Lådbil.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Lådbil.

Inlägg av Marcus A » ons maj 28, 2014 21:54

Har funderat på i många år att när jag blir pappa så är det ju självklart att mitt barn ska ha en elektrisk lådbil.
Köpa en färdig går ju såklart inte att göra, så bygga eget är det som gäller :roll: ...

Nu är jag pappa så då är det bara lådbilen som fattas.
Har tänkt mej något i stilen LandRover pickup eller gammel Jeep med stumt monterade axlar bakhjulsdrift enkelt och stabilt.

Är det någon som har byggt något liknande, har några bra uppslag, bilder eller rent av något halvfärdigt som ni vill bli av med så dela gärna med er.
Börjar bli brottom, med min byggtakt så är den nog klar tills det är dax för riktig bil :jump:

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Lådbil.

Inlägg av Robe » ons maj 28, 2014 22:01

En förebild för fäder!
Har sett flera mindre-skala-byggen på forumet så kunskap finns. Prova att sök men det finns många sökord för detta.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Lådbil.

Inlägg av Strömmen » ons maj 28, 2014 22:19

Jag har en bakaxel till åkgräsklippare med hjul på som skulle bli ett bygge till dottern som bara tar plats.
Det är en remskiva och växellåda på axeln.
Bara att hämta om intresse finns,dottern fick en fyrhjuling istället.
Men hon körde som en biltjyv så den såldes vidare.
Mvh anders

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lådbil.

Inlägg av Wältmeister » ons maj 28, 2014 22:28

Strömmen skrev:Men hon körde som en biltjyv så den såldes vidare.
Mvh anders
Hon som numera har fått/ska få en Sukka? :shock:
:lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Lådbil.

Inlägg av macke » ons maj 28, 2014 22:35

Finns väl bara ett alternativ!!

Dom här är "lådbilarna" är fan seriösare än dom flesta offroadbilarna :lol:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
TGB 13

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: Lådbil.

Inlägg av skogis » tor maj 29, 2014 8:17

för att slippa uppfinna hjulet på nytt skulle jag rekomendera att köpa en liten billig atv och plocka delar från bärarmar spindlar fjädring bakaxel m.m man köper en lite defekt lättt för en 1000 och då har du allt och även en bensinmotor om så det skulle vara intresant
leta efter en utan koppling men med växlar.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Lådbil.

Inlägg av Ninetoes » tor maj 29, 2014 9:20

macke skrev:Finns väl bara ett alternativ!!

Dom här är "lådbilarna" är fan seriösare än dom flesta offroadbilarna :lol:
Jamen jävlar! Den skulle man ha haft när man var liten pilt! "Klart grabben ska ha en egen bil" liksom.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Volvo_rules
Hemmastadd
Inlägg: 184
Blev medlem: ons okt 20, 2010 20:20
Ort: JKPG

Re: Lådbil.

Inlägg av Volvo_rules » tor maj 29, 2014 9:41

Vill man inte ha landrover eller jeep så finns ju Hotrod oxå :)
Bild

Lite fränt å åka runt i en T27a :)

http://www.kvarnbergproducts.se/products.aspx?cat=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till :tumbup:

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lådbil.

Inlägg av Marcus A » tor maj 29, 2014 10:50

macke skrev:
Bild
Den var ju riktigt tuff, men har för avsikt att bli klar med åket också :)

Har en gammal Stiga Park som ska få bli donator av bakaxel, fälgar och däck.
Vi får se hur det slutar men något offroadigt ska det bli och något med ett litet flak, återkommer med en byggtråd när det drar igång :)

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Lådbil.

Inlägg av Olof » tor maj 29, 2014 15:10

Kolla med nån som jobbar på sjukhus. Det finns en mojäng man flyttar rullstolar med, som är himla bra. 24v lagom fart och riktigt stark. Hjul, axel, motor, slutväxel, batteri, laddare och fartreglage i samma klump. Jag kan fota min, så du får kolla
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Marcus A
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: mån jan 26, 2009 18:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lådbil.

