Hilux -03
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hilux -03
hämtade en hilux av en riktig bilaskojare i Göteborg.
Jag skulle ljuga om jag sa att den va felfri men den gick iallafall rätt smärtfritt att få hem den till malmö.
En lampa börjar lysa på instrumentpanelen. Ser ut som en motor men försäljaren bedyrade att det inte va nån fara utan att det bara va skit i spridarna.
När lampan tändes så ville motorn inte varva upp men, stängde jag av bilen o starta om den funka den felfritt igen.
På motorvägen visa den inga tendenser att störa sig och inte heller när jag va hemma i malmö.
Felkod p1226 kallade han det o sa att det skulle va nått med spjällen.
Hur som helst har jag säkert blivit lurad så in i helvete! Men jag tycker ändå bilen e riktigt fet och jag är glad över både äventyret och bilen.
Antar att jag skulle behöva ha fatt på ett diagnostiseringsverktyg/program? Var hittar man det enklast och prisvärdast? (lägg märke till att jag inte sa billigast.)
Har ca 20 k kvar i budget till höjningssats och roliga hjul så det hade varit trevligt att inte tulla för mycket på dom pengarna.
Första anhalt är att ge bilen en riktig service. Byta alla oljor, vätskor, filter och smörja allt som behöver smörjas. Samt att få den besiktningsklar.
Kan ju säga att jag har en månad på mig ganska exakt
Jag skulle ljuga om jag sa att den va felfri men den gick iallafall rätt smärtfritt att få hem den till malmö.
En lampa börjar lysa på instrumentpanelen. Ser ut som en motor men försäljaren bedyrade att det inte va nån fara utan att det bara va skit i spridarna.
När lampan tändes så ville motorn inte varva upp men, stängde jag av bilen o starta om den funka den felfritt igen.
På motorvägen visa den inga tendenser att störa sig och inte heller när jag va hemma i malmö.
Felkod p1226 kallade han det o sa att det skulle va nått med spjällen.
Hur som helst har jag säkert blivit lurad så in i helvete! Men jag tycker ändå bilen e riktigt fet och jag är glad över både äventyret och bilen.
Antar att jag skulle behöva ha fatt på ett diagnostiseringsverktyg/program? Var hittar man det enklast och prisvärdast? (lägg märke till att jag inte sa billigast.)
Har ca 20 k kvar i budget till höjningssats och roliga hjul så det hade varit trevligt att inte tulla för mycket på dom pengarna.
Första anhalt är att ge bilen en riktig service. Byta alla oljor, vätskor, filter och smörja allt som behöver smörjas. Samt att få den besiktningsklar.
Kan ju säga att jag har en månad på mig ganska exakt
Senast redigerad av VGER den lör nov 29, 2014 21:34, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Långtids rullande hiluxprojekt
Något väldigt viktigt fattas!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Långtids rullande hiluxprojekt
jo. jag fattar ju att ingen tråd e kul utan bilder men jag har faktiskt inte lyckats ta några bilder än.
Körde ju med "Forden" till Malmö för att möta upp min trogna vapendragare som ihop med mig tog tåget till Göteborg.
När vi kom ner till Malmö igen hade jag ju plötsligt 2 bilar i Malmö.
Då jag skulle upp tidigt på lördagen och åka till skogen o bygga ett örnbo ihop med projekt Kungsörn så va det inte heller aktuellt att köra hem hiluxen.
Så fall skulle jag ju blivit tvungen att köra Mattias hem i gen och jag hade själv inte varit i säng förrän sena timmar.
Mattias har sen varit en väldigt upptagen pojke idag så han kommer inte köra ut Hiluxen till mig förrän imorgon (förhoppningsvis) förmiddag. Troligen bakfull imorgon eller iallafall trött så han kommer nog tidigast framåt middagstid
Men jag kan kanske bjussa på bilderna från annonsen då säljaren inte plockat ner den än
Körde ju med "Forden" till Malmö för att möta upp min trogna vapendragare som ihop med mig tog tåget till Göteborg.
