fördelningslådor.

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

fördelningslådor.

Inlägg av hesselgren » tis mar 03, 2015 20:26

hej.

jag söker lite efter en lös fördelningslåda som kan passa ihop med ett par cheva axlar (blazer 80tal)

det ska altså vara en låda som jag kan sätta bakom vad som helst, via en kardan.

några tips på bilar som har det? :tumbup:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: fördelningslådor.

Inlägg av Wältmeister » tis mar 03, 2015 22:45

Suzuki SJ/Samurai & Jimny(2 varianter), MB G-Wagen samt Niva är några exempel på "lösa" fördelningslådor.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Re: fördelningslådor.

Inlägg av hesselgren » ons mar 04, 2015 18:51

ok, tack, suzuki å niva låter lite klent dock. forskar vidare..

jag kanske kan svarva en adapter å sätta en kardan på nån annan låda egentligen..

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: fördelningslådor.

Inlägg av macke » ons mar 04, 2015 19:02

Bara du sätter fast Suzuki lådan med riktiga fästen så tål den en hel del :)
TGB 13

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: fördelningslådor.

Inlägg av henke_99 » ons mar 04, 2015 19:03

Storlek på bil och motor?

jag kan ju tillägga att fördelningslådan ska ha högerdrop till framkardanen och centrerad bakre.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: fördelningslådor.

Inlägg av Mathias T » ons mar 04, 2015 21:08

Gwagen w460 är inte att fundera på då framkardanen är motroterande
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Re: fördelningslådor.

Inlägg av hesselgren » tor mar 05, 2015 8:08

macke skrev:Bara du sätter fast Suzuki lådan med riktiga fästen så tål den en hel del :)
jo så är d väl oftast
henke_99 skrev:Storlek på bil och motor?

jag kan ju tillägga att fördelningslådan ska ha högerdrop till framkardanen och centrerad bakre.
personbil, gissar på 1500kg med cheva-axlarna.

motor, ja du ja vet inte va ja ska välja. står lite mellan cheva 350 eller volvo b230fk men det är inget hugget i is.
Mathias T skrev:Gwagen w460 är inte att fundera på då framkardanen är motroterande
ok, tack

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: fördelningslådor.

Inlägg av russinet » tor mar 05, 2015 22:02

Np205 devorced. Eller NP201

Men skall du åka Volvo så välj Suzukilådan.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: fördelningslådor.

Inlägg av Wältmeister » fre mar 06, 2015 8:53

russinet skrev:Men skall du åka Volvo så välj Suzukilådan.
Vilken av dom?
Är alla 3 i grunden samma låda?
Den knappmanövrereade verkar ju smidigast så slipper man ta upp hål för spaken.
Men är inte den lite bredare p g a "servot"?

:vetej:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Re: fördelningslådor.

Inlägg av hesselgren » lör mar 07, 2015 0:42

får se om jag kanske har ett litet paket på ingång med växellåda å fördelningslåda. återkommer i ämnet.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: fördelningslådor.

Inlägg av Wältmeister » lör mar 07, 2015 8:51

Finns annars 2 Jimny fördelningslådor till salu på Blocket.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: fördelningslådor.

Inlägg av rickard » lör mar 07, 2015 11:18

vad blir det för kaross sen då micke? :D

fyller på med frågor i ämnet..

vilka divorced-lådor har 4x4 konstant, med låsbar mittendiff, samt utvxling 1:1 på högen och därefter, vilka är elmanövrerade? om det finns då.

Niva-lådan platsar väl in lite här men fick fram att utväxlingen är 1,205, vet dock ej om det gäller alla lådorna

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: fördelningslådor.

Inlägg av Wältmeister » lör mar 07, 2015 11:49

Nyare Jimny har elmanövrerad fördelningslåda.
Som jag skrev tidigare så finns 2 Jimny-lådor till salu på blocket.
En "manuell" med spak och en nyare med "elservo".

Vilken som är starkast/tål mest belastning av Suzuki och Niva lådorna vet jag inte.
Båda är ju kugghjulsdrivna och går båda att växla om till stenkrypare.
Niva-lådan har ju spärrbar mellandiffrential, vilket är det bästa.
Om just mellandiffrentialen är akilleshälen på Niva-lådan vet jag inte.
Men det är i alla fall ytterligare en sak som kan haverera.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: fördelningslådor.

Inlägg av rickard » lör mar 07, 2015 13:17

jo jag kikade på blocketannonsen, fast kom senare fram till (via annan forumstråd) att jimnylådan gör bilen bakhjulsdriven och sen kopplar man in konstant/låst 4wd med kedja. kanske var felaktig information..? vet du vad det är för utväxling på jimnylådan? (högväxeln)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: fördelningslådor.

Inlägg av Wältmeister » lör mar 07, 2015 15:29

rickard skrev:jo jag kikade på blocketannonsen, fast kom senare fram till (via annan forumstråd) att jimnylådan gör bilen bakhjulsdriven och sen kopplar man in konstant/låst 4wd med kedja. kanske var felaktig information..? vet du vad det är för utväxling på jimnylådan? (högväxeln)
Att SJ413/Samurailådorna är kugghjulsdrivna vet jag. Har drevat om en låda till 1:6,5.
Likaså är Nivalådan kugghjulsdriven. Finns en kille på lada-nivaforumet som kan modda Nivalådorna till stenkrypare.
Visste inte att Jimnylådan, liksom Vitara/Sidekick/Tracker-lådan, är kedjedriven.
Trodde den, eftersom den är "lös", var uppbyggd som SJ/Samurailådan.
Bra att få lära sig något nytt även i dag. :lol:

Enligt "Das Grosse Suzuki Geländewagen Buch" är utväxlingen i Jimnylådan 1,41 på hög- och 2,27 på lågväxeln.
SJ/Samurailådorna för 1324 cc & 1298 cc har samma utväxling som Jimny.
LJ 80 har 1,56 på hög- och 2,57 på lågväxeln.
SJ410 har 1.58 på hög- och 2,51 på lågväxeln
Vitarorna har 1,00 på hög och 1,82 på låg.

Allt enl ovanst tyska bok, min förmåga att läsa, fatta och skriva rätt. :lol:

Min Niva 1700 cc "M"-11 har enl instruktionsboken 1,2 på hög- och 2,135 på lågväxeln.
Även äldre 1600 cc motorer med 5-petad vanlig låda har samma utväxlingar i fördelningslådan(enl andra instrböcker jag konsulterat).

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar