Dieseldoris

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

patrol
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön feb 12, 2006 7:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Dieseldoris

Inlägg av patrol » tor mar 30, 2006 22:49

Beställde en kcr-box till dieseldoris för några veckor sedan, men fick till svar igår att det inte funkar eftersom jag har en mekanisk pump på min bil.

:twisted: :twisted: Ahaaa.........tänkte jag.

Nu har jag skruvat, kollat och pillat lite, så nu vet jag hur man ställer på en dieselpump.

Jag ska bara pilla dit en laddtrycksmätare sen kommer lite bilder och beskrivning till er som vill ha lite mer orr i maskin och svartrök i skogen :lol: :lol:

//micke
_______________________________________
Ingen kommer ihåg en fegis!

www.teamvira.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor mar 30, 2006 23:18

Gissar att du har en sådan här pump


Bild


Mer hur den justeras finns här
http://dodgeram.org/tech/dsl/more_power/Power_ve.htm

Hoppas det inte är cherokeedieseln som du trimmar för dom håller knappt ihop med orginal laddtryck.
Det blir grymmt mycket mer värmeutveckliong i motorn och har dom taskigt konstruerade toppar och kylsystem från början så är det att be efter bekymmer
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

patrol
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön feb 12, 2006 7:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av patrol » fre mar 31, 2006 9:15

Va Fan :evil: :evil: Nu jag blir suuur :lol: talar du av egen erfarenhet eller har du hört rykten om vm-dieselns värmekänslighet?

Problemet med vm är inte värmeutvecklingen under körning utan värmestegring när motorn stannats. Den skjuter upp tempen när cirkulationen slutar.

Blir det så stor skillnad på värmeutvecklingen?

Jag har en polare med iof den äldre 2,1 liters motorn som laddar0,8bar
och den bara tuffar och går.

Är det någon här som har erfarenhet av att ställa på en vm-diesel?

//micke
_______________________________________
Ingen kommer ihåg en fegis!

www.teamvira.com

Thomas i Värsta
Forumräv
Inlägg: 531
Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
Ort: Väderstad (Mjölby)

Inlägg av Thomas i Värsta » fre mar 31, 2006 13:14

Mathias brukar veta vad han pratar om......
Men pröva vetja! :twisted:
Thomas i Värsta

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre mar 31, 2006 18:43

när vi ändå tjatar om att ställa upp pumpar på dieslar här, någon som vet hur fan man ställer upp en radpump om man inte hittar någon juster skruv?

typ MB diesel som dessutom sitter jävligt trångt.

trooper
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: lör mar 04, 2006 0:11
Ort: Gråbo

Inlägg av trooper » fre mar 31, 2006 19:16

Ett annat stort problem med vm-dieslarna är att folk byter olja alldeles för sällan.
När jag skulle montera vipparmar/stötstänger på min Xj efter att först ha klämt dit 4 nya toppar såg jag att stötstänger /vipparmar va helt kass :( .
Så det blev till att beställa lyftare/vippor/stötstänger.
Daimler-Chrysler hade 7 :shock: lyftare på huvudlagret i Stenkullen.
Så det blir till att vänta till måndag innan en lyftare kommer från Hannover.

Blir så jävla trött jämt på att nästan aldrig nåt ska finnas i lager nånstans :cry: .
I dag på jobbet skulle jag ha tag i en torkarmodul till en Cheva s10a,en grej man byter rätt så ofta.
På jobbet fanns ingen,ringde us-center Åbro,Sjölands,Cadillac Stockholm,Åbergs,Norrlans custom.
Ingen hade denna del som man byter ganska ofta på hyllan :evil: :evil: .
Så istället får man klämma dit en ny torkarmotor för 3ggr priset.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre mar 31, 2006 23:29

patrol skrev:Va Fan :evil: :evil: Nu jag blir suuur :lol: talar du av egen erfarenhet eller har du hört rykten om vm-dieselns värmekänslighet?

Problemet med vm är inte värmeutvecklingen under körning utan värmestegring när motorn stannats. Den skjuter upp tempen när cirkulationen slutar.

