Egenföretagare?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Egenföretagare?

Inlägg av Marcus-84 » tis jul 06, 2010 18:27

Har planer på att bli egenföretagare men hur ska man gå tillväga? Vad är det jag måste göra för att kunna bli det?

Min plan är att investera i en minigrävare på 2,5-3 ton, trailer till denna (kommer att dra den med min Pajero), diverse skopor, rotortilt m.m

Kommer att hyra ut mig själv å grävaren, ej endast maskin då detta blir så dyrt i underhåll. Sommartid vill jag rikta in mig på privatpersoner, parkförvaltn etc. å på vintern till gruvan (spårrensning eller liknande.

Bör kanske tillägga att jag kommer att ha ett vanligt jobb samtidigt. Jag jobbar 7dagar å är ledig 7dagar å på ledigveckan hade jag tänkt jobba "åt mig själv".

Vad anser ni om detta???
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tis jul 06, 2010 18:31

:tumbup:


Men det blir mycket jobba i början...



Tänk på att sambo / fru / tjej / barn / husdjur mm blir lidande om du jobbar så mycket
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » tis jul 06, 2010 19:01

Jo jobba räknar jag med ;) Dock har jag tänkt ha detta som en start ut i det verkliga arbetet med större maskiner. Man måste ju binda kontakter å fiska lite jobb :D

Varför jag börjar med en liten maskin är för att den är billig i drift å inköp å skulle det då komma en period med lite jobb på grävaren så klarar jag av att ammortera iaf ;)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Pepopp
Rutinerad
Inlägg: 383
Blev medlem: mån mar 29, 2010 20:26
Ort: Värnamo

Inlägg av Pepopp » tis jul 06, 2010 20:27

Gå in på www.bolagsverket.se och klicka dig vidare. I västra kanten finns en hel del informativa länkar samt en länk till Företagsregistret där du kan registrera din firma. Man kan sitta å "leka" lite där och sedan spara ner de inställnigar man gör, kostnadsfritt, tills den dagen du skickar in en ansökan men det mesta framgår av sidan.
Spjutet Postat: tis jul 06, 2010 17:31 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------




Men det blir mycket jobba i början...



Tänk på att sambo / fru / tjej / barn / husdjur mm blir lidande om du jobbar så mycket
Precis som Spjutet skriver så får du räkna med att jobba mycket de första åren men jag tycker för övrigt att det låter som rätt vettigt upplägg.
Patrol LWB 160 -82 SD33
Patrol LWB 160 -84 SD33
Patrol SWB 260 -92 TD28

"Den som aldrig gör nåt, han kan heller aldrig göra fel!"

w_larsson
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: mån feb 09, 2009 19:02
Ort: Mitt i skåne

Inlägg av w_larsson » tis jul 06, 2010 22:34

Har också tänkt på detta länge men inte kommit till skott...det bästa är att man kan köpa massa grejor till "firman" som man drar av! Köper du nya däck till bilen för 10 000:- så kostar dom ca 5500:- istället.

nutte
Hemmastadd
Inlägg: 194
Blev medlem: ons feb 07, 2007 19:17
Ort: dalarna

Inlägg av nutte » ons jul 07, 2010 6:14

w_larsson skrev:Har också tänkt på detta länge men inte kommit till skott...det bästa är att man kan köpa massa grejor till "firman" som man drar av! Köper du nya däck till bilen för 10 000:- så kostar dom ca 5500:- istället.
HAr varit egen företagare i 10år nu, sen ja va 20... å tänker man som du gör så sitter du helt klart i klistret ganska snart...


Sen det me grävning åsså vidare är helt underbart, jag kör själv med en 5 tonnare, en 200hk traktor med trailer, åsså skördare på vintrarna...
Tänk bara på vad som gäller ang maskinförar utbildningar, försäkringar osv den dan du startar upp, Jag tror att maskinförar utbildning på jordförflyttande maskin krävs på alla grävare/skidders över 1.5ton...
å för att få ett sådant krävs teori (massor) sen ett par 1000 timmar ute i yrket hos en entreprenör, å vissa försäkringar kräver just detta, men sånt går ju att kolla upp säkert, ja är inte 100% säker själv, ja tog förarutbildningen för 7-8 år sen så de kan ha ändrat sej...

sen är det jobb som fasen, MEN det som är bra är om du kan jobba med annat samtidigt som du startar upp, för inser man att det inte funkar så har man iaf nått att falla tillbaka på...

Sen ska man tänka på att kör du in 1000 kr, så är 500- statens:(
Terrano V6 -91

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons jul 07, 2010 12:06

nutte skrev:
w_larsson skrev:Har också tänkt på detta länge men inte kommit till skott...det bästa är att man kan köpa massa grejor till "firman" som man drar av! Köper du nya däck till bilen för 10 000:- så kostar dom ca 5500:- istället.
HAr varit egen företagare i 10år nu, sen ja va 20... å tänker man som du gör så sitter du helt klart i klistret ganska snart...
Bra sagt. Och helt rätt... :tumbup:
nutte skrev:sen är det jobb som fasen, MEN det som är bra är om du kan jobba med annat samtidigt som du startar upp, för inser man att det inte funkar så har man iaf nått att falla tillbaka på...
7-16-tider existerar inte. Det är bara att jobba till man är klar. Lördagar, söndagar, storhelger, födelsedagar och allt sådant. Glöm det om du har en deadline. Och krypa ner i sängen bara för att man känner sig lite snuvig = nix...
Sen finns det en del fördelar också, och oftast så är man jäkligt stolt över det man gjort. Speciellt när man lyckats bygga upp en verksamhet efter några år...
nutte skrev:Sen ska man tänka på att kör du in 1000 kr, så är 500- statens:(
Och att man måste lägga undan pengar från dom bra månaderna til dom dåliga månaderna...
Lägg ALLTID undan pengar till momsen. ALLTID!!!!
Finns ju en del som fått köpnoja (Nope! Inte jag. Jag har klarat mig) när det plötsligt ligger 100000-150000 moms+skatt-kronor på kontot, men som sagt. Dom vill staten ha, så att alla som inte giter jobba ska kunna få bidrag...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » ons jul 07, 2010 13:58

Är det inte så också att det kan vara väldigt svårt att lyfta någon direkt lön dom första år innan man får snurr på firman.

Eller är detta bara en myt!?!

Ni som kör eget vet väll detta bäst 8)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » ons jul 07, 2010 14:59

nutte skrev:
w_larsson skrev:Har också tänkt på detta länge men inte kommit till skott...det bästa är att man kan köpa massa grejor till "firman" som man drar av! Köper du nya däck till bilen för 10 000:- så kostar dom ca 5500:- istället.
HAr varit egen företagare i 10år nu, sen ja va 20... å tänker man som du gör så sitter du helt klart i klistret ganska snart...
Nu är jag inte alls med på hur du menar...
Självklart så ska man ju dra så mycket som möjligt på firman,
så man slipper att ta ut det som lön och betala skatt på det.

Nu pratar vi ju inte om att gå på NK's o handla mode-kläder å sån skit, utan att köpa livsviktiga saker så som verktyg, däck, o reservdelar (till den fyrhjulsdrivna firmabilen :wink: ).

Att man sedan inte ska förbruka alla pengar man har på företagskontot,
utan har pengar kvar till moms o skatt, är ju självklart, men det är ju en helt annan sak.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Inlägg av sos » ons jul 07, 2010 15:13

Nä vadå... som anställd så kan man ju ta ut ö-tid med mera "svart" i diesel, olja, mobiltelefoner och annat.... ööhhh men det kan ju företagaren också... allt står ju på firman (till och med snöskotern)

nu vart jag :weird: och borde :shoot:

Allvarligt talat, tar du inte ut lön och därmed inte betalar skatt så blir ju pensionen därefter...
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

nutte
Hemmastadd
Inlägg: 194
Blev medlem: ons feb 07, 2007 19:17
Ort: dalarna

Inlägg av nutte » ons jul 07, 2010 16:16

Grottulf skrev:
nutte skrev:
w_larsson skrev:Har också tänkt på detta länge men inte kommit till skott...det bästa är att man kan köpa massa grejor till "firman" som man drar av! Köper du nya däck till bilen för 10 000:- så kostar dom ca 5500:- istället.
HAr varit egen företagare i 10år nu, sen ja va 20... å tänker man som du gör så sitter du helt klart i klistret ganska snart...
Nu är jag inte alls med på hur du menar...
Självklart så ska man ju dra så mycket som möjligt på firman,
så man slipper att ta ut det som lön och betala skatt på det.

Nu pratar vi ju inte om att gå på NK's o handla mode-kläder å sån skit, utan att köpa livsviktiga saker så som verktyg, däck, o reservdelar (till den fyrhjulsdrivna firmabilen :wink: ).

