Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragkrok)

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragkrok)

Inlägg av jenik » mån jul 30, 2012 20:01

Jag har varit och pratat med SBP då jag vill sätta en krok på min biltransport.
Jag vill göra det enkelt och bulta fast en godkänd kork med två bultar i den bakersta balken.
Ev behövs den förstärkas på fram och baksidan.

Problemet är dock att en dragkrok ska vara bultad i ramen.
Jag menar att den är det då själva bygget som består av en triangel av balkar, som är svetsade i en plåt som i sin tur är bultad med 6 bultar i ramen.
För att det ens ska vara teoretiskt möjligt vill de att jag uppvisar en hållfasthetsberäkning för dragkrok som vid hemmabygge får dra Max 1500kg.

Så min fråga är, finns det någon här som kan göra denna beräkning och vilka uppgifter behövs isf?

Bild
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av Spjutet » mån jul 30, 2012 20:08

Kan du inte köpa en dragkrok till Fiat Dukato istället :mrgreen:

Så får du med alla papper på att den är riktig.. Och får säkert dra mer än 1500.

Å sen bygger du ett eget drag, och tar med dig papprena på det köpta draget till SBP.. (snurrigt nu..)

(sen returnerar du det köpta draget och säger att du ångrat dig)

Vips så är det klart. :tumbup:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av jenik » mån jul 30, 2012 20:16

Spjutet skrev:Kan du inte köpa en dragkrok till Fiat Dukato istället :mrgreen:

Så får du med alla papper på att den är riktig.. Och får säkert dra mer än 1500.

Å sen bygger du ett eget drag, och tar med dig papprena på det köpta draget till SBP.. (snurrigt nu..)

(sen returnerar du det köpta draget och säger att du ångrat dig)

Vips så är det klart. :tumbup:
Jag är tveksam, för mitt förslag var att jag skulle sätta ett drag inne vid ramen. Men då skulle de inte godkänna det då det inte går att bruka.

Ett köpt drags papper innehåller bild som inte ser likadan ut som ett byggt, tyvärr.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av Spjutet » mån jul 30, 2012 20:20

jenik skrev:
Spjutet skrev:Kan du inte köpa en dragkrok till Fiat Dukato istället :mrgreen:

Så får du med alla papper på att den är riktig.. Och får säkert dra mer än 1500.

Å sen bygger du ett eget drag, och tar med dig papprena på det köpta draget till SBP.. (snurrigt nu..)

(sen returnerar du det köpta draget och säger att du ångrat dig)

Vips så är det klart. :tumbup:


Ett köpt drags papper innehåller bild som inte ser likadan ut som ett byggt, tyvärr.
Oops.. Tänkte inte på det.

Hoppas det löser sig iallafall :tumbup:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av jenik » mån jul 30, 2012 21:20

Ja! För det skulle vara roligt att komma med en hållbarhetsberäkning som de måste godkänna.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av cheva k1500 » mån jul 30, 2012 21:29

Jag kan prata med våran konstruktör på jobbet han borde ju kunna.Han kan ju räkna ut hållfastheten på kranar och massa annat skit.Snackar med honom imorgon om du vill
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av jenik » mån jul 30, 2012 21:45

cheva k1500 skrev:Jag kan prata med våran konstruktör på jobbet han borde ju kunna.Han kan ju räkna ut hållfastheten på kranar och massa annat skit.Snackar med honom imorgon om du vill
Ja gärna! Jag kan maila bilder och materielspecifikationern, mått, mm till honom om han nappar.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av jenik » ons aug 01, 2012 9:13

Har mätt lite för den som kan beräkna.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av henke_99 » ons aug 01, 2012 9:47

Jag vill minnas att dom här kan göra hållfasthetsberäkningar, men sen är det ju en annan sak om dom gör det "bara så där" till nån privatperson. Men ringa o fråga skadar ju inte iaf.
http://www.dalumsmekaniska.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av hesselgren » ons aug 01, 2012 23:15

men finns d inte färdiga krokar gjorda för att sätta där bak?

för d där är inte hemagjort flak eller?

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av OBELIX » tor aug 02, 2012 0:27

Först måste du veta vilket material du ska använda dej av. Och det mest troliga är att du kommer använda KKR, dvs kalldragna fyrkantsrör av kvaliten ss275JR.

Om röret är tex 40X40 och har 4 mm:s godstjocklek så räknar du så här: 40 x 4 = 160 x tjockleken 4 = 640 mm2 tvärsnittsarea. tvärsnittsarean 640 x stålkvaliten 275 = 176.000 Nm/sträckgräns. Översatt till svenska blir det då en sträckgräns på ca 17.6 ton rak kraft. Sen ligger brottgränsen kanske vid 15-20% ökad belastning.

Hur du beräknar hållfastheten i sidotryck är lite annorlunda, då får du räkna med avståndet från fästpunkten i ramen till kulan. Och säg att fästet i ramen sitter 16 cm innanför kulan, då får du räkna bort ett visst antal Newton som den klarar i belastning- i detta fallet så är balken 40 mm hög, och kulan sitter 16 cm ut, satt kulan 80 mm ut, så är det 75 % som förvinner i garanterad hållfasthet, vid 160 mm får du halvera även den siffran- då hamnar du på 2.2 tons hållfasthet. Varför då? Jo- vid sidokrafter är det bara halva balken som utsätts för dragande krafter, resten "komprimeras" om du förstår hur jag menar. Och sen avtar bärkraften ju längre ut man kommer från fästet.

Denna uträkning är inte vetenskaplig då det finns tabeller för vilka siffror man ska använda när man beräknar skjuvningsbelastning på balkar och rör, men i princip är det så här man räknar.

Och biltillverkarna brukar väl godkänna max 100 kilos kultryck och ungefär 1500-2000 kg:s släpvagnsvikt.

Det borde gå att ladda hem dessa siffror och tabeller från Järnbolaget eller liknande, och har man bara normalkoll på matematik så är det ganska enkelt att räkna ut det själv.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

cheva k1500
Veteran
Inlägg: 1757
Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
Ort: Oxelösund

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av cheva k1500 » tor aug 02, 2012 6:32

Sorry för sent svar men våran gubbe hade gått på semester
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av jenik » tor aug 02, 2012 8:49

cheva k1500 skrev:Sorry för sent svar men våran gubbe hade gått på semester
Ok, tack ändå!
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av jenik » tor aug 02, 2012 8:49

hesselgren skrev:men finns d inte färdiga krokar gjorda för att sätta där bak?

för d där är inte hemagjort flak eller?
Jo, det är ett proffsigt hemmabygge.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Någon som kan göra en hållfasthetsberäkning? (Till dragk

Inlägg av jenik » tor aug 02, 2012 8:51

OBELIX skrev:Först måste du veta vilket material du ska använda dej av. Och det mest troliga är att du kommer använda KKR, dvs kalldragna fyrkantsrör av kvaliten ss275JR.

Om röret är tex 40X40 och har 4 mm:s godstjocklek så räknar du så här: 40 x 4 = 160 x tjockleken 4 = 640 mm2 tvärsnittsarea. tvärsnittsarean 640 x stålkvaliten 275 = 176.000 Nm/sträckgräns. Översatt till svenska blir det då en sträckgräns på ca 17.6 ton rak kraft. Sen ligger brottgränsen kanske vid 15-20% ökad belastning.

Hur du beräknar hållfastheten i sidotryck är lite annorlunda, då får du räkna med avståndet från fästpunkten i ramen till kulan. Och säg att fästet i ramen sitter 16 cm innanför kulan, då får du räkna bort ett visst antal Newton som den klarar i belastning- i detta fallet så är balken 40 mm hög, och kulan sitter 16 cm ut, satt kulan 80 mm ut, så är det 75 % som förvinner i garanterad hållfasthet, vid 160 mm får du halvera även den siffran- då hamnar du på 2.2 tons hållfasthet. Varför då? Jo- vid sidokrafter är det bara halva balken som utsätts för dragande krafter, resten "komprimeras" om du förstår hur jag menar. Och sen avtar bärkraften ju längre ut man kommer från fästet.

Denna uträkning är inte vetenskaplig då det finns tabeller för vilka siffror man ska använda när man beräknar skjuvningsbelastning på balkar och rör, men i princip är det så här man räknar.

Och biltillverkarna brukar väl godkänna max 100 kilos kultryck och ungefär 1500-2000 kg:s släpvagnsvikt.

Det borde gå att ladda hem dessa siffror och tabeller från Järnbolaget eller liknande, och har man bara normalkoll på matematik så är det ganska enkelt att räkna ut det själv.

SKREV OBELIX
Tror du att du skulle kunna hjälpa mig om jag ger dig förutsättningarna?
Isf behöver jag din mailadress.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Skriv svar