Färgbortagning

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

Färgbortagning

Inlägg av dansken » tis jul 05, 2011 20:26

Finns det någon som har ett bra tips på färgbortagning...
Skulle vilja ha nåt som man typ penslar på o sen kan högtryckstvätta bort.

Ska lacka om bussen o tänkte slippa slipa så mycket...

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tis jul 05, 2011 20:34

Är det en buss i trä? :wink:


Nja.. Det är nog svårt att finna en sådan produkt, förutom bromsvätska.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

vuze4swe
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: sön aug 08, 2010 15:33
Ort: karlskrona

Inlägg av vuze4swe » tis jul 05, 2011 20:40

bromsvätska + bensin funkar hehe :roll:

nae men jag hade en lackborttagnings spray för ett tag sen som vi hade att ta bort klotter med, de råkade komma lite på lacken och den reste sig och flagade bort :O du kan ju prova med nån sån spray.

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Inlägg av Runekebab » tis jul 05, 2011 20:50

Det finns, men det beror nog på vilken sort färg det är.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... ingsmedel/
Kan ju vara värt att prova
Toyota Lj70

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Inlägg av Runekebab » tis jul 05, 2011 20:55

En annan grej som jag kom på är kaustiksoda och tapetklister som man gjorde förr. Tapetklister, kaustiksoda och vatten.
Använd gummihandskar och skyddsglasögon!
Recept: 1 dl tapetklister per liter ljummet vatten eller så mycket att konsistensen passar för ditt ändamål. (ex. borttagning av bottenfärg).
När tapetklistret har svällt tillsätter du försiktigt 200 - 300 gr kaustiksoda per liter tapetklister.
man kan nog ändra lite som man vill och ha det starkare eller svagare.
Toyota Lj70

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » tis jul 05, 2011 21:09

Vi hade ett på jobbet som heter M7 ser ut som äppelmos för storkök typ,funkar bra på "plastfärg" men tveksam om det tar riktig lack...

Själv har jag tagit bort klarlack på AmericanRacing fälgar med klotterbortagare...

Den jag använde heter Sto grafittistripper och är på 10kg hink har jag för mej....Tror Sto finns i Helsingborg..

Effektivast är att dra på ganska tjockt och sedan kladda fast täckfolie så det inte torkar ut,vänta nån halvdag och tvätta med rotojet.

turbofrallan
Rutinerad
Inlägg: 489
Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
Ort: skillingmark

Inlägg av turbofrallan » tis jul 05, 2011 22:59

Eftersom jag har jobbat i 2 år med att ta bort grafitti i oslo så borde jag ha ett bra svar. Men eftersom jag har sett hur vissa kemikalier reagerar på metaller så rekommenderar jag slipa. Annars kollar du upp ags produkter på internet.
har du kört fast elle?

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » tis jul 05, 2011 23:28

Det finns en svinbra prudukt, lika bra som gamla tiders lut. Enda nackdelen är att den är tunnflytande, så man måste blanda med tapetklister om man ska använda den på stående ytor. Ska kolla vem som importerar bara, jag hör av mig inom kort.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » ons jul 06, 2011 18:42

Nu har jag kollat lite. Produkten heter Paint remover,/ stripper och säljs på 1 Gallons dunk. I Sverige säljs den av US car parts i Uddevalla.

Den kan annars tas hem från http://www.hirschauto.com/ till mycket bättre priser. Tydligen lämnar Bill Hirsch bra rabatter, så glöm inte att pruta. Nackdelen är att han kan neka försäljning, då US car parts faktiskt har agenturen i Sverige. Har man en kompis i USA kan man ju låta honom beställa och skicka vidare hit (förslagsvis som gåva = ingen tull). Hirsch lämnar fullständig varudeklaration och alla ingredienser är godkända för import. Firman ligger i Newark, Jersey om jag är rätt underrättad.

Är det bra grejor? Ja. Kanske inte bara att högtryckstvätta av, men näst intill. Det finns inget bättre i a f. Man bör tvätta / skrapa bort färgen innan den torkar igen, så man får ha lite tajming, ca 4 timmar beroende på antal lager färg. På lodräta ytor får man blanda med tapetklister, så det inte rinner av. Får man inte bort all färg penslar man på en omgång till. Man bör planera så att man tar bort allt ned till plåten på de ställen man behandlar, annars kan det bli fel om man lackar över behandlade partier. Man bör även skrubba / slipa av plåten då den är plåtren, så inget medel ligger kvar under den nya lacken.

Får man medlet på huden svider det satan och får man i ögonen blir man nog blind, så var försiktig.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » ons jul 06, 2011 18:45

niva_mats skrev:Är det en buss i trä? :wink:


Nja.. Det är nog svårt att finna en sådan produkt, förutom bromsvätska.
Jag har provat bromsvätska rätt nyligen, det funkar inte längre :cry: Den verkar inte alls vara lika aggresiv som den en gång var.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

dansken
Veteran
Inlägg: 2120
Blev medlem: lör mar 04, 2006 20:14
Ort: Åstorp

.

Inlägg av dansken » ons jul 06, 2011 19:59

Tack för era tips... Provade med en hetvatten tvätt o det funkade bra.
Kommer ner till orginallacken utan större problem o eftersom den sitter så bra som den gör får den sitta kvar.

Skriv svar