fördelnings låda k3500

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Teddy
Rutinerad
Inlägg: 439
Blev medlem: tor aug 20, 2009 11:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

fördelnings låda k3500

Inlägg av Teddy » mån jan 24, 2011 15:27

hej jag har kommit över en cheva pickup tänkte använda motor och lådor från men utgående fram är på fel sida för mig någon som har en bra ide vad man kan göra?? eller någon som har något annat liggande som vill byta hörde något om en oljepump så man inte kan vända den kan det stämma?? mvh teddy
Ingen kommer ihåg en fegis
Hermod formula monster bil, willys cj2 ,jeep gc 97a

Teddy
Rutinerad
Inlägg: 439
Blev medlem: tor aug 20, 2009 11:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Teddy » mån jan 24, 2011 15:31

håller dom bra tänkte åka lite efekt på den?? :) glömmde säga den är från en 89a med bigblock och antagligen th400 om det spelar roll mvh teddy
Ingen kommer ihåg en fegis
Hermod formula monster bil, willys cj2 ,jeep gc 97a

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » mån jan 24, 2011 17:12

Då antar jag att det är samma np241 fördelningslåda som på andra pickup/sub/blazer vid den tiden. (fast på pickuperna från -88 har framkardanen på vänstersidan) Jag antar att du vill ha den på högersidan? Och nej den går inte att vända för då funkar inte den inbyggda oljepumpen som den ska.

Får du bara tag på en fördelningslåda med framkardanen på rätt sida så passar den på din vxl-låda, om fördelningslådan från början inte är till en th400 så går det att byta ingående axeln i f-lådan så den passar. (dom är lika på både höger och vänster-modellen)

Vad gäller effekt så håller dom hyfsat, men ska man bli lite mer brutal så bör man nog satsa på en annan fördelningslåda. Den svagaste länken på dom är slipyoken till bakkardanen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån jan 24, 2011 18:17

Jag tror inte att du har en NP241.

Min gissning är att du har en TH400 och en Borg Warner fördelningslåda.

Ska du ha nåt stark så är det en NP205 som gäller och de har ju normalt kardanen på höger samt att de fanns i kombination med TH400
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Teddy
Rutinerad
Inlägg: 439
Blev medlem: tor aug 20, 2009 11:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

....

Inlägg av Teddy » tis jan 25, 2011 8:09

är b&w kedje driven också?? och är det oljepump i den ?? för det gör inget om den är i alu istället för gjut gärn :) om det inte är en bw finns det folk som kan vara intresserade av den eller är det bojsänke som gäller?? mvh teddy
Ingen kommer ihåg en fegis
Hermod formula monster bil, willys cj2 ,jeep gc 97a

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis jan 25, 2011 12:46

ja det är oljepump i och den är kedjedriven

lägg ut en bild så kan vi avgöra vad det är, om det inte står på typbrickan
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Teddy
Rutinerad
Inlägg: 439
Blev medlem: tor aug 20, 2009 11:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Teddy » tis jan 25, 2011 13:24

kan man lura o pumpen typ bygga om pickupen annars?? verkar finnas dåligt med lådor på marknaden :( ska kolla på lådan om betäckningen har inte orkat hämta bilen än är långt till grannen :) mvh teddy
Ingen kommer ihåg en fegis
Hermod formula monster bil, willys cj2 ,jeep gc 97a

Firehawke
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 28, 2011 18:47
Ort: Kiruna

Inlägg av Firehawke » fre jan 28, 2011 19:05

Ny medlem här, men jag tror jag kan bidra med fem cent.

