Köpråd till en riktig velpelle

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » lör jan 03, 2015 19:27

Hej på er
Det jag söker är en skön o bekväm bil som man kan köra permanent fyrhjulsdrift med..som tar sig fram där man vill (vägar) samt inte är en massa krångel med hela tiden. Va så inne på en cherokee ,men så började alla bekanta att varna för dålig kvalite..kassa vxl lådor..och fördelningslådor hit o dit. Har suttit här nu o läst i forumet och mycket verkar ju stämma ang deras varningar??! Är inte ute efter någon ny och dyr bil utan en rolig , mullrig . stark skön bil som blir som tredjebil i hushållet. Första frågan blir väl om det ens finns en bil som det?? :roll: Om?? det nu finns så tar jag tacksamt imot tips och råd. Tänkt mig att betala ca 30' ...och förklara gärna allt om lådor årsmodeller fördelningslådor så en treåring fattat....är 50 + så lite trög typ :rodnar: ....hoppas ni kan bidra med hjälp alla proffs!!!

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Wältmeister » lör jan 03, 2015 19:59

Med reservation för att ALLA bilar krånglar - förr eller senare, men frånsett det så vill jag rekommendera Land Rover Discovery 1 eller 2.
Finns med mullrande V8.
Har permanent 4x4 med spärrbar mellandiffrential = körbar året runt i stad och utanför vägen, oavsett snö och is.
Dock finns det Discotvåor som KAN vara utan 4x4, men de är mycket ovanliga.
Har inga axelspärrar Stock Car.
Aluminiumkaross på Discoettan = mindre rost men lättare bulor.
Både ettan och tvåan har ram av stålplåt, som varken är mer eller mindre rostbenägen än andra bilars ramar.
Discoettan har mycket gemensamt med RRC(Range Rover Classic = ursprungsrangen) och med Land Rover Defender.
Discotvåan har luftfjädring, som kan vara mindre driftsäker än skruvfjädrarna på Discoettan.
Utrymmesmässigt inte stor skillnad på ettan och tvåan.
Lite av "överklassjip" jämfört med primitiva Cherokee XJ.

B t w så finns det en, som det verkar mycket fin = väcker habegär om jag inte redan hade 4 bilar, RRC till salu för 20.000:-.
Säljaren huserar har på forumet. Men vill inte göra allt för mycket reklam. Men kolla under "Till salu tips". :lol:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » sön jan 04, 2015 0:48

Ok tackar.....ett tips i alla fall :D tar gärna imot fler synpunkter ifrån er som kan o vet. Cherokee som jag var sugen på....är det verkligen sånna krångelbilar? Hittat några på blocket....vilken årsmodell är bäst? Vad ska man betala för + 20' milare ? 4.0 eller v8? Fast range rover är ju coola....har bara fått för mig att det är dyra bilar att reparea o reservdelar...men va vet jag :cry:

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av macke » sön jan 04, 2015 1:01

Range Rover reservdelar hittar du i England som du beställer hem t.ex från Ebay duktigt billigt. Så det är inga problem.

Cherokee räcker gott och väl som tredje bil, enligt mig lite för mycket el som kan krångla men dom är rätt lyxiga och bekväma. Bra motor och drivlina men CPS kan krånga så bilen inte startar. Brukar vara ganska rostiga om man lyfter på mattan inne i bilen dock.
TGB 13

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » sön jan 04, 2015 1:24

Ok ebay....bra att veta...tycker det är en djungel med saker man ska veta. Är att man ska ha rätt vxl låda rätt fördelninglåda ...sen va det nåt som pajade runt 23' på cherokee..på ford explorer nåt med spännare till kamkedjan...kollade blocket nu på tipsade rr...fanns ju några men då börjar det om med siffror o bokstäver som talar om vilken sort det är...discoettor lös med sin frånvaro va jag såg :( o de som såg aha ut va för långt bort. Bor i karlskoga.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Sdkfz251 » sön jan 04, 2015 1:29

Ska du finköra lite och inte ut i det jävligaste så kan jag tipsa om Suzuki Grand Vitara, ett bra val om man inte ska ut och bröta i det värsta. Jag har själv en -98 och är helnöjd. Har även en Land Rover 109, Range Rover Classic V8 och en Suzuki Samurai som är höjd, alla har sina pros and cons.... tycker dock Grand Vitara är helt ok, dessutom finns höjning om man vill ha lite offroad-stuk på eländet.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » sön jan 04, 2015 1:38

Ok tackar...tar o kollar in en sån också :D

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av joones » sön jan 04, 2015 9:53

Tänk på att det är först generation 3av GrandVitaran som har permanent fyrhjulsdrift (om jag minns rätt är generationsskiftet runt 2006). Äldre modellerna har vanlig inkopplingsbar 4x4 utan mittdifferential (bara för slirigt underlag).

De första modellerna av gen3 saknar ESP och jag tror att 3dörrars varianten saknar lågväxel och möjlighet att spärra mittdiffen.
VW TARO -95

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » sön jan 04, 2015 12:49

Njae någon grand vitara tror jag ej jag vart sugen av rent visuellt...men måste fråga en sak...en cherokee -94 med I6 motor besiktad ok klar att köra har jag hittat....men då kommer de här dumfrågorna igen...är det permanent fyrhjulsdrift på dom? och vad ska man tänka på vid ev koll på den....kostar inga pengar iofs så spela roll kanske men lite proffsinfo om den vore bra...vet att det finns trådar redan som beskriver allt...men lite svårläst tolkat för en rookie ..och ska ju ej köra ren terräng med den utan mer dåliga skogsvägar....ja och ha kul ifall det kommer massa snö....

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av macke » sön jan 04, 2015 12:53

Du kan välja mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Kolla rost om du ej vill svetsa, annars tycker jag att dom flesta cherokee XJ håller typ samma skick dvs slitet men funkar.
TGB 13

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av mantajohan » sön jan 04, 2015 13:11

cherokee xj är den BÄSTA bilen jag nånsing har ägt

som studerande och ifall det blir fel så lämnar jag in den hos en mekaniker, den är ändå den mest ekonomiska bilen jag nånsin har haft :tumbup:

den är bekväm att köra långt enligt både mig och min familj, har riktigt 4hjulsdrift vid behov :woot:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » sön jan 04, 2015 13:22

Range Rover disel.....är det skön och frän bil???

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » sön jan 04, 2015 13:27

kollade skatten på Range Rover disel...9600/år huga!!! :shock:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av OBELIX » sön jan 04, 2015 13:43

Jag tycker, hej och välkommen förresten, att det du först kom och tänka var helt rätt. Cherokee är et bra val .Sen gjorde du "misstaget" att fråga oss på forumet om råd. Du får då lika många åsikter som det finns medlemmar här- då naturligtvis för att just deras bilar är bäst i världen.
Med all rätta- för ingen köper väl en bil som dom anser inte är bra?

Med den budgeten du satt så får du en del pengar över om du tittar efter en fin Cherokee, jag hade en -90 med raksexa och en bra FD-låda som man kunde köra på 4x4 på alla underlag. Den tyckte jag var bekväm, tog sej fram bra, mullrade gott och lätt att jobba med.

Klubbkompisen har en -88:a, samma modell, höjd, svetsad bakaxel 32"däck. Han har misshandlat denna bilen så långe jag varit med i klubben (sen-08) och den bara går och går. Enda problemet han haft är att generatorn gav upp efter otaliga bad i lera, issörja och vatten.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » sön jan 04, 2015 14:05

Hehe ja du har nog rätt....alla tycker naturligtvis att de bilar dom själva har är bäst!!
Ja jag var inne på cherokee som sagt och skulle ha köpt en idag var det tänkt. Men så råkade jag ju nämna det för några och sen vart det ju cirkus..allt från rost (spelar mindre roll) till viskosar älle va det heter som ger sig till hundra på dom vid +20'...att amerikanskt inte är = kvalite vet man ju..men gör inte mig något att det är lite ruff...det låter gött om dom och de tar sig väl fram och vad det verkar så är ju många nöjda med dom och tycker de går skönt. Sen skulle jag fördjupa mig på detta eminenta forum...å då vart det än värre då man ska veta vilka vxl lådor som är bra vilka fördelningslådor som man ska ha...massa elfel ( något jag hatar då jag faan inte kan) och en massa förkortningar på saker som jag har noll koll på.....då vart det besvärligt :D hehe jag fattar ju att de flesta här har helt andra ambitioner än jag har...att köra i ren skogsmark bygga om,utveckla och vara värst på träffar....medans jag "bara" vill ha en kul bil som jag kan köra lite vart jag vill...som mullrar lite göttigt...och som går o går (önskedröm) ja men som inte går sönder onormalt....fattar ju att gamla bilar o i den prisklassen inte är hard core så söker inget utställnings ex precis :D ....men tusen tack för att ni orkar dela med er om vad ni tycker och kommer med tips...många bäckar små ni vet...

Skriv svar