Insug eller topp

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » tor dec 11, 2014 10:15

Min GMC Suburban -96 med 5,7l vortec läcker kylarvatten, ryker vitt och spottar vatten från avgasröret.
Jag beställde en sats med de flesta packningar och i väntan på dessa gjorde jag nyss en komp.mätning.
1, 5, 6, 7 och 8 visade 150psi.
2 och 3 blev 160psi och 4 lägst med 140psi.

Ska man nöja sig med att byta packningen på insuget eller fortsätta ner med topparna också?

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » tor dec 11, 2014 13:56

Har själv problemet med att insugspackning läcker vatten framför allt i bakkant, vilket också verkar vara ett vanligt förekommande fel när man googlat lite, har köpt prylarna men inte vågat byta ännu då man måste väck med fördelaren och vad jag förstått kan man inte ställa in denna på gammalt hederligt sätt utan måste ha tillgång till en OBD scanner GRRRR...!

Att toppackning gått verkar inte fullt så vanligt du har ju ett symptom d.v.s vitrök och ev. komp men att det kommer kondensvatten ur avgasröret gör det ju på samtliga bilar om man t.ex. tittar i en bilkö och detta i sig genererar ju också vitrök. Dessutom om din bil bara används sporadiskt med många korta körningar blir nog detta fenomen än större.

En defekt toppackning brukar ju många ggr bygga upp tryck i kylsystemet som går att se om man varvar motorn med kylarlocket av, kan också ge störningar i motortemp antingen för hög eller att den vandrar besynnerligt.

Andra symptom är ju brunaktig sörja i kylarvattnet eller att vattnet går ned i motoroljan och missfärgar denna, nu kanske dessa symptom även kan uppstå med enbart en defekt insugpackning för jag antar att det beror på vart läckan är vilket försvårar analysen, kanske finns det något verktyg att köpa som kan mäta om det finns avgaser i kylaren det borde ju avgöra?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » tor dec 11, 2014 14:44

Fördelaren blir säkerligen ett bekymmer.

Kollar jag i exp.kärlet så kommer det bubblor men jag kan inte se någon oljefilm eller dyl. i vattnen. Jag kan heller inte se att det kommer vatten med i motoroljan.
Mängden vatten som kommer ur avgasröret tycker jag är mer än vad som borde vara normalt men har å andra sidan inget att jämföra med. Röken däremot är klart och tydligt full med h2o.

Det vore skönt att veta att det garanterat var det ena eller andra och helst då insuget. Det verkar ju vara vanligt. Fast när man plockat sig ner dit så är det väl lika bra att fortsätta med toppen.

Komp.testet håller väl sig inom marginalen?

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » tor dec 11, 2014 16:16

Förstår ditt dilemma, jag misstänker att jag själv skulle försöka undvika arbetet om inget tyder på att toppackningar läcker, fast då står man där med skägget i brevlådan om det visade sig vara fel beslut och det har ju hänt förr när man blivit frestad att ta den enkla vägen!

Fortsätter den ryka även när den blivit riktigt varmkörd, misstänker att den behöver köras en hel del borde ju kunna rymma en inte oansenlig mängd kondensvatten?

Vad jag kan se m.h.a google så skall trycket ej understiga 100psi samt att det lägsta trycket ej ska ej diffa mer än 70% mot högsta värdet, vilket i.s.f betyder att ditt tryck är helt ok, ska försöka få fram riktiga siffror när en arbetskollega är tillbaka nästa vecka.

Pratade också med en annan kille och han sa att om man har tillgång till en vanlig avgastestare kan man mäta med denna intill kylarlocket, ett annat alternativ som jag sett säljs på biltema är en "cylinderläckagetestare" artikelnr: 191299 för 599kr tyvärr ingen erfarenhet av denna men kanske ett alternativ?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » tor dec 11, 2014 18:04

Det låter ju jävligt dumt att ha önskat något avvikande på komp.provet. Fast då hade det ju inte varit så mycket att våndas över, bara byta.

Den vita röken har bara blivit värre. Förut var det nog bara när jag varmkörde den innan avfärd. Nu är det mer konstant plus att vatten går åt så det märks betydlig.

Jag fattar slutgiltiga beslutet och återkommer efter att ha sett insugspackningarna. Kanske lärt mig lägga upp bild tills dess.

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Insug eller topp

Inlägg av BroncoXLT » fre dec 12, 2014 12:26

min insugspackning läcker också I bakkant.
vad jag förstår så är det väldigt vanligt.
tippar på att det är det som är ditt problem. inte toppackningen.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

Bred
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: lör apr 13, 2013 22:40
Ort: Utanför Kungsbacka

Re: Insug eller topp

Inlägg av Bred » fre dec 12, 2014 20:33

Kör bara inte för länge med det ifall det är insugspackningen.
Råkade själv utför problem med min vortec motor.

Hade märkt av att lite vatten försvann, men på besiktningen så fick jag höga avgasvärden och bytte stift, olja, rotor, fördelarlock mm.
På efterkontrollen hade värden förändrats, men var fortfarande långt ifrån godkända.

Besiktningsgubben varmkörde en bra stund och plötsligt började det forsa ut vatten ur främre delen på insugspackningen.
Det rann snabbt ut även om man stängde av bilen.

Så vill man slippa bli stående så är det kanske bättre att bita i det sura och få det gjort. Är någon kvälls mekande bara.

Beträffande fördelaren så går det att ställa den grovt enligt anvisningar på nätet. Lyckades själv med det och ingen lampa tändes för fel.
Dock fick jag kopplat in dator några dagar senare och finjusterat något, men märkte ingen skillnad på bilen före eller efter finjusteringen.

Nästa efterkontroll gick galant, lambda 1,0 och avgasvärdena var löjligt låga :D

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » lör dec 13, 2014 9:05

Tack för infon. Bilen står parkerad och ska inte startas för än efter packningsbyte. Skönt å höra att tändningen inte verkar vara för komplicerad att återställa.

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » lör dec 13, 2014 17:51

Bred skrev:Kör bara inte för länge med det ifall det är insugspackningen.
Råkade själv utför problem med min vortec motor.

Hade märkt av att lite vatten försvann, men på besiktningen så fick jag höga avgasvärden och bytte stift, olja, rotor, fördelarlock mm.
På efterkontrollen hade värden förändrats, men var fortfarande långt ifrån godkända.

Besiktningsgubben varmkörde en bra stund och plötsligt började det forsa ut vatten ur främre delen på insugspackningen.
Det rann snabbt ut även om man stängde av bilen.

Så vill man slippa bli stående så är det kanske bättre att bita i det sura och få det gjort. Är någon kvälls mekande bara.

Beträffande fördelaren så går det att ställa den grovt enligt anvisningar på nätet. Lyckades själv med det och ingen lampa tändes för fel.
Dock fick jag kopplat in dator några dagar senare och finjusterat något, men märkte ingen skillnad på bilen före eller efter finjusteringen.

Nästa efterkontroll gick galant, lambda 1,0 och avgasvärdena var löjligt låga :D

Samma för mig läckaget upptäcktes på bilprovningen då dom varmkörde bilen då värdena inte ville hamna inom gränserna. Jag får dock inte till kopplingen mellan vattenläcka på insugspackning och avgasvärden annat än att läckaget inte bara läcker ut på utsidan utan också även in i förbränningen det skulle ju också förklara vitröken.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Bred
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: lör apr 13, 2013 22:40
Ort: Utanför Kungsbacka

Re: Insug eller topp

Inlägg av Bred » lör dec 13, 2014 19:52

IH80 skrev: Samma för mig läckaget upptäcktes på bilprovningen då dom varmkörde bilen då värdena inte ville hamna inom gränserna. Jag får dock inte till kopplingen mellan vattenläcka på insugspackning och avgasvärden annat än att läckaget inte bara läcker ut på utsidan utan också även in i förbränningen det skulle ju också förklara vitröken.
Vatten i förbränningen lär ju inte vara en höjdare, men jag antar att det även kan innebära vakumläckage, eller tänker jag fel?

Försöker att finna guiden som hjälpte mig att installera fördelaren, men det är inte det lättaste.
Alternativt så var VÄLDIGT noggrann när du demonterar din och märk upp allt (fördelare, rotor osv).
Den kommer ju att vrida sig då du drar ur den så se till att märka det väldigt bra innan.
Märker du upp den ordentligt samt är väldigt noggrann med att motorn inte vrider sig så bör det ju inte vara något problem att få tillbaka samma inställning.

Jag gjorde det inte då jag trodde att det var lika enkelt som på de gamla hederliga TBI:erna där man bara lossade en kabel och ställde in :rodnar:

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Insug eller topp

Inlägg av volvorobban86 » sön dec 14, 2014 2:20

Nu söker även jag tips. Tahoe läcker som niagara fallen. Insug är felet iaf. Tips på allt jag behöver tänka på uppskattas :tumbup: ska göra detta under jul är tanken.

Tanten ska åka f150 och jag polo från 95. Hur fan gick detta ihop sig :poke:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Bred
Hemmastadd
Inlägg: 136
Blev medlem: lör apr 13, 2013 22:40
Ort: Utanför Kungsbacka

Re: Insug eller topp

Inlägg av Bred » sön dec 14, 2014 9:00

Sök på youtube efter t.ex "vortec 5.7 intake gasket" så finner du massa resultat och genom att klicka dig in i olika videos får du upp ännu fler resultat som liknar de videorna du kikar på.

Så kolla på några sådana innan du börjar (gjorde inte jag :roll:, dum som jag är) och se till att märka upp fördelaren VÄLDIGT noggrant med rotor och allt. Se även till att motorn inte kan snurra innan du tar ut fördelaren.

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Insug eller topp

Inlägg av IH80 » sön dec 14, 2014 19:15

Nu blir man nojig, tänkte ta en resa till Uppsala med bilen men kan det börja forsa vatten kanske det är bäst att byta omgående, verkar som att det bara är arbete att äga en "nyare" cheva men frugan vägrar att låta mig sälja för helst skulle jag vilja ha en 70-80 talare istället.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Insug eller topp

Inlägg av volvorobban86 » mån dec 15, 2014 1:47

Märkte för en månad sedan att det fattades lite kylarvätska. Fyllde på och allt var frid och fröjd. Så i fredags kväll började det läcka lite. På lördagen rann det bara ur :aargh: gick fort på denna :zzz:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

BB Shellman
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jul 16, 2014 14:50
Ort: Ulricehamn

Re: Insug eller topp

Inlägg av BB Shellman » ons dec 17, 2014 21:53

Lyfte just insuget och där under stod det kylarvatten i botten. Just nu är känslan att jag inte tänker gå djupare ner men ska sova på saken. Ska även kolla lite noggrannare på packningarna i morgon och se om skadorna där kan ge någon hint om var läckan varit.

Skriv svar