s10/blazer bästa växellåda?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

A_Jeppsson
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 29, 2010 1:48
Ort: Kristianstad

s10/blazer bästa växellåda?

Inlägg av A_Jeppsson » fre sep 19, 2014 3:38

Hej. som rubriken lyder

Är i tankarna på att testa på en liten cheva och undrar om denna modell har en växellåda man bör undvika? Någon prestanda skillnad mellan automat och manuell? Någon som är "bättre" för offroad?
Smart Fortwo Coupe 1.0 Turbo - 08
Opel Frontera Sport -94
Skoda Pick Up -97
Honda Del Sol VTi -92
Chevrolet Camaro SS -69
AC Cobra (Projekt)
Ford T-23 (Projekt)

Broberg
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor maj 29, 2014 12:57

Re: s10/blazer bästa växellåda?

Inlägg av Broberg » fre sep 19, 2014 23:27

A_Jeppsson skrev:Hej. som rubriken lyder

Är i tankarna på att testa på en liten cheva och undrar om denna modell har en växellåda man bör undvika? Någon prestanda skillnad mellan automat och manuell? Någon som är "bättre" för offroad?

S10 bilarna kommer med en 4l60e automat på v6orna, en väldigt vanlig automatlåda.
Länk till några av de vanligaste felen :
http://www.twincharlotte.com/transmissi ... arlotte-NC" onclick="window.open(this.href);return false;

Den manuella 5-petade lådan verkar till största del sitta i de mindre bakhjulsdrivna bilarna med den 4-cylindriga motorn.


Ska du ha en S10/S10 Blazer till offroad så ska du ha en modell som heter ZR2, de är fabrikshöjda, har lite bättre utväxling på bakaxeln samt är bredare.
Nackdelen med S10 som offroad-bygge är att det finns väldigt få "roliga" delar att tillgå, fälgar som passar är svåra att hitta, såvida du inte vill lägga 4-5000kr per fälg.
Höjningskit finns, Body lift variant, som ger en extra 2" från ramen. Vilket behövs om du ska få på större däck än de 31" som ZR2an kommer med som standard.

Från 97 och framåt så är fyrhjulsdriften inkopplad med hjälp av en elmotor (manövrerad med knappar), 94-96 har oftast en enkel spak med vajer direkt till fördelningslådan = mindre saker som kan haverera, (Ny vajer = 500kr, ny elmotor = 1200kr)

Bromsar : 94-96(97) har bromsskivor fram och trummor bak. (97)98-02 har skivor runt om.
Senast redigerad av Broberg den sön sep 21, 2014 7:52, redigerad totalt 1 gånger.

A_Jeppsson
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 29, 2010 1:48
Ort: Kristianstad

Re: s10/blazer bästa växellåda?

Inlägg av A_Jeppsson » lör sep 20, 2014 18:42

Tack Broberg för svar! :)

Ska inte gå allt för extremt in i offroad på denna i sådana fall utan det kommer ett annat projekt till. Men självklart så vill man ju kunna köra av vägen om man nu skulle vilja hehe.

Så blir väl en liten ram höjning och kanske något större däck men max 33 kanske.

Om man nu skulle vänta och lägga ner lite tid för att hitta en vettig sådan.. vad är då bäst tror du för att köra offroad. Har inte allt för många års erfarenhet ännu av 4x4 att jag kan säga vad man ska föredra ännu. Men till offroad. Ska man då ha automat eller manuell? Eller är det bara en smak sak?
Smart Fortwo Coupe 1.0 Turbo - 08
Opel Frontera Sport -94
Skoda Pick Up -97
Honda Del Sol VTi -92
Chevrolet Camaro SS -69
AC Cobra (Projekt)
Ford T-23 (Projekt)

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: s10/blazer bästa växellåda?

Inlägg av volvorobban86 » sön sep 21, 2014 0:23

S10/blazer som sambon åkte runt i förra vintern var en 97a och hade iaf trummor bak.

95 som står här har knappar för fyrhjulsdriften. Så tror nog det varierar lite från bil till bil.... :tumbup:

eller gällde din info enbart om zr2?
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Broberg
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor maj 29, 2014 12:57

Re: s10/blazer bästa växellåda?

Inlägg av Broberg » sön sep 21, 2014 7:50

volvorobban86 skrev:S10/blazer som sambon åkte runt i förra vintern var en 97a och hade iaf trummor bak.

95 som står här har knappar för fyrhjulsdriften. Så tror nog det varierar lite från bil till bil.... :tumbup:

eller gällde din info enbart om zr2?

97/98 var ju ett brytår då 98 kom faceliften och fick då i samma veva skivor bak, men det stämmer som du säger att det varierar lite från bil till bil, knappar (elektriskt motor på fördelningslådan) eller spak (vajer ner till väljaren på fördelningslådan) är två olika RPO-koder Np1 och Np2 om jag inte minns fel, dock så är det vanligast på de äldre före faceliften, efter så har jag inte sett en enda med spaken.
Senast redigerad av Broberg den sön sep 21, 2014 8:18, redigerad totalt 1 gånger.

Broberg
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor maj 29, 2014 12:57

Re: s10/blazer bästa växellåda?

Inlägg av Broberg » sön sep 21, 2014 8:18

A_Jeppsson skrev:Tack Broberg för svar! :)

Ska inte gå allt för extremt in i offroad på denna i sådana fall utan det kommer ett annat projekt till. Men självklart så vill man ju kunna köra av vägen om man nu skulle vilja hehe.

