Bälte/stol för Challenge
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bälte/stol för Challenge
Då vi som tävlar i Challenge måste kliva ur bilen för att ta bilder i samband med specialprov händer det ganska ofta att säkerthetsbältet inte fungerar när man kliver in i bilen igen, eftersom bilen står i en kraftig lutning. Suzukin är löjligt känslig för detta och kräver i stort sätt plan mark för att vilja släppa ut bältet. Skulle bilen rulla i toppen av en backe med obältad förare blir det kanske inte så bra.
Jag vill inte starta en diskussion om regler eller krav på andra bälten och stolar, jag tycker de regler vi nu har är bra, jag vill helt enkelt ha tips på hur andra har gjort för att lösa problemet.
Spontant tänker jag mig att jag skulle vilja ha en "sportstol" med följande egenskaper;
- Skålad så man sitter stadigt men det måste ändå gå lätt att komma i och urtag för fyrpunktsbälte
- Hyffsat bekväm
- Gärna galon eller läder så det går att tvätta efter lerbad
Sen hade det ju varit perfekt med ett fyrpunktsbälte som går enkelt att knäppa i och ur sig.
Åsikter i ämnet, och tips på var man kan handla lämpliga produkter mottages tacksamt.
/Johan
Jag vill inte starta en diskussion om regler eller krav på andra bälten och stolar, jag tycker de regler vi nu har är bra, jag vill helt enkelt ha tips på hur andra har gjort för att lösa problemet.
Spontant tänker jag mig att jag skulle vilja ha en "sportstol" med följande egenskaper;
- Skålad så man sitter stadigt men det måste ändå gå lätt att komma i och urtag för fyrpunktsbälte
- Hyffsat bekväm
- Gärna galon eller läder så det går att tvätta efter lerbad
Sen hade det ju varit perfekt med ett fyrpunktsbälte som går enkelt att knäppa i och ur sig.
Åsikter i ämnet, och tips på var man kan handla lämpliga produkter mottages tacksamt.
/Johan
TEAM HORRED CUSTOMS
Re: Bälte/stol för Challenge
Jag som oxå åker Suzuki och har orginalbälten har samma problem, jag löser det genom att inte gå ur bilen när det lutar... kan vara svårt.
När jag åkte med vanliga fyrpunktsbälten med ett lås bara på midjan upplevde vi det som väldigt jobbigt att komma i och ur dom. Dessa är även nästan omöjliga att komma ur om bilen hänger upp och ned på (provat... inte kul när det rann bensin inne i bilen)
4/6 punkts bälten som vi hade i rallycrossen med centrumlås på alla punkter är bättre då alla punker släpper om man lossar låset men även dom pilligare att få ihop om man stressar...
Gällande stolar har jag en Cobra tävlingsvariant som är tvättbar och hyffsat vattenavisande, är FIA/SBF godkänd med. Funkar bra faktiskt.
När jag åkte med vanliga fyrpunktsbälten med ett lås bara på midjan upplevde vi det som väldigt jobbigt att komma i och ur dom. Dessa är även nästan omöjliga att komma ur om bilen hänger upp och ned på (provat... inte kul när det rann bensin inne i bilen)
4/6 punkts bälten som vi hade i rallycrossen med centrumlås på alla punkter är bättre då alla punker släpper om man lossar låset men även dom pilligare att få ihop om man stressar...
Gällande stolar har jag en Cobra tävlingsvariant som är tvättbar och hyffsat vattenavisande, är FIA/SBF godkänd med. Funkar bra faktiskt.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Bälte/stol för Challenge
Köp en Toyota , dom bältena rullar inte uppsej när man knäppt av dom
Re: Bälte/stol för Challenge
En påsklämma som hindrar bältet från att rulla in kanske?
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Re: Bälte/stol för Challenge
Där har du lösningen på ditt problemcalle-fas skrev:En påsklämma som hindrar bältet från att rulla in kanske?
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: Bälte/stol för Challenge
Porsche gt3 replica-stolar. Finns riktigt billigt på blocket. Detsamma gäller fyrpunktsbälte.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Re: Bälte/stol för Challenge
calle-fas skrev:En påsklämma som hindrar bältet från att rulla in kanske?
Klockrent, jag prova och det funka fint
Merca Geländewagen 300TD
Re: Bälte/stol för Challenge
Tack för tipsen alla som svarat, jag ska prova Calles variant, ofta är de enkla lösningarna de bästa En lite stadigare stol blir det nog ändå men 4-punktbälte kanske man kan slippa. Jag ska ändå förbi Karlstad imorgon så det blir en sväng till Ridetech-butiken och kolla lite.
TEAM HORRED CUSTOMS
Re: Bälte/stol för Challenge
Det märks att Calle är van att köra Land rover, dom brukar lagas med påsklämmor, tejp och gamla rostiga spikarcalle-fas skrev:En påsklämma som hindrar bältet från att rulla in kanske?
Ska jag vara mer allvarlig, så var det ju ett jättebra tips
Re: Bälte/stol för Challenge
AndersW skrev:Det märks att Calle är van att köra Land rover, dom brukar lagas med påsklämmor, tejp och gamla rostiga spikarcalle-fas skrev:En påsklämma som hindrar bältet från att rulla in kanske?
...
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00
Re: Bälte/stol för Challenge
calle-fas skrev:AndersW skrev:Det märks att Calle är van att köra Land rover, dom brukar lagas med påsklämmor, tejp och gamla rostiga spikarcalle-fas skrev:En påsklämma som hindrar bältet från att rulla in kanske?
...
Merca Geländewagen 300TD
Re: Bälte/stol för Challenge
Mycket OT i min tråd nu, det är inget dagis det här
TEAM HORRED CUSTOMS
Re: Bälte/stol för Challenge
Grymt smart idé med påsklämman Calle! Skall testa det nästa träff
I aim to misbehave