Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Tjena alla 4wd freaks..
Jag skulle behöva er expertis då jag är helt okunnig på 4wd..
Har köpt en X90 (A-Traktor) till min dotter som jag vill pimpa till med stoora fälgar 20" och luftfjädring mm mm.. har gott om tid hon är bara 11..
Det jag vill börja med att göra är att sätta på fälgarna.. lösningen på bultmönstret är inga större problem då jag kan få svarvat spacers som omvandlar från 139,7 till önskat bultmönster..
bak verkar det inte vara problem men fram har jag ett delikat problem och det är free weel huben som är lite för stor för att få in i fälgens navhål..
Nu är min fråga hur jag ska kunna få bort den här klumpiga grunkan på bästa sätt..
Då det är en A-traktor som ska användas i stan (alltså allmänna vägar) har hon ingen större nytta av 4wdn.. så jag skulle kunna koppla bort det helt..
Hur gör jag detta på bästa sätt.. ?
Jag skulle behöva er expertis då jag är helt okunnig på 4wd..
Har köpt en X90 (A-Traktor) till min dotter som jag vill pimpa till med stoora fälgar 20" och luftfjädring mm mm.. har gott om tid hon är bara 11..
Det jag vill börja med att göra är att sätta på fälgarna.. lösningen på bultmönstret är inga större problem då jag kan få svarvat spacers som omvandlar från 139,7 till önskat bultmönster..
bak verkar det inte vara problem men fram har jag ett delikat problem och det är free weel huben som är lite för stor för att få in i fälgens navhål..
Nu är min fråga hur jag ska kunna få bort den här klumpiga grunkan på bästa sätt..
Då det är en A-traktor som ska användas i stan (alltså allmänna vägar) har hon ingen större nytta av 4wdn.. så jag skulle kunna koppla bort det helt..
Hur gör jag detta på bästa sätt.. ?
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Plockar du drivaxeln så är det inga problem. Men du måste täta där drivaxeln går igenom så det inte kan komma skit o vatten in i hjullagret. O i andra änden får du ett hål in i diffen fram på ena sidan.
I aim to misbehave
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Aha ok.. så det är inte svårare än så?
Isf kan jag ju bara plocka av drivaxeln och låta medbringaren sitta kvar mot lådan..
//Martin
Isf kan jag ju bara plocka av drivaxeln och låta medbringaren sitta kvar mot lådan..
//Martin
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Jo det är svårare än så, drivaxlarna (inte främre kardanen) måste plockas bort och täcklock måste tillverkas så du får tätt in till hjullagren. Och på ena sidan sitter drivaxeln rakt in i diffen, kommer alltså bli öppet in där om du tar bort den. Kardanen kan du inte heller ta bort då den inte har nån fast medbringare i fördelningslådan. Är det inte bättre att hålla fyrhjulsdriften intakt? Även om den bara ska rulla väg så blir det ju vinter en gång om året. Jag hade moddat fälgarna så dom passar.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Håller med Henke.
Inte bara av det skälet att fyrkrafs är kul och nyttigt ibland. Men på en A-traktor så fyller den en juridisk funktion också. Allhjulsdrivna bilar behöver inte ha något måttbestämt flak som en tvåhjulsdriven måste ha. Detta på grund av att lastlådan måste vara placerad på ett visst sätt över drivande hjulen- och det kravet försvinner då alla hjul driver.
Det KAN vara så att X90 drar nytta av den paragrafen, vilket skulle innebära att den KANSKE kommer bli omöjlig att regga om man tar bort framhjulsdriften.
SKREV OBELIX
Inte bara av det skälet att fyrkrafs är kul och nyttigt ibland. Men på en A-traktor så fyller den en juridisk funktion också. Allhjulsdrivna bilar behöver inte ha något måttbestämt flak som en tvåhjulsdriven måste ha. Detta på grund av att lastlådan måste vara placerad på ett visst sätt över drivande hjulen- och det kravet försvinner då alla hjul driver.
Det KAN vara så att X90 drar nytta av den paragrafen, vilket skulle innebära att den KANSKE kommer bli omöjlig att regga om man tar bort framhjulsdriften.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Okay..
Jag tänkte ju i och för sig regga den innan all modd, sen behöver den ju inte besiktigas fler gånger vad jag vet..
Att dom skulle stoppa den och kolla om 4hjuls krafset är intakt har jag svårt att tänka mig..
Ja jag fundade på att modda fälgarna först men då blir det inte mycket gods kvar till hjulbultarna plus att det inte ser speciellt sexigt ut med den klumpen mitt i fälgen.. :/
Jag tänkte ju i och för sig regga den innan all modd, sen behöver den ju inte besiktigas fler gånger vad jag vet..