Så blir väl en liten ram höjning och kanske något större däck men max 33 kanske.

Om man nu skulle vänta och lägga ner lite tid för att hitta en vettig sådan.. vad är då bäst tror du för att köra offroad. Har inte allt för många års erfarenhet ännu av 4x4 att jag kan säga vad man ska föredra ännu. Men till offroad. Ska man då ha automat eller manuell? Eller är det bara en smak sak?
Du vill ju gärna ha lite vrid och då blir det V6an och får då Automatlådan. Hurvida det är bäst med en manuell eller en automat kan jag dock inte svara på, själv skulle jag nog föredra en Automat. Men å andra sidan har jag aldrig kört upp/ner för berg eller gett mig ner i ett djupt lerhål heller.

karosshöjningen är ett måste vid uppgradering av däck, det måste även till att kapas lite i skärmarna för att få det bredare 33" däcket att inte ta i när du svänger (ett smalare och mindre 32" kan eventuellt passa på original 7" och få plats med bara lite kapning i kanterna utan höjningen). Här kommer dock problematiken med fälgarna in. 4wd S10 har ett offset på +52mm som original. och för att inte nöta ut hjullager etc allt för fort så ska du inte ha fälgar som diffar på mer än 20-25mm (så MINST ska du köra ET+25) optimalt är att köra på ET+40/+50. då S10an är en gammal bil och mest populär i 2wd version (som har ET +12) så är utbudet av fälgar fruktansvärt tunt!
för att ett par 33"x12" ska passa så behöver du åtminstone 8" breda fälgar (original på zr2 är 7" övriga 4wd är 6"). Centerline gör ett par 15x8" fälgar med rätt ET, men de kostar 4500kr per fälg.

Sen hjälper det inte ett dugg att vi bor i Sverige där allt till S10an antingen inte finns att få tag på eller så är det svindyrt.

Så vore jag du och vill ha något för att köra igenom en lite djupare vattenpöl eller åka över lite halvstora stenar så skulle jag invänta en ZR2, för då får du bättre markfrigång och större däck utan att behöva modifiera något alls (i jämförelse till en vanlig 4wd S10 Pickup/Blazer).

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: s10/blazer bästa växellåda?

Inlägg av Sebbesala » sön sep 21, 2014 10:06

Mjaa, fälgar är inte så satans svårt att hitta, är ju samma bultmöster som på en massa muskelbilar, så biffiga plåtfälgar går ju att hitta. Verkar även som om att första generationens s10or har fälgar som sitter längre ut.
Nya plåtisar finns även på alven ingvarsson för runt tusenlappen om man inte vill handlar från usa.

Sen har ja inte riktigt fattat vad det ska va för annan utväxling i zr2:orna? Enligt google så är det 3:73 utväxling, samma som på min vanliga s10a, och på blazern. Dock så är det en stadigare bakaxel på zr2.

Original hasplåtar kan va värt att kika efter om du ska köra bredvid vägen, min pickup hade inga plåtar alls, blazern ja har har alu plåtar i fronten, under tråget, och under fördelningslådan, och även en stor stålplåt under tanken, guld värt!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Broberg
Användare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor maj 29, 2014 12:57

Re: s10/blazer bästa växellåda?

Inlägg av Broberg » sön sep 21, 2014 10:34

Sebbesala skrev:Mjaa, fälgar är inte så satans svårt att hitta, är ju samma bultmöster som på en massa muskelbilar, så biffiga plåtfälgar går ju att hitta. Verkar även som om att första generationens s10or har fälgar som sitter längre ut.
Nya plåtisar finns även på alven ingvarsson för runt tusenlappen om man inte vill handlar från usa.

Sen har ja inte riktigt fattat vad det ska va för annan utväxling i zr2:orna? Enligt google så är det 3:73 utväxling, samma som på min vanliga s10a, och på blazern. Dock så är det en stadigare bakaxel på zr2.

Original hasplåtar kan va värt att kika efter om du ska köra bredvid vägen, min pickup hade inga plåtar alls, blazern ja har har alu plåtar i fronten, under tråget, och under fördelningslådan, och även en stor stålplåt under tanken, guld värt!
Ja bultmönstret är inte bekymret, det är offset. alveningvarsson har cragar soft-8 i rätt bultmönster men i fel offset (de görs inte med tillräckligt högt offset längre).
Visst har en del muskelbilar samma bultmönster och med ett högre offset, nackdelen där är ju att för det första är breda 15/16" fälgar antingen svåra att få tag på och de som finns är oftast dyra aluminiumfälgar.

Missta mig inte, jag tar mer än gärna emot vettiga tips på var jag kan hitta ett par 15x8" fälgar med ett högt positivt offset. men har letat i ett par månader nu och har bara hittat dyra alu-fälgar som alternativ.


Hasplåtar ingår i ZR2 paketet, fanns som tillval till övriga.

utväxlingen på bakaxeln är precis som du säger 3.73:1 på ZR2, hurvida det är standard på alla 4wd det vet jag inte, det jag läst mig till är att utväxlingen gjordes lägre pga de större 31" däcken på zr2.
RPO-koderna nedan berättar vad du har för utväxling :
GU2 2:73 ratio
GU4 3:08 ratio
GU5 3:23 ratio
GU6 3:42 ratio
GT4 3:73 ratio
GT5 4:10 ratio
GQ1 Open Differential Rear Axle
G80 Positraction/Locking Rear Axle

Skriv svar