King cab 01 för gata och skog
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
King cab 01 för gata och skog
Startar en tråd om nismon nu när jag kommit en bit på vägen med denna bil.
Det är en 01:a som det tidigare är bytt motor i från en 2.5lit 103hk diesel till en 2.7lit från en terrano II.
Helt ok men lite snöpligt när jag skulle byta olja på den och höll f*n inte på att få bort oljefiltret
Det satt inte särskilt hårt utan det var mer en fråga om platsbrist då det var väldigt tajt.
Sen så passade inte nya filtret å jag tänkte att nog är det väll självaste ... men det visade sig att snurran som sitter i är från en 95 och neråt
nu går den ju fint och så så det är väl skitsamma igentligen men lite brydd blev jag.
det är tagit block och topp från terranon sedan är allt annat flyttat över från 2.5:an.
Relativt nylackerad, kanske ett år gammal (mirra) lack och förra ägaren var väldigt pedant med bilen.
Igentligen var jag ute efter en inte så fin utan ska ha i skogen bil men denna dök upp och min budget tillätt så då var det inget att fundera på.
Första skogsturen gick sisådär, tog mig kanske 25m in innan den hängde upp sig. 215/65-16c däck funkade inte så bra att ha i skogen.
Har en hel del planer för den så mer kommer.
Det är en 01:a som det tidigare är bytt motor i från en 2.5lit 103hk diesel till en 2.7lit från en terrano II.
Helt ok men lite snöpligt när jag skulle byta olja på den och höll f*n inte på att få bort oljefiltret
Det satt inte särskilt hårt utan det var mer en fråga om platsbrist då det var väldigt tajt.
Sen så passade inte nya filtret å jag tänkte att nog är det väll självaste ... men det visade sig att snurran som sitter i är från en 95 och neråt
nu går den ju fint och så så det är väl skitsamma igentligen men lite brydd blev jag.
det är tagit block och topp från terranon sedan är allt annat flyttat över från 2.5:an.
Relativt nylackerad, kanske ett år gammal (mirra) lack och förra ägaren var väldigt pedant med bilen.
Igentligen var jag ute efter en inte så fin utan ska ha i skogen bil men denna dök upp och min budget tillätt så då var det inget att fundera på.
Första skogsturen gick sisådär, tog mig kanske 25m in innan den hängde upp sig. 215/65-16c däck funkade inte så bra att ha i skogen.
Har en hel del planer för den så mer kommer.
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: King cab 01 för gata och skog
Aldrig sett en så rosfri KC förut
Fin var den
Fin var den
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: King cab 01 för gata och skog
Danne skrev:Aldrig sett en så rosfri KC förut
Fin var den
Håller med Danne.. Heller aldrig sett så fina kofångare på en sådan KC
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Re: King cab 01 för gata och skog
Ska följas
Re: King cab 01 för gata och skog
Tackar, jo den är i riktigt bra skick så det känns skönt att slippa börja med att rostlaga tillexempel.
Första steget var att få upp den lite från backen så det rymms större hjul.
Jag köpte på mig 2" klossar för att lägga under bladen men det gick inte så smidigt som jag hoppats då u-bultarna går över bladen på kc:n och inte under axeln som dom längre u-bultarna som följer med satsen är tänkt att göra så jag snidade ihop längre schaklar istället. 4" längre blev dom.
fram skruvade jag bara på torisionsstagen tills den blev jämnhög runt om.
köpte på mig begagnade mudzilla däck 33/13,5-16 som jag krängde på fälgarna jag hade och frisserade till skärmbräddarna fram i bakkant och stötfångaren fram så det gick fritt och ut och prova lite
Jag följer många trådar här i tystnad och gillar verkligen när folk lägger ut bilder på det dom gör men själv är jag förjäkla dålig på att ta bilder och även dela med mig av det jag pysslar med men det ska jag försöka ändra på med denna tråd
Första steget var att få upp den lite från backen så det rymms större hjul.
Jag köpte på mig 2" klossar för att lägga under bladen men det gick inte så smidigt som jag hoppats då u-bultarna går över bladen på kc:n och inte under axeln som dom längre u-bultarna som följer med satsen är tänkt att göra så jag snidade ihop längre schaklar istället. 4" längre blev dom.
fram skruvade jag bara på torisionsstagen tills den blev jämnhög runt om.
köpte på mig begagnade mudzilla däck 33/13,5-16 som jag krängde på fälgarna jag hade och frisserade till skärmbräddarna fram i bakkant och stötfångaren fram så det gick fritt och ut och prova lite
Jag följer många trådar här i tystnad och gillar verkligen när folk lägger ut bilder på det dom gör men själv är jag förjäkla dålig på att ta bilder och även dela med mig av det jag pysslar med men det ska jag försöka ändra på med denna tråd
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: King cab 01 för gata och skog
Fortsättning
Nästa steg va en vinch så en kinavinch inhandlades och monterades.
Här blir det. jag vill i nuläget iaf behålla orginalfångaren och göra detta så anonymt som möjligt.
Så här blev det. Fästplattan svetsades direkt på ramtassarna.
DRL ljusen som satt på saknade vissa dioder så jag tog bort dom trasiga och satte även dioder i p-ljusen
och fortsatte med mitt diodande även i hytten
Nästa steg va en vinch så en kinavinch inhandlades och monterades.
Här blir det. jag vill i nuläget iaf behålla orginalfångaren och göra detta så anonymt som möjligt.
Så här blev det. Fästplattan svetsades direkt på ramtassarna.
DRL ljusen som satt på saknade vissa dioder så jag tog bort dom trasiga och satte även dioder i p-ljusen
och fortsatte med mitt diodande även i hytten
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: King cab 01 för gata och skog
Vart hittar man såna dioder till instrumentet ?:)
Re: King cab 01 för gata och skog
diodhuset köpte jag dom på, nu kom jag inte ihåg hur många det skulle vara eller vilken typ av lampor men jag ska se om jag hittar kvittot nånstans för där bör det stå. det va nån annan typ av lampa vid värmereglagen som jag missade att köpa för jag skruvade bara lös instrumentklustret och kollade där vilken typ och ungefär hur många lampor det skulle vara.
Kör vidare med pickupen.
Mudzillorna var ju så där fräna att ligga efter e4:an med så en uppsättning discoverer stt hjul inhandlades. Fälgara var inte så snygga så jag ska lägga om däcken på fälgarna jag har mudzilla däcken på nu.
Har även skaffat en flakbåge som jag ska ha istället för kåpan (så kåpan är tillsalu) för jag kör pellets ibland och annat skrot på flaket å då blir kåpan lite ivägen.
monterat å klart. skruvade/kapade/borrade bort "orginal" lastskyddet som satt längstfram på flaket för att få bågen so nära hytten som möjligt.
har besikigat också men fick nerslag på nedre spindellederna fram så dom ska bytas.
'
Kör vidare med pickupen.
Mudzillorna var ju så där fräna att ligga efter e4:an med så en uppsättning discoverer stt hjul inhandlades. Fälgara var inte så snygga så jag ska lägga om däcken på fälgarna jag har mudzilla däcken på nu.
Har även skaffat en flakbåge som jag ska ha istället för kåpan (så kåpan är tillsalu) för jag kör pellets ibland och annat skrot på flaket å då blir kåpan lite ivägen.
monterat å klart. skruvade/kapade/borrade bort "orginal" lastskyddet som satt längstfram på flaket för att få bågen so nära hytten som möjligt.
har besikigat också men fick nerslag på nedre spindellederna fram så dom ska bytas.
'
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: King cab 01 för gata och skog
BILDBONANZA!!!
Byte av nedre spindelleder ikväll.
Höll till på jobbet där det finns verktyg och framförallt lyft! sjysst med hobbykvällar på tisdagar
ser inte så drygt ut som jag först trodde att det skulle va. Började plocka ner allt, bort med bromsok (14mm bultar)och hängde upp det, klossar å okhållare (19mm bultar).
bort med autohubben som bara är skruvad i sex st insex 5mm och innanför sitter drivaxeln med en låsring och två "brickor"
mothåll under nedre bärarmen och sedan lossa styrstag (22mm hylsa) och övre länkarm (22mm ringnyckel)
lossa nedre länkarmen (27mm hylsa) och ta veck spindeln med skiva å allt. På alla leder krävdes det att storsläggan fick tala.
sen sitter spindel leden i en 48mm mutter men då jag saknade en sådan hylsa så fick en 50mm hylsa duga.
bort med muttern och övertala leden än en gång med släggan att den inte ska få va kvar där den är.
rengöra och slipa lite rost där nya leden pressas in med hjälp av att dra muttern med mutterknackaren och simsalabim så sitter där en ny led.
återmonteringen krävde lite övertalning den också
Klart å betalt som patrik larsson skulle sagt.
Passade på att demontera kränghämmaren också för vi vill ju inte hämma krängeffekten
Slutligen en helhetsbild på hur nismon ser ut exakt idag. tror jag ska ta och städa ur den innan jag drar från jobbet ikväll också
Hö stötfångar hörn är av en dålig kvalisort då den har börjat tokrosta nu i vinter
Bonusbild!!! närbild på huven och effektlacken. svårt att få sånt på bild, det ser jävulst, eller rätt så, läckert ut i solljus och live så att säga.
Byte av nedre spindelleder ikväll.