När vi kom ner till Malmö igen hade jag ju plötsligt 2 bilar i Malmö.
Då jag skulle upp tidigt på lördagen och åka till skogen o bygga ett örnbo ihop med projekt Kungsörn så va det inte heller aktuellt att köra hem hiluxen.
Så fall skulle jag ju blivit tvungen att köra Mattias hem i gen och jag hade själv inte varit i säng förrän sena timmar.
Mattias har sen varit en väldigt upptagen pojke idag så han kommer inte köra ut Hiluxen till mig förrän imorgon (förhoppningsvis) förmiddag. Troligen bakfull imorgon eller iallafall trött så han kommer nog tidigast framåt middagstid
Men jag kan kanske bjussa på bilderna från annonsen då säljaren inte plockat ner den än
Re: Hilux -03
http://www.ebay.com/itm/Toyota-Hilux-2W ... 5d51ee5f1e" onclick="window.open(this.href);return false;
E detta rätt bok ?
E detta rätt bok ?
Re: Hilux -03
Ser att du köpt bil av Chadi,libanesen, han har ja köpt en VW av,men då va de inga konstigheter,han e ju jäkla tjötig som säljare,men ja fick ne han på jorden rätt fort,
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Hilux -03
körde en tur till gamla fyle-verken idag o testa 4hjulsdriften i ganska snäll terräng men fan vad kul det var ändå =P
Tänkte jag skulle byta glödlampor bak på bilen men det visa sig vara elfel nån annanstans.
Kolla säkring och reläet. Såg att det va tejpat under säkringslådan så jag plocka loss den o försökte få ur hållarna ur lådan för att kunna mäta under. Hittade sen ett par kontakter under mattan under passagerarsätet. Hade ström dit.
Mätte baktill på kontakterna framför stötfångaren bak. Verkar ha nåt riktigt elakt spänningsfall dit.
8 volt uppmättes i kontakten.
Så nu kan jag iallafall säga att jag har en "plan of attack" kabelstammen mellan kontakterna under sätet och dom vid stötfångaren bak får väl nystas upp o kollas över.
Undrar om det är enklast att bara lyfta flaket eller om jag ska ligga o krypa under.
Provade även koppla in både obd2 och 1 men ingen av systemen verkar kommunicera med bilen.
Hitta en adapterkabel på ebay som ska möjliggöra att koppla diagnosmaskineriet på den feta diagnoskontakten under huven. (inte mina diagnosgrejer.)
Så motorfelet har jag inte kommit nånstans med. Men får man bara baklamporna att lysa så kan jag iallafall köra den till en verkstad o få läst av felkoden för säljaren litar jag fan inte på.
Tänkte jag skulle byta glödlampor bak på bilen men det visa sig vara elfel nån annanstans.
Kolla säkring och reläet. Såg att det va tejpat under säkringslådan så jag plocka loss den o försökte få ur hållarna ur lådan för att kunna mäta under. Hittade sen ett par kontakter under mattan under passagerarsätet. Hade ström dit.
Mätte baktill på kontakterna framför stötfångaren bak. Verkar ha nåt riktigt elakt spänningsfall dit.
8 volt uppmättes i kontakten.
Så nu kan jag iallafall säga att jag har en "plan of attack" kabelstammen mellan kontakterna under sätet och dom vid stötfångaren bak får väl nystas upp o kollas över.
Undrar om det är enklast att bara lyfta flaket eller om jag ska ligga o krypa under.
Provade även koppla in både obd2 och 1 men ingen av systemen verkar kommunicera med bilen.
Hitta en adapterkabel på ebay som ska möjliggöra att koppla diagnosmaskineriet på den feta diagnoskontakten under huven. (inte mina diagnosgrejer.)
Så motorfelet har jag inte kommit nånstans med. Men får man bara baklamporna att lysa så kan jag iallafall köra den till en verkstad o få läst av felkoden för säljaren litar jag fan inte på.
Re: Hilux -03
Bilen ser nice ut =)
Men ehm.. var priset brutalt lågt eftersom du köpte med nämnda fel?
eller var säljaren bara jäkligt bra på att snacka.
