marginallt starkare än en 208, bättre men inte alls jämförbar med en 205 (som ju klassas i princip som oförstörbar). Svagaste punkten är den långa slipyoken som inte klarar branta kardanvinklar, då kan man bryta sönder huset istället för att kardanen åker in i lådan.JohnE skrev:Kanontrevlig utväxling!
Lite starkare än 208'an. Vad innebär det i praktiken? Lika stark som NP205?
Vad den sitter på för bilar kanske ger en hint.
Har den låsbar mittdiff? Konstant 4x4?
Grottulf skrev: NP241
Kedjedriven aluminium-låda.
Finns i både höger o vänster-drop varianter.
(Troligen finns även de övriga i vänster-kardan versioner också, om de har suttit i en Ford)
Lite starkare än 208:an
Även denna ska ha en rund id-bricka.
Lågväxeln har 2,72:1 i utväxling.
Den med kardan till höger sittar på dom sista årsmodellerna av den "gamla" blazer och suburban som har stel framaxel. Tror det är 89-91. Kardan till vänster är det på dom nyare (silveradon från -88 ) med individuell framfjädring.
Urkopplingsbar framhjulsdrift och spärrad 50/50 mellan fram och bak med 4wd.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark
man då en som e bra 241 vad e skillnaden mellan 241 och 241c
Senast redigerad av turbomannen den ons jan 19, 2011 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög
vad för fördelningslådor finns det till th350 kåda som har utgående axeln till bakaxeln mitt imot utgående axeln till fram, som tex suzuki?? De flesta fördelningslådor i denna tråd sitter ju bakre utgående axeln i centrum.
Men på np 203 och 205 sitter ju ett lock där jag vill ha utgående axeln bak, går det kanske rent av att flytta utgående axeln (inte troligt men man vet aldrig)
Men på np 203 och 205 sitter ju ett lock där jag vill ha utgående axeln bak, går det kanske rent av att flytta utgående axeln (inte troligt men man vet aldrig)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Till cheva finns inga såna. (eftesom alla deras bakaxlar har diffen i mitten) Och det går inte att flytta bakre yoken.skogsvild skrev:vad för fördelningslådor finns det till th350 kåda som har utgående axeln till bakaxeln mitt imot utgående axeln till fram, som tex suzuki?? De flesta fördelningslådor i denna tråd sitter ju bakre utgående axeln i centrum.
Men på np 203 och 205 sitter ju ett lock där jag vill ha utgående axeln bak, går det kanske rent av att flytta utgående axeln (inte troligt men man vet aldrig)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Växlande
Nyfiken fråga,är det samma växlingssätt på alla fördelningslådor eller skiljer det sig nåt imellan hur man skall skifta mellan hög och lågen??
OM jag inte minns fel så är det väl sagt att man skall stå stilla med bilen och ha automaten i Neutral då man skiftar mellan hög-låg.
Stämmer detta??
/R
OM jag inte minns fel så är det väl sagt att man skall stå stilla med bilen och ha automaten i Neutral då man skiftar mellan hög-låg.
Stämmer detta??
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..