elektronisk spärr 5cm bult
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
elektronisk spärr 5cm bult
Hej! har gjort försök att få hjälp på andra forum men utan resultat så tänkte prova här då obs a traktor, har en L200 med växlarna 1,2,3,5 + back och då är det som vanigt att 1an upp, 2an bak, osvosv.... och 4an är svetsad så det är inget att oroa sig över och nu är det då som bilden visar att när jag skruvar in bulten låser den 3an och 5an och när den är utskruvad har jag 3an och 5an MEN jag måste skruva för hand och ta bort damasken för att komma åt med handen och då är min fråga om ni kommer på något sätt att justera bulten på utan att använda handen och att jag kan köra med damasken på? Jag har en tanke om att det kanske går med en centrallåsmotor och en järnstång när man slår på stereon men ja... är inte säker så dela med er av era ideér. mvh
sammanfattat: kunna justera från hytten om jag vill ha 3an o 5an eller köra lagligt alla ideér är bra ideér
sammanfattat: kunna justera från hytten om jag vill ha 3an o 5an eller köra lagligt alla ideér är bra ideér
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 142
- Blev medlem: tis okt 25, 2011 6:27
- Ort: Någonstans i Skåne
Re: elektronisk spärr 5cm bult
Men då ska du ha den inskruvad.
Och du behöver aldrig pilla på den eftersom du kör traktor, eller vad har jag missat
Eftresom en traktor bara får ha 1,2 + back så är det ju helt rätt ??
Och du behöver aldrig pilla på den eftersom du kör traktor, eller vad har jag missat
Eftresom en traktor bara får ha 1,2 + back så är det ju helt rätt ??
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: elektronisk spärr 5cm bult
Det är han ju fullt medveten om. Han vill ju få till nåt snabbare o enklare sätt att kunna låsa/låsa upp dom höga växlarna. Antingen för lägre varvtal eller för att kunna åka lite fortare. Men snabbt kunna låsa i ett kritiskt läge...hellboyelvis skrev:Men då ska du ha den inskruvad.
Och du behöver aldrig pilla på den eftersom du kör traktor, eller vad har jag missat
Eftresom en traktor bara får ha 1,2 + back så är det ju helt rätt ??
Hur mycket måste du skruva på skruven för att låsa upp?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: elektronisk spärr 5cm bult
sätt en enkelverkande kolv med fjäder som får gå in och låsa upp
den behöver du bara lite tryck luft för att styra
den behöver du bara lite tryck luft för att styra
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: elektronisk spärr 5cm bult
elste skrev:sätt en enkelverkande kolv med fjäder som får gå in och låsa upp
den behöver du bara lite tryck luft för att styra
Fast kör den med vacum istället så kan du sno det ifrån ledningen till bromsservot
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: elektronisk spärr 5cm bult
anledningen till varför jag vill kunna låsa/låsa upp 3an och 5an är för att få ner varven och för att köra långa sträckor med en helt okej hastighet
Det behövs 12 varv för att bulten ska vara i bra läge
Det behövs 12 varv för att bulten ska vara i bra läge
Re: elektronisk spärr 5cm bult
förstår inte riktigt hur du menar att jag ska göra?sleeper_86 skrev:elste skrev:sätt en enkelverkande kolv med fjäder som får gå in och låsa upp
den behöver du bara lite tryck luft för att styra
Fast kör den med vacum istället så kan du sno det ifrån ledningen till bromsservot
Re: elektronisk spärr 5cm bult
egentligen ingenting men du menar att jag ska ha en fjäder som trycker in '' kolven '' och spärrar men vars ska jag få tryckluft ifrån? och hur ska jag göra för att justera '' kolven '' ifrån hytten o så..elste skrev:beskriv villken del du inte förstår
mera noggran beskrivning så att jag vet exakt hur du menar vore bra
Re: elektronisk spärr 5cm bult
ja du det finns enkelverkande och dubbelverkande pneumatik sylindrar
enkelverkande har oftast en fjäder innuti så när du sätter tryck på den så går den in eller ut och sen när du tar bort trycket återgår den till ursprunget
enkelverkande har oftast en fjäder innuti så när du sätter tryck på den så går den in eller ut och sen när du tar bort trycket återgår den till ursprunget
Re: elektronisk spärr 5cm bult
Nu förstår jag ingenting av vad du menar,
-
- Rutinerad
- Inlägg: 489
- Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
- Ort: skillingmark
Re: elektronisk spärr 5cm bult
gör bulten fjäderbelstad inåt, sen borrar du ett litet hål genom den o lite ner i locket o trär en ståltråd igenom. så blir du stoppad rycker du bara ståltråd så skjuts bulten in. måste ju naturligtvis va en stång eller mindre bult som du inte behöver gänga in
har du kört fast elle?
Re: elektronisk spärr 5cm bult
han menar att du ska använda en sån här som är "enkelverkande" och att kolven trycks ut om du lägger tryck på den och att kolven far tillbaks när trycket tas bort, eftersom att du inte behöver nån "styrka" i det hela så kan du använda en väldigt liten sån som bilden visar, (pneumatisk cylinder heter det förresten) sen behöver du en liten kompressor, t.ex en sån där liten grej man kan ha i bilen (typ sån här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... sor-15195/" onclick="window.open(this.href);return false; men jag vet att det finns billigare om man letar)
sen behöver du bara en elektronisk av/på switch som inte bara bryter kretsen utan även släpper trycket mot cylindern,
hoppas du förstod lite mer i alla fall, lite "krångligt" system kanske men med jävulskt bra resultat,
jag har för övrigt några sånna där cylinder grejer liggandes men tror inte jag har några som är "små nog"
http://www.google.se/search?q=pneumatis ... 4ASalYGACw" onclick="window.open(this.href);return false;
sen behöver du bara en elektronisk av/på switch som inte bara bryter kretsen utan även släpper trycket mot cylindern,
hoppas du förstod lite mer i alla fall, lite "krångligt" system kanske men med jävulskt bra resultat,
jag har för övrigt några sånna där cylinder grejer liggandes men tror inte jag har några som är "små nog"
http://www.google.se/search?q=pneumatis ... 4ASalYGACw" onclick="window.open(this.href);return false;