Blir det så stor skillnad på värmeutvecklingen?

Jag har en polare med iof den äldre 2,1 liters motorn som laddar0,8bar
och den bara tuffar och går.

Är det någon här som har erfarenhet av att ställa på en vm-diesel?

//micke

Om vi säger så!
Range rover körde också med samma motor ett tag i början innan dom tröttnade,det säger väl det mesta eller :roll: :roll:
Det är tempen i förbränningsrummen som gör att det blir sprickor,inte den du ser på mätaren
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre mar 31, 2006 23:34

TMT skrev:när vi ändå tjatar om att ställa upp pumpar på dieslar här, någon som vet hur fan man ställer upp en radpump om man inte hittar någon juster skruv?

typ MB diesel som dessutom sitter jävligt trångt.
Den är inte så kul att pilla med :?
Bild

Lite översättning om du inte kan finska :wink: :wink:

First text:
Idle fine tuning

Second text
Idle coarse tuning.
-CCW decreases idle rpm.
- Should be adjusted ~same amount of degrees as full load

Third text:
Max RPM
- CW increases

Fourth text:
Full load fueling
- CCW increases
- 10% per turn
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » lör apr 01, 2006 9:54

Mathias T skrev:
TMT skrev:när vi ändå tjatar om att ställa upp pumpar på dieslar här, någon som vet hur fan man ställer upp en radpump om man inte hittar någon juster skruv?

typ MB diesel som dessutom sitter jävligt trångt.
Den är inte så kul att pilla med :?
Bild

Lite översättning om du inte kan finska :wink: :wink:

First text:
Idle fine tuning

Second text
Idle coarse tuning.
-CCW decreases idle rpm.
- Should be adjusted ~same amount of degrees as full load

Third text:
Max RPM
- CW increases

Fourth text:
Full load fueling
- CCW increases
- 10% per turn
ja okej hmm.... är det den stoooora i mitten man ska skruva in så långt det går då eller?

fanns ju massa juster skruvar.


den tredje och den fjärde och ev den andra kanske den första också hn..

patrol
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön feb 12, 2006 7:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av patrol » mån apr 03, 2006 12:08

Aloha!!

Nu har jag lite mer kött på benen vad gäller VM-diesel.

Ladddluftskylningen är kasst underdimensionerd, en miniatyr intercooler och långa gummislangar, medför varm luft.

När bilen stannas och cirkulationen slutat går tempen upp i topparna, startas bilen varm så har vattnet svårt att komma fram till toppen pga värmen.

Summa summarum, det lutar åt att klämma dit en intercooler till och byta ut slangarna mot rör av metall som lättare avleder värmen samt montera en elpump till kylsystemet med timer.

Sen får vi hålla tummarna

//micke
_______________________________________
Ingen kommer ihåg en fegis!

www.teamvira.com

Jeepjensa
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor feb 16, 2006 22:55
Ort: Örsundsbro/Uppland/4 mil norr om Stockholm.

Inlägg av Jeepjensa » mån apr 03, 2006 21:42

Tja sätt en elmortor på vattenpumpen samma som man monterar på jäkare finns hos Hansen.
Jensa

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån apr 03, 2006 22:02

Tänk på att skruva upp laddtrycket samtidigt som bränslet,svartrök betyder för mycket bränsle och då springer temperaturen i höjden ruskigt fort.
dieselar mår bäst med ett luftöverskott medans bensinmotorer är tvärt om.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

patrol
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön feb 12, 2006 7:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av patrol » ons apr 05, 2006 6:58

Nu är laddluften lite kallare. Elvattenpumpen kommer nog idag.

Sen skruvas effekten upp.

Bild
_______________________________________
Ingen kommer ihåg en fegis!

www.teamvira.com

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons apr 05, 2006 9:44

Ladda inte på för mycket bara :lol: :lol:
Bild
Bild
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » ons apr 05, 2006 19:07

OJ :shock: Snacka om ögonblicksbild 8)
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Skriv svar