Dieseldoris
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Dieseldoris
Beställde en kcr-box till dieseldoris för några veckor sedan, men fick till svar igår att det inte funkar eftersom jag har en mekanisk pump på min bil.
Ahaaa.........tänkte jag.
Nu har jag skruvat, kollat och pillat lite, så nu vet jag hur man ställer på en dieselpump.
Jag ska bara pilla dit en laddtrycksmätare sen kommer lite bilder och beskrivning till er som vill ha lite mer orr i maskin och svartrök i skogen
//micke
Ahaaa.........tänkte jag.
Nu har jag skruvat, kollat och pillat lite, så nu vet jag hur man ställer på en dieselpump.
Jag ska bara pilla dit en laddtrycksmätare sen kommer lite bilder och beskrivning till er som vill ha lite mer orr i maskin och svartrök i skogen
//micke
Gissar att du har en sådan här pump
Mer hur den justeras finns här
http://dodgeram.org/tech/dsl/more_power/Power_ve.htm
Hoppas det inte är cherokeedieseln som du trimmar för dom håller knappt ihop med orginal laddtryck.
Det blir grymmt mycket mer värmeutveckliong i motorn och har dom taskigt konstruerade toppar och kylsystem från början så är det att be efter bekymmer
Mer hur den justeras finns här
http://dodgeram.org/tech/dsl/more_power/Power_ve.htm
Hoppas det inte är cherokeedieseln som du trimmar för dom håller knappt ihop med orginal laddtryck.
Det blir grymmt mycket mer värmeutveckliong i motorn och har dom taskigt konstruerade toppar och kylsystem från början så är det att be efter bekymmer
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Va Fan Nu jag blir suuur talar du av egen erfarenhet eller har du hört rykten om vm-dieselns värmekänslighet?
Problemet med vm är inte värmeutvecklingen under körning utan värmestegring när motorn stannats. Den skjuter upp tempen när cirkulationen slutar.
Blir det så stor skillnad på värmeutvecklingen?
Jag har en polare med iof den äldre 2,1 liters motorn som laddar0,8bar
och den bara tuffar och går.
Är det någon här som har erfarenhet av att ställa på en vm-diesel?
//micke
Problemet med vm är inte värmeutvecklingen under körning utan värmestegring när motorn stannats. Den skjuter upp tempen när cirkulationen slutar.
Blir det så stor skillnad på värmeutvecklingen?
Jag har en polare med iof den äldre 2,1 liters motorn som laddar0,8bar
och den bara tuffar och går.
Är det någon här som har erfarenhet av att ställa på en vm-diesel?
//micke
-
- Forumräv
- Inlägg: 531
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 9:55
- Ort: Väderstad (Mjölby)
Ett annat stort problem med vm-dieslarna är att folk byter olja alldeles för sällan.
När jag skulle montera vipparmar/stötstänger på min Xj efter att först ha klämt dit 4 nya toppar såg jag att stötstänger /vipparmar va helt kass .
Så det blev till att beställa lyftare/vippor/stötstänger.
Daimler-Chrysler hade 7 lyftare på huvudlagret i Stenkullen.
Så det blir till att vänta till måndag innan en lyftare kommer från Hannover.
Blir så jävla trött jämt på att nästan aldrig nåt ska finnas i lager nånstans .
I dag på jobbet skulle jag ha tag i en torkarmodul till en Cheva s10a,en grej man byter rätt så ofta.
På jobbet fanns ingen,ringde us-center Åbro,Sjölands,Cadillac Stockholm,Åbergs,Norrlans custom.
Ingen hade denna del som man byter ganska ofta på hyllan .
Så istället får man klämma dit en ny torkarmotor för 3ggr priset.
När jag skulle montera vipparmar/stötstänger på min Xj efter att först ha klämt dit 4 nya toppar såg jag att stötstänger /vipparmar va helt kass .
Så det blev till att beställa lyftare/vippor/stötstänger.