För det går väl inte besiktiga bilen om det är fel lama som lyser.
och kan vara tråkig kostnad (hoppas det bara är någe enkelt)
På våran kia så har det hänt att bilen blitt slö och ej gått varva upp. (är en spärr vid 2800rpm typ "limp home") och ibland har även en motorlampa tänts.
Vad felkoden hette vetitusan, men den larmade iallafall för lågt bränsletryck (även utan att lampan tänts)
räckte oftast att stänga av bilen och starta om så gick den bra igen.
kunde även dö helt plötsligt, men det var inte så ofta.
Räckte att byta dieselfilter och nolla koden så har den skjutit på som en raket efter det.
Meken sa att det är vanligt (iallafall på kia ceed) att filtret blir igentäppt.
Det kan ju vara värt ett byte om du ska göra det själv.
Annars kan jag rekomendera att se till att säljaren står för felen. (om det inte är köpt med nämnda fel och att dem står med i köpepapperen)
Men ehm.. var priset brutalt lågt eftersom du köpte med nämnda fel?
eller var säljaren bara jäkligt bra på att snacka.
För det går väl inte besiktiga bilen om det är fel lama som lyser.
och kan vara tråkig kostnad (hoppas det bara är någe enkelt)
På våran kia så har det hänt att bilen blitt slö och ej gått varva upp. (är en spärr vid 2800rpm typ "limp home") och ibland har även en motorlampa tänts.
Vad felkoden hette vetitusan, men den larmade iallafall för lågt bränsletryck (även utan att lampan tänts)
räckte oftast att stänga av bilen och starta om så gick den bra igen.
kunde även dö helt plötsligt, men det var inte så ofta.
Räckte att byta dieselfilter och nolla koden så har den skjutit på som en raket efter det.
Meken sa att det är vanligt (iallafall på kia ceed) att filtret blir igentäppt.
Det kan ju vara värt ett byte om du ska göra det själv.
Annars kan jag rekomendera att se till att säljaren står för felen. (om det inte är köpt med nämnda fel och att dem står med i köpepapperen)
Re: Hilux -03
Kul med en Hilux till här inne
Dom är ju av förklarlig orsak inte jättevanliga i offroadsammanhang men i Norge finns det ganska många aktiva "hiluxfanatiker". Det vore kul om det blev fler även här. (skriver jag och länkar till två andra forum)
http://forum.h4k.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroad.no/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
I de Norska forumen finns mycket samlad hiluxkunksap kanske finns det några idéer på hur du kan lösa problemen du har med bilen. I annat fall kan du ju i alla fall låta dig inspireras av deras byggtrådar.
Men stanna kvar här på forumet och håll tråden vid liv.
Det är inte något så enkelt som jordfel?
Nu tänker jag förstås på lamporna bak på bilen. Jordfel brukar ju kunna ge lite mystiska symptom.
Dom är ju av förklarlig orsak inte jättevanliga i offroadsammanhang men i Norge finns det ganska många aktiva "hiluxfanatiker". Det vore kul om det blev fler även här. (skriver jag och länkar till två andra forum)
http://forum.h4k.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroad.no/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
I de Norska forumen finns mycket samlad hiluxkunksap kanske finns det några idéer på hur du kan lösa problemen du har med bilen. I annat fall kan du ju i alla fall låta dig inspireras av deras byggtrådar.
Men stanna kvar här på forumet och håll tråden vid liv.
Det är inte något så enkelt som jordfel?
Nu tänker jag förstås på lamporna bak på bilen. Jordfel brukar ju kunna ge lite mystiska symptom.
VW TARO -95
Re: Hilux -03
Snyggt med bilder.. Något sånt skulle jag faktiskt kunna tänka mig..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hilux -03
Nä., Jag tror inte att det går o få en hilux "brutalt" billigt.Fisketorp skrev:Bilen ser nice ut =)
Men ehm.. var priset brutalt lågt eftersom du köpte med nämnda fel?
eller var säljaren bara jäkligt bra på att snacka.