Har du en BW så är den inte kedjedriven, en NP241 däremot är (precis som nån tidigare sa) det. BW:n som du har är i sådana fall en 1370. Det enklaste sättet att kolla vilken låda du har är att kolla om den har en lång metallflärp med typnummer och modell på, i sådana fall är det en BW, NP:n har allt detta på en metallbricka på kåpan (baksidan tror jag det är). Metallflärpen sitter (iaf på min 4401:a) hänger ut på bak/ovansidan av lådan.
Chevrolet K3500 Dually 6,5 TD -94

seglarkungen
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: lör mar 20, 2010 11:21
Ort: nacka

Inlägg av seglarkungen » fre jan 28, 2011 21:33

hej tänk på att th400 har grövre utgående axel än th700 tror det även gäller 4l80 och 4l60. dom äldre chevorna med stel framaxel har klumpen på andra sidan..

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » fre jan 28, 2011 21:35

Firehawke skrev:Ny medlem här, men jag tror jag kan bidra med fem cent.

Har du en BW så är den inte kedjedriven, en NP241 däremot är (precis som nån tidigare sa) det. BW:n som du har är i sådana fall en 1370. Det enklaste sättet att kolla vilken låda du har är att kolla om den har en lång metallflärp med typnummer och modell på, i sådana fall är det en BW, NP:n har allt detta på en metallbricka på kåpan (baksidan tror jag det är). Metallflärpen sitter (iaf på min 4401:a) hänger ut på bak/ovansidan av lådan.
Jo, båda BW-lådorna är kedjedrivna.
Kolla nr 16:
Bild

Firehawke
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 28, 2011 18:47
Ort: Kiruna

Inlägg av Firehawke » lör jan 29, 2011 3:55

Jag böjer mig, helt rätt... Hur fasen kunde jag missa den detaljen på sprängskissen :rodnar: ... Har suttit med den mer än en gång...
Chevrolet K3500 Dually 6,5 TD -94

Teddy
Rutinerad
Inlägg: 439
Blev medlem: tor aug 20, 2009 11:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Teddy » lör jan 29, 2011 15:33

Jag kollade idag och det är en bw låda på den är lite tråkigt med olje pumpen kanske går att bygga om eller om man bara vrider lådan lite så kardanen går fri var kan man hitta någon låda som passar mig bättre gärna np205 har jag hört ska hålla bra vad kan en sådan låda vara värd som jag har? Det var en th400 på den också någon som kan veta splinse på den?? Mvh teddy
Ingen kommer ihåg en fegis
Hermod formula monster bil, willys cj2 ,jeep gc 97a

macfsj
Hemmastadd
Inlägg: 130
Blev medlem: fre sep 21, 2007 22:12
Ort: Fagersta

Inlägg av macfsj » lör jan 29, 2011 17:33

Om det är Quadratrack låda så är jag intresserad....
Chief -79 360,400,höjd 8", 35" aussilocker bak
Chief -78 360,400, SOA 33"
Chief-81 360,727,reservdelsbil/skrotas
2x AMC Javelin -69 393cui/727
Volvo BM 350- 63

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » lör jan 29, 2011 20:08

Teddy skrev:Jag kollade idag och det är en bw låda på den är lite tråkigt med olje pumpen kanske går att bygga om eller om man bara vrider lådan lite så kardanen går fri var kan man hitta någon låda som passar mig bättre gärna np205 har jag hört ska hålla bra vad kan en sådan låda vara värd som jag har? Det var en th400 på den också någon som kan veta splinse på den?? Mvh teddy
Förutom oljepickupen så kan nog även växel-länkaget o avtappningspluggen bli lite besvärliga att få till om man vänder den.

Det vore nog enklare att skaffa en f-låda som går åt rätt håll direkt.

Jag har för mig att th400 har 32 splines på utgående axeln,
men jag tror att längden på axeln kan variera beroende på vilken f-låda som har suttit bakom den...

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » lör jan 29, 2011 21:42

På BW lådorna så är det risk för att oljepickupen lossnar och lådan skär, ska tydligen hjälpa med en plåtskruv....

Värdet på lådan är nog inte mycket alls, tyvärr

Kanske för nån som har en som den skurit för
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Skriv svar