Höll till på jobbet där det finns verktyg och framförallt lyft! sjysst med hobbykvällar på tisdagar
ser inte så drygt ut som jag först trodde att det skulle va. Började plocka ner allt, bort med bromsok (14mm bultar)och hängde upp det, klossar å okhållare (19mm bultar).
bort med autohubben som bara är skruvad i sex st insex 5mm och innanför sitter drivaxeln med en låsring och två "brickor"
mothåll under nedre bärarmen och sedan lossa styrstag (22mm hylsa) och övre länkarm (22mm ringnyckel)
lossa nedre länkarmen (27mm hylsa) och ta veck spindeln med skiva å allt. På alla leder krävdes det att storsläggan fick tala.
sen sitter spindel leden i en 48mm mutter men då jag saknade en sådan hylsa så fick en 50mm hylsa duga.
bort med muttern och övertala leden än en gång med släggan att den inte ska få va kvar där den är.
rengöra och slipa lite rost där nya leden pressas in med hjälp av att dra muttern med mutterknackaren och simsalabim så sitter där en ny led.
återmonteringen krävde lite övertalning den också
Klart å betalt som patrik larsson skulle sagt.
Passade på att demontera kränghämmaren också för vi vill ju inte hämma krängeffekten
Slutligen en helhetsbild på hur nismon ser ut exakt idag. tror jag ska ta och städa ur den innan jag drar från jobbet ikväll också
Hö stötfångar hörn är av en dålig kvalisort då den har börjat tokrosta nu i vinter
Bonusbild!!! närbild på huven och effektlacken. svårt att få sånt på bild, det ser jävulst, eller rätt så, läckert ut i solljus och live så att säga.
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: King cab 01 för gata och skog
Rena instruktionsboken, komplett med bilder och bra, beskrivande text
Om det fanns en "mekanikertipstråd" på forumet där alla kan lägga upp beskrivningar på hur olika jobb ska/kan utföras skulle detta inlägg ha en självskriven plats.
Snygg bil är det också
SKREV OBELIX
Om det fanns en "mekanikertipstråd" på forumet där alla kan lägga upp beskrivningar på hur olika jobb ska/kan utföras skulle detta inlägg ha en självskriven plats.
Snygg bil är det också
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: King cab 01 för gata och skog
Tackar, gillar själv att följa trådar som har mycket bildmaterial och utförliga texter så då kan jag inte vara sämre själv
följer tex ditt bygge och kollar varje dag om det hänt nått
besiktigade idag utan problem så nu går den ett år till.
Jag gillar ju prylar och finnesser så jag funderar på att montera in en tank och en kompressor men har inte riktigt kommit på vars jag ska montera det då jag vill ha det hyffsat osynligt och under huven är det fullt.
På sidan om ramen kanske?
följer tex ditt bygge och kollar varje dag om det hänt nått
besiktigade idag utan problem så nu går den ett år till.
Jag gillar ju prylar och finnesser så jag funderar på att montera in en tank och en kompressor men har inte riktigt kommit på vars jag ska montera det då jag vill ha det hyffsat osynligt och under huven är det fullt.
På sidan om ramen kanske?
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: King cab 01 för gata och skog
Du kör lite på samma stuk som min Mazda pickis..
Fast mindre rostfläckar...
Kul å se vart de här tar vägen..
Fast mindre rostfläckar...
Kul å se vart de här tar vägen..
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Re: King cab 01 för gata och skog
Har grejat lite mer med nissan nu.
köpte 100w xenon från aliexpress och monterade i dom yttersta lamporna på taket. Ska köpa en sats till.
Anledningen att jag köper dom en och en är för att komma under moms gränsen
och resultatet är helt ok
Knäppte löst a-stolpe klädseln och skickade iväg den tillsammans med en billig biltema mätarhållare till en lackpolare som snidade ihop en helsjysst astolpe
köpte 100w xenon från aliexpress och monterade i dom yttersta lamporna på taket. Ska köpa en sats till.
Anledningen att jag köper dom en och en är för att komma under moms gränsen
och resultatet är helt ok
Knäppte löst a-stolpe klädseln och skickade iväg den tillsammans med en billig biltema mätarhållare till en lackpolare som snidade ihop en helsjysst astolpe
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: King cab 01 för gata och skog
Blir riktig snyggt Hur blev soppaförbrukingen med dom nya däcken?
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: King cab 01 för gata och skog
högre! den ligger runt 1,3 nu men det gör den oavsett om jag kör tom eller med lastad vagn efter.
Ska ta och laborera med bränsle och ladd nu snart.
Nu ligger laddtrycket på 0,9 bar.
Ska ta och laborera med bränsle och ladd nu snart.
Nu ligger laddtrycket på 0,9 bar.
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;