För det går väl inte besiktiga bilen om det är fel lama som lyser.
och kan vara tråkig kostnad (hoppas det bara är någe enkelt)
På våran kia så har det hänt att bilen blitt slö och ej gått varva upp. (är en spärr vid 2800rpm typ "limp home") och ibland har även en motorlampa tänts.
Vad felkoden hette vetitusan, men den larmade iallafall för lågt bränsletryck (även utan att lampan tänts)
räckte oftast att stänga av bilen och starta om så gick den bra igen.
kunde även dö helt plötsligt, men det var inte så ofta.
Räckte att byta dieselfilter och nolla koden så har den skjutit på som en raket efter det.
Meken sa att det är vanligt (iallafall på kia ceed) att filtret blir igentäppt.
Det kan ju vara värt ett byte om du ska göra det själv.
Annars kan jag rekomendera att se till att säljaren står för felen. (om det inte är köpt med nämnda fel och att dem står med i köpepapperen)
Jag blev troligen lurad skiten ur, men jag va inställd på att troligen få mecka lite för att få de jag ville ha. Och slippa kompromissa för att sen ångra mig.
(va inne på en b2500 eller en ford ranger)
Anledningen till att jag vände mig till en handlare/skojare va för att kunna få lägga mina 20 i handpenning o krita resten. Har på så vis 20 k över till höjningssats och däck.
Dock går väl 10 av dom innan felkoden är släckt, lamporna bak tända och bilen skattad och besiktigad
jag har inga planer på att gå någonstans. Det betyder ju inte att man inte kan samla intel från andra sidor=)joones skrev:Kul med en Hilux till här inne
Dom är ju av förklarlig orsak inte jättevanliga i offroadsammanhang men i Norge finns det ganska många aktiva "hiluxfanatiker". Det vore kul om det blev fler även här. (skriver jag och länkar till två andra forum)
http://forum.h4k.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroad.no/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
I de Norska forumen finns mycket samlad hiluxkunksap kanske finns det några idéer på hur du kan lösa problemen du har med bilen. I annat fall kan du ju i alla fall låta dig inspireras av deras byggtrådar.
Men stanna kvar här på forumet och håll tråden vid liv.
Det är inte något så enkelt som jordfel?
Nu tänker jag förstås på lamporna bak på bilen. Jordfel brukar ju kunna ge lite mystiska symptom.
Berätta för mig om dom här förklarliga skälen? Har det med ifs:en o göra? eller storleken/längden på bilen?
Eller det våldsamt efterblivna andrahandsvärdet?
Har också misstankar om att det rör sig om jordfel.
Mätte med en nål instoppad i kontakten så felet borde ligga i härvan mellan bak o fram.
Väntar på att min kumpan ska återfinna sig hemma så jag kan smyga över med trucken o felsöka vidare.
En arbetskamrat ska tydligen ha en mek som jobbar på en auktoriserad toyota verkstad. blir kanske att lämna felet med koden till honom. Räkna med ett par tusen? men det kan det kanske vara värt att få åtgärdat problemet ock släckt felkoden?
Re: Hilux -03
Det som talar emot den i terräng är bland annat. IFS, lång hjulbas, långt överhäng bak, dåligt flex, undermotoriserad i allafall 22RE (bensinaren som bland annat sitter i Taron), ganska hög lågväxel, Klena axla, trånga hjulhus inga diffspärrar etc. (Dock har de flesta LSD i bakaxeln).
Men vissa saker går att åtgärda för den händige. (Pengar underlättar förstås också)
Det går att byta från IFS till stela axlar, överhänget kan kapas "bobbning", flexet går att förbättra med stela axlar och andra bladfjädrar. det går att ändra utväxling i axlarna eller sätta dubbla växellådor. Det går att kapa plats i hjulhusen för större hjul. Det finns ARB-spärrar till axlarna, i alla fall dieslarna kan förses med turbo.
Men jag gillar hiluxarna och med bra däck (kom ihåg att släppa ur luft vid offroadkörning) och bortmonterad krängningshämmare kommer man i alla fall en bit ut i spenaten. Det är något kortare axelavstånd på din än på min taro. Jag tror att det är kortare på dubbelhyttarna.
Andrahandsvärdet är högt men det har du ju tillbaka om du säljer så det går väl på ett ut. Du kommer snart att bli uppringd av någon "kompis" som vill köpa den av dig. Ungefär en gång i månaden ringer någon eller skickar flyers om att de vill köpa bilen. Det gäller iofs inta bara hilux utan alla "arbetsfordon" eller vad man ska kalla dem.
Men vissa saker går att åtgärda för den händige. (Pengar underlättar förstås också)
Det går att byta från IFS till stela axlar, överhänget kan kapas "bobbning", flexet går att förbättra med stela axlar och andra bladfjädrar. det går att ändra utväxling i axlarna eller sätta dubbla växellådor. Det går att kapa plats i hjulhusen för större hjul. Det finns ARB-spärrar till axlarna, i alla fall dieslarna kan förses med turbo.
Men jag gillar hiluxarna och med bra däck (kom ihåg att släppa ur luft vid offroadkörning) och bortmonterad krängningshämmare kommer man i alla fall en bit ut i spenaten. Det är något kortare axelavstånd på din än på min taro. Jag tror att det är kortare på dubbelhyttarna.
Andrahandsvärdet är högt men det har du ju tillbaka om du säljer så det går väl på ett ut. Du kommer snart att bli uppringd av någon "kompis" som vill köpa den av dig. Ungefär en gång i månaden ringer någon eller skickar flyers om att de vill köpa bilen. Det gäller iofs inta bara hilux utan alla "arbetsfordon" eller vad man ska kalla dem.
VW TARO -95
Re: Hilux -03
Hittade följande vid googling
http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... ode-p1226/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske kan det vara till hjälp eller en ledtråd angående p1226
http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... ode-p1226/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske kan det vara till hjälp eller en ledtråd angående p1226
VW TARO -95
Re: Hilux -03
Låt dem inte skrämma dig
Min L200 tar sig fram otroligt bra med tanke på sin storlek men man får räkna med lite bulor när träden blir närgångna
Dock så får jag på 33:or utan större ingrepp, det kanske inte går på en hilux men då är det ju bara att kaross höja
Min L200 tar sig fram otroligt bra med tanke på sin storlek men man får räkna med lite bulor när träden blir närgångna
Dock så får jag på 33:or utan större ingrepp, det kanske inte går på en hilux men då är det ju bara att kaross höja
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Hilux -03
Jag tänker inte låta mig avskräckas!
Jag tänker bygga en äventyrsbil av min lilla älskade hilux!
Framsteg!
Va en skarv mellan kontakterna mellan härvan till bakljus och släpvagnskontakt som oxiderat.
Tog lite tid att hitta den men när den väl blivit uppsnittad och omlödad så funka bakljusen.
Tyvärr hade oxiden krupit längs kabeln hela vägen in i kontakten så det fick dras en lös sladd vid sidan av. en sk bypass.,
Men nu har jag bakljus.
Ska jag bara släcka den där lampan och få motorn att gå som den skall sen får jag besiktiga den
Jag tänker bygga en äventyrsbil av min lilla älskade hilux!
Framsteg!
Va en skarv mellan kontakterna mellan härvan till bakljus och släpvagnskontakt som oxiderat.
Tog lite tid att hitta den men när den väl blivit uppsnittad och omlödad så funka bakljusen.
Tyvärr hade oxiden krupit längs kabeln hela vägen in i kontakten så det fick dras en lös sladd vid sidan av. en sk bypass.,
Men nu har jag bakljus.
Ska jag bara släcka den där lampan och få motorn att gå som den skall sen får jag besiktiga den
Re: Hilux -03
Du spyr galla över säljaren,MEN har du pratat med han,ja köpte en 07 VW av han ,sen sluta all el funka dan efter,,,åkte till han o han körde bilen direkt till Vag o kosta på den 12000 kr,bilen gav ja 72000 för så ja känner inte riktigt igen att han inte skulle försöka göra rätt för sig..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.