Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » tis feb 21, 2012 10:51
Jag hittade denna infon på nätet.
Det kan ju vara bra för den som vill byta till längre fjädrar tex...

-
Rössvik
- Veteran
- Inlägg: 2201
- Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
- Ort: habo
Inlägg
av Rössvik » tis feb 21, 2012 17:57
lift your truck fat chicks can´t jump!
-
kabo
- Hemmastadd
- Inlägg: 112
- Blev medlem: tis jan 17, 2012 21:26
- Ort: Mullhyttan, Örebro
-
Kontakt:
Inlägg
av kabo » ons feb 22, 2012 21:10
awesome!

Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » tor feb 23, 2012 13:23
Är det någon som har koll på vad de menar när de skriver tex antal blad: 5 (4/1)
Är det 4 vanliga blad plus överlast-fjäder månntro?
-
kabo
- Hemmastadd
- Inlägg: 112
- Blev medlem: tis jan 17, 2012 21:26
- Ort: Mullhyttan, Örebro
-
Kontakt:
Inlägg
av kabo » tor feb 23, 2012 15:12
Grottulf skrev:Är det någon som har koll på vad de menar när de skriver tex antal blad: 5 (4/1)
Är det 4 vanliga blad plus överlast-fjäder månntro?
Det stämmer på min iaf, jag har 4 vanliga fjädrar och sedan en som inte ligger ihop med de andra, utan sticker ut bakåt så att säga... Ska se om jag kan ta en bild när jag kommer hem.
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » tor feb 23, 2012 15:21
Tack för erbjudandet, men jag vet hur en överlastfjäder ser ut,
det var mer hur de räknade antalet jag är lite osäker på.
Ifall de kanske istället menar 1st huvudfjäder plus 4st extra blad,
och att eventuell överlastfjäder tillkommer utöver dem...
Fast det låter väl iofs inte så värst sannolikt när jag tänker efter...
-
oxyjohan
- Beroende
- Inlägg: 1072
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 22:20
- Ort: Göteborg
-
Kontakt:
Inlägg
av oxyjohan » tor feb 23, 2012 15:26
Bra info, tack.
TEAM HORRED CUSTOMS
-
kabo
- Hemmastadd
- Inlägg: 112
- Blev medlem: tis jan 17, 2012 21:26
- Ort: Mullhyttan, Örebro
-
Kontakt:
Inlägg
av kabo » tor feb 23, 2012 16:59
Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » fre feb 24, 2012 10:09
Hmm, den såg skum ut...
Jag tror inte det där är en överlastfjäder, utan ett "add-a-leaf" blad,
som man kan montera om man vill höja bilen lite...
Fast jag tror den egentligen ska monteras inuti fjäderpaketet alldeles under huvud-bladet
Överlastfjädern ser ut att sitta näst längst ner.
-
kabo
- Hemmastadd
- Inlägg: 112
- Blev medlem: tis jan 17, 2012 21:26
- Ort: Mullhyttan, Örebro
-
Kontakt:
Inlägg
av kabo » fre feb 24, 2012 17:45
Bra med bilder ibland

Chevrolet K2500 1988, Long Bed, Extended Cab, 350 TBI, Silverado paket
Chevrolet Tahoe LT 1996, 350 Vortec
-
henke_99
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8407
- Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av henke_99 » fre feb 24, 2012 17:59
Ja jag håller nog med grottulf. Så här ser bakfjädringen ut på mina chevor, och det är original fjäderpaket på båda.

Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
Diesel
- Hemmastadd
- Inlägg: 191
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:32
Inlägg
av Diesel » lör feb 23, 2013 13:24
Lastkapacitet....är det per paket eller för båda

-
Lone Wolf
- Beroende
- Inlägg: 1172
- Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
- Ort: Falköping
Inlägg
av Lone Wolf » lör nov 16, 2013 12:25
Jätte bra info
någon som vet om man kan vända bladfjädrar ett varv
bak blir fram på fjädern
eller har ett längre B mått fördelar???
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » sön nov 17, 2013 10:00
Är det fram eller bak du tänker på?
Jag har hört talas om de som har satt bakvända 56"fjädrar bak på en blazer för att få lite längre hjulbas.
Nackdelen är väl att pinjongvinkeln behöver shimsas upp och att vinkeln även ändras mer under fjädringscykel.
Så sammanfattningsvis kan man nog säga att den korta delen av fjädern mot främre resp. Bakre kofångaren
ger bättre angreppsvinklar, men på bekostnad av pinjongvinkeln.
Bak är det ju lätt att kompensera pinjongvinkeln ganska mycket med kilshims, men fram måste man ju tänka på castervinkeln oxå...
Men det går även det, jag har 56" fjädrar med korta änden fram, framtill på min k30, och det funkar med 6graders kilshims
-
chevypower
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tis mar 10, 2015 22:13
Inlägg
av chevypower » tor jul 30, 2015 23:45

Jag är inte så insatt. Men vad är det för fjädrar jag har på min? (Kanske inte syns så jätte bra på bilden) GMC Sierra 89:a
Mvh