Sida 1 av 1
S10 blazer 4.3 avgasvärden
Postat: mån nov 23, 2020 13:26
av Kempaswe
Har fått ombesiktning igen på blazern.
Har bytt stift, rotor, fördelarlock, tändkablar, spridare, cat samt ny olja och filter. Körde även 30% E85. 3
Någon som kan ha tips på vad som kan va felet innan jag demolerar den och drar den till skroten.
CO 1.8 (0.5) CO2500 1.7 (0.3)
HC 3600 (200) Lambda 1.14 (0.96-1.25)
Det är en blazer 4.3 1997
Re: S10 blazer 4.3 avgasvärden
Postat: mån nov 23, 2020 18:25
av Iznogoud
Vid byte av katalysatorn, är den nya (?) anpassad till motorns volym 4.3L?
Har du kontrollerat om det finns luftläckage på insug eller avgassystem före lambdasond?
Lite avgasskola;
https://www.sunmaskin.se/utbildning/sun-avgasskola/
Re: S10 blazer 4.3 avgasvärden
Postat: mån nov 23, 2020 18:38
av Kempaswe
Japp och det är tätt
Re: S10 blazer 4.3 avgasvärden
Postat: mån nov 23, 2020 22:15
av sebringZ28
Vad säger CTS att du har för temperatur i kylvätskan.
Om det avbrott i givaren eller i kretsen till den kommer ECU tro att det är -40 grader och feta på blandningen rät hårt.
Magnus
Re: S10 blazer 4.3 avgasvärden
Postat: tis nov 24, 2020 16:39
av Iznogoud
sebringZ28 skrev: ↑mån nov 23, 2020 22:15
Vad säger CTS att du varför temperatur i kylvätskan.
Om det avbrott i givaren eller i kretsen till den kommer ECU tro att det är -40 grader och feta på blandningen rät hårt.
Magnus
Detta har jag själv haft problem med på en B230F motor, mer en förbruknings än avgasvärdefråga, men efter byte till ny givare sjönk förbrukningen med ca 2,5DL milen.
Re: S10 blazer 4.3 avgasvärden
Postat: sön nov 29, 2020 8:43
av hakan13
jag hade problem med avg.värdena på min Range Rover... den gick för kall eftersom termostaten inte var ok!!
med ny termostat så funkade det!! men borde ju synas på bilens temp.mätare om den är för kall...
men säker kan man ju inte va... vissa mätare kan va ganska skumma!!