Inlägg av Marcus A » tor maj 29, 2014 18:46

Olof skrev:Kolla med nån som jobbar på sjukhus. Det finns en mojäng man flyttar rullstolar med, som är himla bra. 24v lagom fart och riktigt stark. Hjul, axel, motor, slutväxel, batteri, laddare och fartreglage i samma klump. Jag kan fota min, så du får kolla
Jag har tänkt mej att använda detta http://www.rull.se/El-motorkit_-_L%C3%A ... _500W,_24V" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra pris och enkelt installation :)
Ta gärna en bild så jag får se, du kanske vill sälja :)?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Lådbil.

Inlägg av henke_99 » tor maj 29, 2014 20:58

Jag har med gått lite i såna här tankar på att bygga nåt. Men i mitt fall så vill jag att det ska vara 4wd, delvis för att det ska gå att backa sig ur jobbiga lägen... Och då kommer ju direkt frågan hur man ska lösa en vettig framaxel som är liten nog för nåt sånt här. Vad gäller drivning skulle man ju få tag i en hydrostat från en åkgräsklippare, då går det sakta och bra och man slipper växellåda. Elmotor till drift är inte riktigt min grej :mrgreen:

På A6 köpcenter i jönköping har jag sett personal fara runt på parkeringarna o hämta kundvagnar med en mycket liten 4wd-traktor. På den har jag observerat att det sitter en spännande liten portalaxel fram. Man kanske skulle ta reda på var den parkeras över natten :think: Fast jag behöver ju två axlar så då måste jag ju dit två gånger...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Lådbil.

Inlägg av Olof » tor maj 29, 2014 21:16

Marcus A skrev:
Olof skrev:Kolla med nån som jobbar på sjukhus. Det finns en mojäng man flyttar rullstolar med, som är himla bra. 24v lagom fart och riktigt stark. Hjul, axel, motor, slutväxel, batteri, laddare och fartreglage i samma klump. Jag kan fota min, så du får kolla
Jag har tänkt mej att använda detta http://www.rull.se/El-motorkit_-_L%C3%A ... _500W,_24V" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra pris och enkelt installation :)
Ta gärna en bild så jag får se, du kanske vill sälja :)?
Nu beror ju saker och ting på vilken ålder barnet har när man väl är klar med bilen. 25 km/tim är ju lite segt för en 13-åring, men för en 2-åring.....hej å hå... Vi kan säga att rollstolsmojängen har lagom fart för 2-7 år. Och den kan jag ju inte sälja, den ska ju Matilda ha. Å andra sidan har du ju ett par år på dig, det har inte jag. Men foto kommer.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lådbil.

Inlägg av Wältmeister » tor maj 29, 2014 21:39

Men har ni inte missat något med de olika fordon ni beskriver och har tankar om.
Red Bull har ju tävlingar där barn deltar med hemmabyggda lådbilar.
Dom lådbilarna är ju inte motoriserade.

Byggde själv 2 lådbilar för snart 10 år sedan.

Den ena, den postgula, hade "framvagn" med styrning från en trampbil. Alltså styrgeometri enligt Ackermann´s princip. "Bakvagnen" kom från en Klippo, d v s handtaget. På detta en låda med högryggad bilbarnstol. Targabåge av aluminiumprofil som skydd om den skulle Wälta( :zzz: ). 16" ekerhjul från barncyklar. Grill från Citroen 2CV.

Den andra, den Smurfblåa, lågbyggd med en Snowracer som chassie. Hjulen från ett par golfvagnar. Inte så sofistikerad styrning. Endast lätt modifiering av Snowracerns styrning.
Rattstång och enekrad säkerhetsratt från Citroen AMI 6 Berline -63(eller möjligen -64). Enligt min mening tydligt Willys CJ2-inspirerad design.

Båda lådbilarna flyttade till utanför Köping förra året. Men de provkördes och kollades noga av de 2 unga damerna som blev de nya ägarna.

Ersättningen för lådbilarna var obetalbar. En lååång kram från varje dam, eller tös som vårdadshavaren föredrar att kalla dem. Prinsessorna kallar jag dem.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Lådbil.

Inlägg av Lone Wolf » sön jun 08, 2014 11:50

kunglig

Bild

Skriv svar