Att man sedan inte ska förbruka alla pengar man har på företagskontot,
utan har pengar kvar till moms o skatt, är ju självklart, men det är ju en helt annan sak.
ja men startar man firman bara för att få dra av grejjer till bilen så är man då verkligen farligt ute, det krävs inkomst åxå, å firma bil för att dra av grejjer till en sådan.... det finns dom som åkt dit på att ha köpt "fel" däck dim till sina firma bilar när "kontroller" gjorts...

Å har man ingen inkomst, så är det BARA nackdelar, sjukersättning, föräldrapening, pension... sen OM man behöver låna pengar så kanske du inte får pga att du har för LÅG inkomst på papperet trots att du har det gott ställt i verkligheten...
Terrano V6 -91

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons jul 07, 2010 16:18

Grottulf skrev:
nutte skrev:
w_larsson skrev:Har också tänkt på detta länge men inte kommit till skott...det bästa är att man kan köpa massa grejor till "firman" som man drar av! Köper du nya däck till bilen för 10 000:- så kostar dom ca 5500:- istället.
HAr varit egen företagare i 10år nu, sen ja va 20... å tänker man som du gör så sitter du helt klart i klistret ganska snart...
Nu är jag inte alls med på hur du menar...
Självklart så ska man ju dra så mycket som möjligt på firman,
så man slipper att ta ut det som lön och betala skatt på det.
Jag tycker det är väldigt enkelt att först vad Nutte menar...
Om du köper 4 st 42tums IROK på firmakontot så lär revisorn undra rätt rejält vad fan du sysslar med, speciellt om du installerar parabolantenner...
Och alla inköp av delar ska antingen säljas igen, eller bokföras som lager.
Vi kan ta ett exempel. Om jag köper in ovan nämnda däck så läggs dom in i lagersaldot till den dag jag säljer dom till en kund, tar ut däcken som eget uttag (då måste jag betala moms och skatt på dom) eller att dom avskrivs efter sisådär 5-10 år.
Största chansen att "lyckas" bekymmerslöst med ovanstående "löneförmån" är om man, i detta fallet, har en entreprenadfirma eller åkeri och köper däcken ospecade, dvs: det står bara 4 st däck på fakturan...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

majk
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jan 25, 2010 18:03
Ort: Eskilstuna

Inlägg av majk » ons jul 07, 2010 17:04

nutte skrev:sen OM man behöver låna pengar så kanske du inte får pga att du har för LÅG inkomst på papperet trots att du har det gott ställt i verkligheten...
Har en kund som råkade utför just detta, såg alltid skitglassigt ut när han kom in på jobbet, parkerade ML55:an utanför, snofsiga kläder etc. men när han skulle handla och det visade sig att banken nekade lånet pga. för låg inkomst flög han i taket o gormade över hela firman att ville vi verkligen veta hur mycket han egentligen tjänade? osv ...

Cliff Barnes
Jeep GrandCherokee Limited 5.2 -97

w_larsson
Hemmastadd
Inlägg: 214
Blev medlem: mån feb 09, 2009 19:02
Ort: Mitt i skåne

Inlägg av w_larsson » ons jul 07, 2010 19:00

Grottulf skrev:
nutte skrev:
w_larsson skrev:Har också tänkt på detta länge men inte kommit till skott...det bästa är att man kan köpa massa grejor till "firman" som man drar av! Köper du nya däck till bilen för 10 000:- så kostar dom ca 5500:- istället.
HAr varit egen företagare i 10år nu, sen ja va 20... å tänker man som du gör så sitter du helt klart i klistret ganska snart...
Nu är jag inte alls med på hur du menar...
Självklart så ska man ju dra så mycket som möjligt på firman,
så man slipper att ta ut det som lön och betala skatt på det.

Nu pratar vi ju inte om att gå på NK's o handla mode-kläder å sån skit, utan att köpa livsviktiga saker så som verktyg, däck, o reservdelar (till den fyrhjulsdrivna firmabilen :wink: ).

Att man sedan inte ska förbruka alla pengar man har på företagskontot,
utan har pengar kvar till moms o skatt, är ju självklart, men det är ju en helt annan sak.
Tur nån fattade!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons jul 07, 2010 19:11

just momspengarna är ju en klassisk tabbe,eller att pengarna bränner i fickan (dom som staten ska ha).
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar