14bff vs 14bsf
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
14bff vs 14bsf
Vad är det för skillnad på en 14bff bakaxel och en 14bsf bakaxel ?
Har sökt men inte hittat nått som jag förstod
Har sökt men inte hittat nått som jag förstod
Chevrolet Blazer -88
Re: 14bff vs 14bsf
ff = fully float
sf = semi float
En axel som är fully float har hjulnavet lagrat i axelhuset. Drivaxeln bär då ingenting av fordonets vikt och det går att ta ur drivaxeln utan att ta av hjulet.
I en axel som är semi float så bär drivaxeln fordonets vikt, så den blir inte lika stark som en ff-axel.
sf = semi float
En axel som är fully float har hjulnavet lagrat i axelhuset. Drivaxeln bär då ingenting av fordonets vikt och det går att ta ur drivaxeln utan att ta av hjulet.
I en axel som är semi float så bär drivaxeln fordonets vikt, så den blir inte lika stark som en ff-axel.
Re: 14bff vs 14bsf
Så om man kör av drivaxeln på en FF händer inget mer än att man förlorar drivningen, kör man av drivaxeln på en SF kommer hjulet ramla av...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: 14bff vs 14bsf
Japp!Tengel skrev:Förstår jag rätt så är en FF att föredra då ?
En 14bsf räcker dock långt för de allra flesta, Man knäcker inte drivaxlarna i första taget.
En polare har dock lyckats, men han hade 39/18-15 däck och fick hjulstuds när han burnade.
Re: 14bff vs 14bsf
Grottulf skrev:Japp!Tengel skrev:Förstår jag rätt så är en FF att föredra då ?
En 14bsf räcker dock långt för de allra flesta, Man knäcker inte drivaxlarna i första taget.
En polare har dock lyckats, men han hade 39/18-15 däck och fick hjulstuds när han burnade.