Regler för släpvagn - vad gäller?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av Micke valp » lör apr 04, 2015 20:00

Så, det har varit ett antal trådar gällande hur mycket man får dra efter sin bil. Ja, och det har också varit en del konstiga idéer kring detta. Här ska jag göra ett försök att reda ut det hela. Kanske inte så kul, men ...

Nåja, till att börja med: Du har klarat din B-behörighet och får därmed framföra en bil på allmän väg. Grattis! Lite elakt innebär det att du bara klarat av minimikraven, inget mer.

Visst, du får också koppla till ett släp, men inte vilket som helst. Om du nu kommer ihåg körkortsteorin, får din fordonskombination, alltså bil + släp inte överstiga totalvikten 3.500 kilo.
Det innebär att ju lättare dragbil, desto större (tyngre) släp. Men det finns begränsningar. En av dem är hur pass mycket dragbilen är godkänd för att dra.

Ett exempel. Har du en Toyota Rav4 från 2003 med totalvikten 1.830 kg, får du dra 3.500 kg minus 1.830, alltså 1.670 kilo. Det låter ju bra, men är inget Toyota tillåter. Istället får den Rav4:an endast dra max 1.500 kilo i dragvikt. Oavsett körkortsbehörighet. Det har tillverkaren (Toyota) bestämt.

Ett annat exempel.
Du har en Suzuki Grand Vitara från 2003. Den är godkänd för max 1.550 kilo. Det är helt okej om du har B-behörighet. Bilens totalvikt (1.950 kg) är nämligen perfekt för att dra släp. Dra av 3.500 kg från Suzukins totalvikt, och vad får du då? Jo, 1.550 kg.

Inget av de här två exemplen tillåter dig att dra ett tyngre släp, oavsett körkortsbehörighet.

Men, om du då har en "stadigare" bil? Låt säga en japansk pickup eller en VW Touareg?

Det första problemet, om du bara har B-behörighet, är att 3.500-gränsen sticker iväg.

Exempel för detta: Du har en VW Amarok (en pickup) och ett B-körkort. Just en Amarok får dra maximalt 2.800 kilo. Det får du inte göra med B-behörighet – Sorry.
Här går 3.500-gränsen in, alltså 3.500 minus totalvikten för bilen (som är 3.040 kg). Det blir 3.500-3.040=460 kilo släp.
Det var ju inte mycket! Men det finns ett undantag som säger att du alltid får dra ett släp med totalvikten 750 kilo. Så, om släpet du vill koppla på inte högre totalvikt än 750 kg, är allt okej.

Och hur är det för ägaren av en VW Touareg? Tja, den är godkänd för maximalt 3.500 kilo släpvagnsvikt. Men glöm det om du bara har ett B-körkort! Här är inget mer tillåtet än 750 kg på kroken. Det beror återigen på totalvikten.

Så, för dem som då vill ha tillåtelse att dra mer?
För det första finns den utökade B-behörigheten som kallas för B96. Ett enkelt körprov, och sedan får man dra en fordonskombination på maximalt 4.250 kg. Om dragbilen klarar av det förstås!

Tar vi Amarok-pickupen som exempel, får den dra 1.210 kg med en förare som har B96. Alltså 4.250 kg minus totalvikten för bilen (3.040 kg). Det är en bra bit bättre än de som bara har ett B i körkortet.

Touaregen med totalviken 2.950 kg? Tja. 4.250 kg minus totalvikten ger 1.300 kilo släpvagn – så mycket får du dra med B96.

Det här låter ju ganska bra, eller hur? Ett B96-kort öppnar en del dörrar för att dra mer.
Men det är inte riktigt så enkelt. Återigen. Ett B-kort ger grunderna för att få köra. Ett B96 ger bara lite mer!

Nu går jag in på släpets totalvikt! Låt säga att du har din Amarok som med din B96-behörighet får dra 1.210 kilo. Du får inte dra ett släp med högre totalvikt än så!
Alltså, med Amaroken, max 1.210 kilo totalvikt på släpet - oavsett om det är lastat eller inte.
För Touaregen är samma gräns 1.300 kg.
Ett släp efter några av dessa som har högre totalvikt än 1.210, respektive 1.300 kilo är olagligt.

Mer än så är inte B96-behörigheten värd. Man går efter totalvikterna för bil och släp, utan undantag.

Nästa steg är då BE. Mmmm. En hel del fördelar, särskilt beroende på när de togs.

För det första. Har du en Amarok, får du utnyttja den totalt godkända släpvagnsvikten som tillverkaren godkänt: 2.800 kilo. Har du en Touareg, grattis, varsågod och koppla på ett 3.500-släp.

BE-behörighet innebär att du ska kunna, och begripa, en hel del annat som "B-kortarna" och B96 inte kan eller behöver. Som exempelvis brutto- och tågvikt.

Exempel.
Min egen brukis (totalvikt 1.960 kg) får dra maximalt 1.600 kilo enligt tillverkaren. Med B-behörighet får den bara dra 1.540 kg (3.500 - 1.960 kg, om ni kommer ihåg). För dem som vill utnyttja maximal dragvikt (1.600 kg) behövs B96 eller BE.

Nåja. Häromdagen ville jag flytta ett 3.500-kilossläp ett par mil. Hade jag haft ett B-kort hade det varit olagligt. Då hade jag inte fått dra mer än 1.600 kilo. (Och det är totalvikterna man går efter.)

Men, glad i hågen hade jag tagit mitt B96 och tror att allt är OK. Eller ...?
Släpet, som är tomt, väger 790 kg. Min bil, som väger max 1.960 kg + släpets 790 kg är ju bara 2.750 kg tillsammans i totalvikt, eller brutto-/tågvikt. Det är ju under 4.250 kg, eller hur?

Men riktigt så enkelt är det inte. Den som har ett B96, har bara kommit en bit på vägen mer än de med bara B-behörighet. Det innebär bland annat att en "B96:are" inte, enligt lagens mening, förstår sig på att beräkna tågvikter.

Vad ger då detta för resultat? Jo, med den kombinationen räknar polisen med totalvikterna för fordonskombinationen, alltså totalen för dragbilen + totalen för släpvagnen. Det blir 1.960 kg + 3.500 kg= 5.460 kg, Det är en bra bit över de 4.250 kilo som B96 har som gräns ...

I exemplet, vilket är från verkliga livet, var det dock inga problem. Jag har BE-behörighet och kan därmed enkelt dra ett 3.500-släp.
Men jag kan inte lasta så mycket på det. Min BE-behörighet innebär att jag ska ha koll på bruttovikten. I det här fallet hade jag inte fått lasta mer än max 810 kilo på släpet.
Det hade gett ett släp + last om 790 kg+810 kg =1.600, vilket är max vad dragbilen är godkänd för (tack vare BE-behörigheten).

Just det här kan man gilla eller inte gilla. En sak är i alla fall säker. Ett B96 ger lite mer behörighet än B att dra släp efter en bil, men vid en kontroll kommer alltid bilens totalvikt läggas samman med släpets totalvikt (enligt registreringsbeviset). Om det överstiger 4.250 kilo, är du rökt, oavsett om släpet är lastat eller tomt.

Har du BE, innebär det att du istället kan forma olika kombinationer och vikter efter de regler som är uppsatta.

Ett vanligt B, ger bara grundläggande rätt att köra och koppla släp efter personbil
------------------------------------------------------------------------------------
Hoppas att den här texten blir till lite hjälp för dem som undrar vad de får och inte får dra efter sina bilar.
För övrigt. Själv har jag just nu sju olika körkortsbehörigheter och inget av dem är för motorcykel ...)
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av Danne » lör apr 04, 2015 20:49

Bra skrivet :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av Lasse Suzican » lör apr 04, 2015 21:09

Håller med Danne.
Bra skrivet.... :tumbup:

Tänkte också tipsa/påminna om släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsen hemsa....
Bara att knacka in regnummerna på bil och släp, samt vilka bokstäver det är inkletat på lappen....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av Micke valp » lör apr 04, 2015 21:13

Tackar :D Försökte förenkla så gott det gick – utan koppling till jobbet, eller så. Bara som "Micke Valp".

Och till Lasse. Ja, släpvagnskalkylatorn på Transportstyrelsen är en riktigt bra "lathund".

Ja, och ursäkta om mitt inlägg blev lite lång att läsa.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

sj410
Rutinerad
Inlägg: 419
Blev medlem: fre maj 22, 2009 18:24
Ort: Bankeryd

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av sj410 » lör apr 04, 2015 22:22

Mycket bra skrivet, denna tråd borde nålas(eller vad det kallas) så den är lått att hitta. :tumbup:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av MattisH » sön apr 05, 2015 10:52

Bra skrivet.

Inte för att krångla till det, men bruttovikt kan räknas även med bara B-kort och utökad B (Kod96). Detta gäller bara med lättare bilar där teknisk begränsning ligger under körkortsbegränsningen.

Bild
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av Roger Patrol » mån apr 06, 2015 9:07

som så ofta finns det ett egendomligt hål i lagen :D
ett bromsat oreggad släp, typ båttrailer är vikterna i princip obegränsade, men ett obromsat så får det inte överstiga bruttovikten på bilen.
jag har kollat detta med både transportstyrelsen och polisen
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av russinet » mån apr 06, 2015 11:06

Är det inte så att det är skillnad på BE och BE beroende på när det är taget?

Har hört att är det taget de senaste åren så får du fortfarande inte ta ett släp med större totalvikt efter bilen än vad biltillverkaren tillåter?

Själv så har jag ett gammalt BE så jag känner mig fri att ta med mitt 3000kg släp efter vilken bil jag vill och lasta till vad biltillverkaren tillåter.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av niva_mats » mån apr 06, 2015 11:10

Roger Patrol skrev:som så ofta finns det ett egendomligt hål i lagen :D
ett bromsat oreggad släp, typ båttrailer är vikterna i princip obegränsade, men ett obromsat så får det inte överstiga bruttovikten på bilen.
jag har kollat detta med både transportstyrelsen och polisen
Det stämmer bra, men samtidigt så får man bara åka i 30km/h.
Händer det en olycka tacklare att man har en oregano släpvagn som är rejält tung så kan man förvänta sig att polisen kommer ha åsikter och försäkringsbolget kommer säkerligen inte vilja då,man bryter mot försäkringsvillkoren.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Caffe
Forumräv
Inlägg: 586
Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
Ort: Skänninge
Kontakt:

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av Caffe » mån apr 06, 2015 11:14

russinet skrev:Är det inte så att det är skillnad på BE och BE beroende på när det är taget?

Har hört att är det taget de senaste åren så får du fortfarande inte ta ett släp med större totalvikt efter bilen än vad biltillverkaren tillåter?

Själv så har jag ett gammalt BE så jag känner mig fri att ta med mitt 3000kg släp efter vilken bil jag vill och lasta till vad biltillverkaren tillåter.
Skillnaden är att du inte får dra släp över 3500kg på "nya" BE, t ex om man har lätt lastbil med vändskiva, gooseneck eller vad det nu heter kan de väga många ton. exempel

Sedan en brasklapp gällande släpvagnskalkylatorn, har man villkorat drag tar den inte hänsyn till det. Ex triplex med 3.5t på 60mm kula men bara 2t på 50mm kula. då säger den 3.5t oavsett.
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av Micke valp » ons apr 08, 2015 21:54

Hej. Kul att tråden uppskattades.
Russinet ställde en fråga om gamla och nya BE-behörigheter.
Min tanke var bara att ta några av de viktigaste skillnaderna mellan olika behörigheter. Särskilt som en del verkar vilja dra tungt på sitt vanliga B, men inte får det.
Men åter till gamla och nya BE ...
Återigen, enkelt förklarat.
Gamla BE, taget före 19 jan 2013, ger rätt att dra ett tungt släp även om det är tyngre än 3.500 kg. Detta förutsatt att dragbilen är godkänd för det.
"Nya BE" taget efter det datumet ger max släpvagn på 3.500 kg, aldrig mer.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av lam84 » fre apr 10, 2015 21:05

hur funkar det om man har en jänke pickup då många av dom får ju dra över 5 ton från tillverkan
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av benssan » fre apr 10, 2015 22:03

lam84 skrev:hur funkar det om man har en jänke pickup då många av dom får ju dra över 5 ton från tillverkan
Med vanlig kula ??
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av Micke valp » fre apr 10, 2015 22:07

Det beror på vilken behörighet du har. Har ju precis skrivit om det :D

Ja, och sedan ska ju jänke-pickupen vara godkänd för dragvikten i Sverige. Vad som gäller i ursprungslandet (tillverkaren) är en helt annan sak.
Oftast gillar vi inte de amerikanska typerna av drag, och då minskas den godkända dragvikten. Vad som gäller står i registreringsbeviset.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Regler för släpvagn - vad gäller?

Inlägg av peterand » fre apr 10, 2015 22:23

lam84 skrev:hur funkar det om man har en jänke pickup då många av dom får ju dra över 5 ton från tillverkan
Har du något exempel på vilken b-reggad bil det skulle kunna vara, jag tycker oftast jänkare har låga dragvikter, jeep undantaget.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Skriv svar