Att dom skulle stoppa den och kolla om 4hjuls krafset är intakt har jag svårt att tänka mig..
Ja jag fundade på att modda fälgarna först men då blir det inte mycket gods kvar till hjulbultarna plus att det inte ser speciellt sexigt ut med den klumpen mitt i fälgen.. :/
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Min spontana tanke är varför sätta såna fälgar från första början?
Alu fälgar med beadlocks och kl71 i lagom storlek hade varit dösnyggt ju
Alu fälgar med beadlocks och kl71 i lagom storlek hade varit dösnyggt ju
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
- Forumräv
- Inlägg: 930
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
- Ort: borås kinnarumma/fristad
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
man lär juh ändå slänga i 2WD när snuten inte står framför den ? 'volvorobban86 skrev:Min spontana tanke är varför sätta såna fälgar från första början?
Alu fälgar med beadlocks och kl71 i lagom storlek hade varit dösnyggt ju
så gjorede jag när jag körde epa traktor !
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Hej på er..
Jag tänkte mig att gå mer på lowrider och lågprofils stuket, inte det höga och grova terräng stuket..
Sen så kom jag över smidda splittfälgar med däck för hel rätt kurs, därav dessa fälgar.
Men tillbaka till ämnet kan man inte bara ta bort frihjuls navet tjafset och låta drivaxeln sitta kvar och köra 2wd läge?
By the way; vad gör frihjulsnavet för nytta?
//Martin
Jag tänkte mig att gå mer på lowrider och lågprofils stuket, inte det höga och grova terräng stuket..
Sen så kom jag över smidda splittfälgar med däck för hel rätt kurs, därav dessa fälgar.
Men tillbaka till ämnet kan man inte bara ta bort frihjuls navet tjafset och låta drivaxeln sitta kvar och köra 2wd läge?
By the way; vad gör frihjulsnavet för nytta?
//Martin
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Frihjulsnavet frikopplar så drivaxlar, framdiff och framkardanen inte behöver snurra med om man bara åker bakhjulsdrift.
Det borde gå att bara ta bort frihjulsnaven tycker jag, men då måste du ju göra nån annan täck-kåpa där dom suttit, o drivaxeln sticker ut lite så det är ju lite pyssligt. Men oavsett stuk på fordonet så tycker jag du ska behålla fyrhjulsdriften, man vet aldrig när den kan behövas...
Jag antar att problemet är att frihjulsnaven sticker ut för långt, det finns ju fasta nav att sätta dit som sköter uppgiften att föra över kraften men är betydligt kompaktare än ett frihjulsnav. Med den enda skillnaden mot ett frihjulsnav att drivlinan alltid kommer snurra med. (att frihjulsnaven finns är främst en bränslebesparande grej, och det spelar ju inte så stor roll på en traktor)
Det borde gå att bara ta bort frihjulsnaven tycker jag, men då måste du ju göra nån annan täck-kåpa där dom suttit, o drivaxeln sticker ut lite så det är ju lite pyssligt. Men oavsett stuk på fordonet så tycker jag du ska behålla fyrhjulsdriften, man vet aldrig när den kan behövas...
Jag antar att problemet är att frihjulsnaven sticker ut för långt, det finns ju fasta nav att sätta dit som sköter uppgiften att föra över kraften men är betydligt kompaktare än ett frihjulsnav. Med den enda skillnaden mot ett frihjulsnav att drivlinan alltid kommer snurra med. (att frihjulsnaven finns är främst en bränslebesparande grej, och det spelar ju inte så stor roll på en traktor)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
Det finns en bra tanke med att ta bort frihjulsnaven, och det är att FD-lådan går inte att
(utan massa kroppsarbete) köra på lågen med enbart bakhjulsdrift. Så jag kan förstå den iden lite grann. Det enda som då skulle sticka ut är själva navet, och det är ju inte så mycket. Men som tidigare skrivits, ett lock måste till för att hindra smuts från att komma in i lagret.
Du har inte en bild på hjulen....
SKREV OBELIX
(utan massa kroppsarbete) köra på lågen med enbart bakhjulsdrift. Så jag kan förstå den iden lite grann. Det enda som då skulle sticka ut är själva navet, och det är ju inte så mycket. Men som tidigare skrivits, ett lock måste till för att hindra smuts från att komma in i lagret.
Du har inte en bild på hjulen....
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Ta bort frihjulsnav grunkan...?
sätta dit "navkoppar" från grand vitara som har urkopplingen i framaxeln borde vell funka? dom sticker ju inte ut mycket mer än skruvskallarna.