fördelningslådor.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
fördelningslådor.
hej.
jag söker lite efter en lös fördelningslåda som kan passa ihop med ett par cheva axlar (blazer 80tal)
det ska altså vara en låda som jag kan sätta bakom vad som helst, via en kardan.
några tips på bilar som har det?
jag söker lite efter en lös fördelningslåda som kan passa ihop med ett par cheva axlar (blazer 80tal)
det ska altså vara en låda som jag kan sätta bakom vad som helst, via en kardan.
några tips på bilar som har det?
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: fördelningslådor.
Suzuki SJ/Samurai & Jimny(2 varianter), MB G-Wagen samt Niva är några exempel på "lösa" fördelningslådor.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Re: fördelningslådor.
ok, tack, suzuki å niva låter lite klent dock. forskar vidare..
jag kanske kan svarva en adapter å sätta en kardan på nån annan låda egentligen..
jag kanske kan svarva en adapter å sätta en kardan på nån annan låda egentligen..
Re: fördelningslådor.
Bara du sätter fast Suzuki lådan med riktiga fästen så tål den en hel del
TGB 13
Re: fördelningslådor.
Storlek på bil och motor?
jag kan ju tillägga att fördelningslådan ska ha högerdrop till framkardanen och centrerad bakre.
jag kan ju tillägga att fördelningslådan ska ha högerdrop till framkardanen och centrerad bakre.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: fördelningslådor.
Gwagen w460 är inte att fundera på då framkardanen är motroterande
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Re: fördelningslådor.
jo så är d väl oftastmacke skrev:Bara du sätter fast Suzuki lådan med riktiga fästen så tål den en hel del
personbil, gissar på 1500kg med cheva-axlarna.henke_99 skrev:Storlek på bil och motor?
jag kan ju tillägga att fördelningslådan ska ha högerdrop till framkardanen och centrerad bakre.
motor, ja du ja vet inte va ja ska välja. står lite mellan cheva 350 eller volvo b230fk men det är inget hugget i is.
ok, tackMathias T skrev:Gwagen w460 är inte att fundera på då framkardanen är motroterande
Re: fördelningslådor.
Np205 devorced. Eller NP201
Men skall du åka Volvo så välj Suzukilådan.
Men skall du åka Volvo så välj Suzukilådan.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: fördelningslådor.
Vilken av dom?russinet skrev:Men skall du åka Volvo så välj Suzukilådan.
Är alla 3 i grunden samma låda?
Den knappmanövrereade verkar ju smidigast så slipper man ta upp hål för spaken.
Men är inte den lite bredare p g a "servot"?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Re: fördelningslådor.
får se om jag kanske har ett litet paket på ingång med växellåda å fördelningslåda. återkommer i ämnet.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: fördelningslådor.
Finns annars 2 Jimny fördelningslådor till salu på Blocket.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: fördelningslådor.
vad blir det för kaross sen då micke?
fyller på med frågor i ämnet..
vilka divorced-lådor har 4x4 konstant, med låsbar mittendiff, samt utvxling 1:1 på högen och därefter, vilka är elmanövrerade? om det finns då.
Niva-lådan platsar väl in lite här men fick fram att utväxlingen är 1,205, vet dock ej om det gäller alla lådorna
fyller på med frågor i ämnet..
vilka divorced-lådor har 4x4 konstant, med låsbar mittendiff, samt utvxling 1:1 på högen och därefter, vilka är elmanövrerade? om det finns då.
Niva-lådan platsar väl in lite här men fick fram att utväxlingen är 1,205, vet dock ej om det gäller alla lådorna
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: fördelningslådor.
Nyare Jimny har elmanövrerad fördelningslåda.
Som jag skrev tidigare så finns 2 Jimny-lådor till salu på blocket.
En "manuell" med spak och en nyare med "elservo".
Vilken som är starkast/tål mest belastning av Suzuki och Niva lådorna vet jag inte.
Båda är ju kugghjulsdrivna och går båda att växla om till stenkrypare.
Niva-lådan har ju spärrbar mellandiffrential, vilket är det bästa.
Om just mellandiffrentialen är akilleshälen på Niva-lådan vet jag inte.
Men det är i alla fall ytterligare en sak som kan haverera.
Som jag skrev tidigare så finns 2 Jimny-lådor till salu på blocket.
En "manuell" med spak och en nyare med "elservo".
Vilken som är starkast/tål mest belastning av Suzuki och Niva lådorna vet jag inte.
Båda är ju kugghjulsdrivna och går båda att växla om till stenkrypare.
Niva-lådan har ju spärrbar mellandiffrential, vilket är det bästa.
Om just mellandiffrentialen är akilleshälen på Niva-lådan vet jag inte.
Men det är i alla fall ytterligare en sak som kan haverera.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: fördelningslådor.
jo jag kikade på blocketannonsen, fast kom senare fram till (via annan forumstråd) att jimnylådan gör bilen bakhjulsdriven och sen kopplar man in konstant/låst 4wd med kedja. kanske var felaktig information..? vet du vad det är för utväxling på jimnylådan? (högväxeln)
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: fördelningslådor.
Att SJ413/Samurailådorna är kugghjulsdrivna vet jag. Har drevat om en låda till 1:6,5.rickard skrev:jo jag kikade på blocketannonsen, fast kom senare fram till (via annan forumstråd) att jimnylådan gör bilen bakhjulsdriven och sen kopplar man in konstant/låst 4wd med kedja. kanske var felaktig information..? vet du vad det är för utväxling på jimnylådan? (högväxeln)
Likaså är Nivalådan kugghjulsdriven. Finns en kille på lada-nivaforumet som kan modda Nivalådorna till stenkrypare.
Visste inte att Jimnylådan, liksom Vitara/Sidekick/Tracker-lådan, är kedjedriven.
Trodde den, eftersom den är "lös", var uppbyggd som SJ/Samurailådan.
Bra att få lära sig något nytt även i dag.
Enligt "Das Grosse Suzuki Geländewagen Buch" är utväxlingen i Jimnylådan 1,41 på hög- och 2,27 på lågväxeln.
SJ/Samurailådorna för 1324 cc & 1298 cc har samma utväxling som Jimny.
LJ 80 har 1,56 på hög- och 2,57 på lågväxeln.
SJ410 har 1.58 på hög- och 2,51 på lågväxeln
Vitarorna har 1,00 på hög och 1,82 på låg.
Allt enl ovanst tyska bok, min förmåga att läsa, fatta och skriva rätt.
Min Niva 1700 cc "M"-11 har enl instruktionsboken 1,2 på hög- och 2,135 på lågväxeln.
Även äldre 1600 cc motorer med 5-petad vanlig låda har samma utväxlingar i fördelningslådan(enl andra instrböcker jag konsulterat).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.