Daimler-Chrysler hade 7 lyftare på huvudlagret i Stenkullen.
Så det blir till att vänta till måndag innan en lyftare kommer från Hannover.
Blir så jävla trött jämt på att nästan aldrig nåt ska finnas i lager nånstans .
I dag på jobbet skulle jag ha tag i en torkarmodul till en Cheva s10a,en grej man byter rätt så ofta.
På jobbet fanns ingen,ringde us-center Åbro,Sjölands,Cadillac Stockholm,Åbergs,Norrlans custom.
Ingen hade denna del som man byter ganska ofta på hyllan .
Så istället får man klämma dit en ny torkarmotor för 3ggr priset.
patrol skrev:Va Fan Nu jag blir suuur talar du av egen erfarenhet eller har du hört rykten om vm-dieselns värmekänslighet?
Problemet med vm är inte värmeutvecklingen under körning utan värmestegring när motorn stannats. Den skjuter upp tempen när cirkulationen slutar.
Blir det så stor skillnad på värmeutvecklingen?
Jag har en polare med iof den äldre 2,1 liters motorn som laddar0,8bar
och den bara tuffar och går.
Är det någon här som har erfarenhet av att ställa på en vm-diesel?
//micke
Om vi säger så!
Range rover körde också med samma motor ett tag i början innan dom tröttnade,det säger väl det mesta eller
Det är tempen i förbränningsrummen som gör att det blir sprickor,inte den du ser på mätaren
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Den är inte så kul att pilla medTMT skrev:när vi ändå tjatar om att ställa upp pumpar på dieslar här, någon som vet hur fan man ställer upp en radpump om man inte hittar någon juster skruv?
typ MB diesel som dessutom sitter jävligt trångt.
Lite översättning om du inte kan finska
First text:
Idle fine tuning
Second text
Idle coarse tuning.
-CCW decreases idle rpm.
- Should be adjusted ~same amount of degrees as full load
Third text:
Max RPM
- CW increases
Fourth text:
Full load fueling
- CCW increases
- 10% per turn
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
ja okej hmm.... är det den stoooora i mitten man ska skruva in så långt det går då eller?Mathias T skrev:Den är inte så kul att pilla medTMT skrev:när vi ändå tjatar om att ställa upp pumpar på dieslar här, någon som vet hur fan man ställer upp en radpump om man inte hittar någon juster skruv?
typ MB diesel som dessutom sitter jävligt trångt.
Lite översättning om du inte kan finska
First text:
Idle fine tuning
Second text
Idle coarse tuning.
-CCW decreases idle rpm.
- Should be adjusted ~same amount of degrees as full load
Third text:
Max RPM
- CW increases
Fourth text:
Full load fueling
- CCW increases
- 10% per turn
fanns ju massa juster skruvar.
den tredje och den fjärde och ev den andra kanske den första också hn..
Aloha!!
Nu har jag lite mer kött på benen vad gäller VM-diesel.
Ladddluftskylningen är kasst underdimensionerd, en miniatyr intercooler och långa gummislangar, medför varm luft.
När bilen stannas och cirkulationen slutat går tempen upp i topparna, startas bilen varm så har vattnet svårt att komma fram till toppen pga värmen.
Summa summarum, det lutar åt att klämma dit en intercooler till och byta ut slangarna mot rör av metall som lättare avleder värmen samt montera en elpump till kylsystemet med timer.
Sen får vi hålla tummarna
//micke
Nu har jag lite mer kött på benen vad gäller VM-diesel.
Ladddluftskylningen är kasst underdimensionerd, en miniatyr intercooler och långa gummislangar, medför varm luft.
När bilen stannas och cirkulationen slutat går tempen upp i topparna, startas bilen varm så har vattnet svårt att komma fram till toppen pga värmen.
Summa summarum, det lutar åt att klämma dit en intercooler till och byta ut slangarna mot rör av metall som lättare avleder värmen samt montera en elpump till kylsystemet med timer.
Sen får vi hålla tummarna
//micke