Jordningsfel ?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Henry8
Nybörjare

Jordningsfel ?

Inlägg av Henry8 » mån maj 25, 2015 21:46

Min Suzuki Grand Vitara XL 7, årsmodell 2002 var iväg till verkstaden för att byta kylare i förra veckan.

Nu har jag fått problem med startbatteriet som laddar ur sej själv så bilen inte går att starta. I går eftermiddag laddade jag batteriet fullt 13,8 volt och i morse var det fortfarande fullt. Idag vid 18.00 tiden skulle jag iväg med bilen som naturligtvis inte startade, batteriet var nere på 10,5 volt.

Jag tog fram mina startkablar och ett full laddat 12 volts bilbatteri. Jag anslöt den röda kabeln till det laddade batteriets pluspol och den röda kabelns andra ände till det urladdade batteriets pluspol.
Jag anslöt den svarta kabeln till det laddade batteriets minuspol och den svarta kabelns andra ände till olackerad jordningspunkt i motorrummet. Det hände ingenting! Jag kollade alla anslutningar men det var totalt dött. Jag plockade av det urladdade batteriet och satte in det laddade - varvid bilen genast startade.

Mina frågor.: 1 Finns det samband med kylarbytet på något sätt? 2 Var sitter jordningsflätorna någonstans.
Lada Niva 1,7 2010
Suzuki Grand Vitara XL7, 2002

elste
Guru

Re: Jordningsfel ?

Inlägg av elste » mån maj 25, 2015 22:05

en ampärmätare kan vara bra

Henry8
Nybörjare

Inlägg av Henry8 » tor maj 28, 2015 14:17

Kan konstatera att något större intresse från forumets medlemmar att hjälpa mej finns inte !

Som tur är "Själv bäste dräng".

Det visade sej att det var batteriet som var kass. Efter inköp av nytt batteri och installation av detta är nu detta problem ur världen!
Lada Niva 1,7 2010
Suzuki Grand Vitara XL7, 2002

elste
Guru

Inlägg av elste » tor maj 28, 2015 18:59

så det jag skriver räknas inte då??? :aargh:

RedNek
Rutinerad

Inlägg av RedNek » tor maj 28, 2015 19:25

Kan väl tänkas att felet är svårt att beskriva, så det blev svårt att greppa & folk inte ville gissa; så de inte riskerade att de ledde dig i fel riktning..

Så blir väl folk (jag blev) provocerade av att din frustration uttryckte sig anklagande till forumets medlemmar... Hoppas du ger folk förtroende att hjälpa dig med nästa problem, ödmjukhet ger mer tillbaka.

Ett stort plus till att du beskrev lösningen på problemet, många läser säkert trådar för att lära sig vilka orsaker som kan ligga bakom alla dessa (för oss alla med olika svårighetsgrad) klurigheter bilar ställer till för oss killar & tjejer!

Håll stilen, klimatet på detta forum är riktigt bra! väl mött i nästa tråd, hälsar hillbillyn: RedNek
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

carfrigge
Veteran

Inlägg av carfrigge » tor maj 28, 2015 20:28

RedNek skrev:Kan väl tänkas att felet är svårt att beskriva, så det blev svårt att greppa & folk inte ville gissa; så de inte riskerade att de ledde dig i fel riktning..

Så blir väl folk (jag blev) provocerade av att din frustration uttryckte sig anklagande till forumets medlemmar... Hoppas du ger folk förtroende att hjälpa dig med nästa problem, ödmjukhet ger mer tillbaka.

Ett stort plus till att du beskrev lösningen på problemet, många läser säkert trådar för att lära sig vilka orsaker som kan ligga bakom alla dessa (för oss alla med olika svårighetsgrad) klurigheter bilar ställer till för oss killar & tjejer!

Håll stilen, klimatet på detta forum är riktigt bra! väl mött i nästa tråd, hälsar hillbillyn: RedNek

Instämmer till fullo !
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör:
300GD
X5 35D

Skriv svar