Bra info om bladfjädrar!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bra info om bladfjädrar!
Jag hittade denna infon på nätet.
Det kan ju vara bra för den som vill byta till längre fjädrar tex...
Det kan ju vara bra för den som vill byta till längre fjädrar tex...
Re: Bra info om bladfjädrar!
awesome!
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
Re: Bra info om bladfjädrar!
Är det någon som har koll på vad de menar när de skriver tex antal blad: 5 (4/1)
Är det 4 vanliga blad plus överlast-fjäder månntro?
Är det 4 vanliga blad plus överlast-fjäder månntro?
Re: Bra info om bladfjädrar!
Det stämmer på min iaf, jag har 4 vanliga fjädrar och sedan en som inte ligger ihop med de andra, utan sticker ut bakåt så att säga... Ska se om jag kan ta en bild när jag kommer hem.Grottulf skrev:Är det någon som har koll på vad de menar när de skriver tex antal blad: 5 (4/1)
Är det 4 vanliga blad plus överlast-fjäder månntro?
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
Re: Bra info om bladfjädrar!
Tack för erbjudandet, men jag vet hur en överlastfjäder ser ut,
det var mer hur de räknade antalet jag är lite osäker på.
Ifall de kanske istället menar 1st huvudfjäder plus 4st extra blad,
och att eventuell överlastfjäder tillkommer utöver dem...
Fast det låter väl iofs inte så värst sannolikt när jag tänker efter...
det var mer hur de räknade antalet jag är lite osäker på.
Ifall de kanske istället menar 1st huvudfjäder plus 4st extra blad,
och att eventuell överlastfjäder tillkommer utöver dem...
Fast det låter väl iofs inte så värst sannolikt när jag tänker efter...
Re: Bra info om bladfjädrar!
För alla andra som inte vet hur överlastfjädrar kommer här bilder
Fast när jag räknar efter ser det ju ut som att jag har 5+1. Extra starkt
Fast när jag räknar efter ser det ju ut som att jag har 5+1. Extra starkt
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
Re: Bra info om bladfjädrar!
Hmm, den såg skum ut...
Jag tror inte det där är en överlastfjäder, utan ett "add-a-leaf" blad,
som man kan montera om man vill höja bilen lite...
Fast jag tror den egentligen ska monteras inuti fjäderpaketet alldeles under huvud-bladet
Överlastfjädern ser ut att sitta näst längst ner.
Jag tror inte det där är en överlastfjäder, utan ett "add-a-leaf" blad,
som man kan montera om man vill höja bilen lite...
Fast jag tror den egentligen ska monteras inuti fjäderpaketet alldeles under huvud-bladet
Överlastfjädern ser ut att sitta näst längst ner.
Re: Bra info om bladfjädrar!
Bra med bilder ibland
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
Re: Bra info om bladfjädrar!
Ja jag håller nog med grottulf. Så här ser bakfjädringen ut på mina chevor, och det är original fjäderpaket på båda.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Bra info om bladfjädrar!
Lastkapacitet....är det per paket eller för båda
Re: Bra info om bladfjädrar!
Jätte bra info
någon som vet om man kan vända bladfjädrar ett varv
bak blir fram på fjädern
eller har ett längre B mått fördelar???
någon som vet om man kan vända bladfjädrar ett varv
bak blir fram på fjädern
eller har ett längre B mått fördelar???
Re: Bra info om bladfjädrar!
Är det fram eller bak du tänker på?
Jag har hört talas om de som har satt bakvända 56"fjädrar bak på en blazer för att få lite längre hjulbas.
Nackdelen är väl att pinjongvinkeln behöver shimsas upp och att vinkeln även ändras mer under fjädringscykel.
Så sammanfattningsvis kan man nog säga att den korta delen av fjädern mot främre resp. Bakre kofångaren
ger bättre angreppsvinklar, men på bekostnad av pinjongvinkeln.
Bak är det ju lätt att kompensera pinjongvinkeln ganska mycket med kilshims, men fram måste man ju tänka på castervinkeln oxå...
Men det går även det, jag har 56" fjädrar med korta änden fram, framtill på min k30, och det funkar med 6graders kilshims
Jag har hört talas om de som har satt bakvända 56"fjädrar bak på en blazer för att få lite längre hjulbas.
Nackdelen är väl att pinjongvinkeln behöver shimsas upp och att vinkeln även ändras mer under fjädringscykel.
Så sammanfattningsvis kan man nog säga att den korta delen av fjädern mot främre resp. Bakre kofångaren
ger bättre angreppsvinklar, men på bekostnad av pinjongvinkeln.
Bak är det ju lätt att kompensera pinjongvinkeln ganska mycket med kilshims, men fram måste man ju tänka på castervinkeln oxå...
Men det går även det, jag har 56" fjädrar med korta änden fram, framtill på min k30, och det funkar med 6graders kilshims
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13
Re: Bra info om bladfjädrar!
Jag är inte så insatt. Men vad är det för fjädrar jag har på min? (Kanske inte syns så jätte bra på bilden) GMC Sierra 89:a
Mvh
Mvh
Cheva Silverado 1500 6.2 Diesel 1989 4x4 33x12,5
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
Folk med smak kör bil med flak!
http://www.garaget.org/?car=382157" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik