Hjulbromscylindrar.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Hjulbromscylindrar.
Någon som sitter inne med kunskaper om bakhjulbromscylindrar till spansktillverkad Suzuki Samurai/Santana 1998 med Lucas bromssystem?
Det är samma håldiameter som i cylindrarna till vanliga Samurajen och alla kolvar och packningar passar. Lucas hjulcylindrar är tyvärr längre så att vanliga Samuraiens cylindrar "räcker inte ut". Jag har nu köpt vanliga Samuraicylindrar och plundrat dem på packningar och dammskydd. Men cylindrarna går tyvärr inte att hona mycket mer/flera gånger. Bromsbackarna är tack och lov identiska Japan/Spanien.
Jag har tittat i Suzuki Samurai Workshop Manual, Suzuki Carring for Customers # 00000 A00559 IN samt i Suzuki Parts Catalogue 1995-4 7th Edition # 990B-40082-012. Båda böckerna köpta genom Olle Olsson.
Ingenstans i dessa publikationer framgår det att Samurai/Santana ska ha Lucas annorlunda hjulbromscylindrar. Lucascylindrarna är olika på höger och vänster sida.
Får jag inte tag på Lucas hjulcylindrar återstår väl bara att byta bromssköldar - om de passar!
Jag har även tagit bort de automatiska bromsjusteringarna. De spände bara ut backarna så att trummorna gick varma.
Någon mera som har en 1998 eller nyare?
Det är samma håldiameter som i cylindrarna till vanliga Samurajen och alla kolvar och packningar passar. Lucas hjulcylindrar är tyvärr längre så att vanliga Samuraiens cylindrar "räcker inte ut". Jag har nu köpt vanliga Samuraicylindrar och plundrat dem på packningar och dammskydd. Men cylindrarna går tyvärr inte att hona mycket mer/flera gånger. Bromsbackarna är tack och lov identiska Japan/Spanien.
Jag har tittat i Suzuki Samurai Workshop Manual, Suzuki Carring for Customers # 00000 A00559 IN samt i Suzuki Parts Catalogue 1995-4 7th Edition # 990B-40082-012. Båda böckerna köpta genom Olle Olsson.
Ingenstans i dessa publikationer framgår det att Samurai/Santana ska ha Lucas annorlunda hjulbromscylindrar. Lucascylindrarna är olika på höger och vänster sida.
Får jag inte tag på Lucas hjulcylindrar återstår väl bara att byta bromssköldar - om de passar!
Jag har även tagit bort de automatiska bromsjusteringarna. De spände bara ut backarna så att trummorna gick varma.
Någon mera som har en 1998 eller nyare?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Mr Hawk!
Jag kollade med Olle Olsson. Dom ville inte kännas vid en Santana(även om det står Suzuki på bakdörren). Annars var personalen på Olle Olsson mycket trevliga och tillmötesgående i många andra frågor. By the way så hade jag ju under tiden en Mazda Tribute 3.0 som drag bil till bilsläpet för Sammyn. Tributen var den mest felfria bil jag ägt i hela mitt långa liv - ändå levde vi tillsammans 5 år.
Joel & thomasv!
Ja tyvärr så befarar jag att det är "mörkrets härskare" som har ett finger med i spelet.
Lasse Suzucián!
Du som är guru på det mesta i allmänhet och Suzuki i synnerhet.
Kan inte du få fram ett tips på hjulcylindrar som passar?
Jag har bara renoverat bromsarna bak en gång. Då köpte jag Olle Olssons cylindrar och plundrade dom på packningarna samt honade de befintliga cylindrarna. Det var inga gropar eller andra angrepp men jag ville byta ändå.
Jag kollade med Olle Olsson. Dom ville inte kännas vid en Santana(även om det står Suzuki på bakdörren). Annars var personalen på Olle Olsson mycket trevliga och tillmötesgående i många andra frågor. By the way så hade jag ju under tiden en Mazda Tribute 3.0 som drag bil till bilsläpet för Sammyn. Tributen var den mest felfria bil jag ägt i hela mitt långa liv - ändå levde vi tillsammans 5 år.
Joel & thomasv!
Ja tyvärr så befarar jag att det är "mörkrets härskare" som har ett finger med i spelet.
Lasse Suzucián!
Du som är guru på det mesta i allmänhet och Suzuki i synnerhet.
Kan inte du få fram ett tips på hjulcylindrar som passar?
Jag har bara renoverat bromsarna bak en gång. Då köpte jag Olle Olssons cylindrar och plundrade dom på packningarna samt honade de befintliga cylindrarna. Det var inga gropar eller andra angrepp men jag ville byta ändå.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jag visste någonstans att jag sett detta med 2 olika längder på cylindrarna...Wältmeister skrev:Lasse Suzucián!
Kan inte du få fram ett tips på hjulcylindrar som passar?
Efter lite letande visade sig vara SJ tom 1987 som hade 2 olika längder, nämligen 79mm och 88mm långa cylindrar bak....
Förmodligen ingen info du hade nytta av...
Vilken cylinderdiameter har du på dina cylindrar???
22,22mm som äldre SJ, eller???
Men har du inte problem med bromsarna, så behöver du ju inte byta...Wältmeister skrev:Jag har bara renoverat bromsarna bak en gång. Då köpte jag Olle Olssons cylindrar och plundrade dom på packningarna samt honade de befintliga cylindrarna. Det var inga gropar eller andra angrepp men jag ville byta ändå.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Lasse Suzucián.
Tack för ditt svar.
Cylinderhålet är 22.2 mm.
Mina "nya" cylindrar som jag plundrat på packningarn är 79 mm långa.
På kartongen står:
Suzuki Samurai 86-88
Suzuki Samurai 89-91
De här är lika på höger och vänster sida.
Men på min bil är de olika på höger och vänster sida.
Det konstiga är att bromsbackarna verkar vara lika för både "korta" och "långa" cylindrarna.
De på bilen tror jag är 88 mm långa(jag orkar inte ta bort trummorna och mäta).
Min bil är ju, som du kanske redan vet, en 98:a tillverkad i Spannien.
Bilarna hade tydligen längre cylindrar förut - 410, LJ? Var de även olika på höger och vänster sida. I så fall har väl Lucas letat upp ett överskottslager av cylindrar och sålt till Santana.
Av några som jag anförtrott mitt dilemma fick jag rådet att byta bromssköldar.
Tacksam för mer info, kanske fler som är intresserade.
Tack för ditt svar.
Cylinderhålet är 22.2 mm.
Mina "nya" cylindrar som jag plundrat på packningarn är 79 mm långa.
På kartongen står:
Suzuki Samurai 86-88
Suzuki Samurai 89-91
De här är lika på höger och vänster sida.
Men på min bil är de olika på höger och vänster sida.
Det konstiga är att bromsbackarna verkar vara lika för både "korta" och "långa" cylindrarna.
De på bilen tror jag är 88 mm långa(jag orkar inte ta bort trummorna och mäta).
Min bil är ju, som du kanske redan vet, en 98:a tillverkad i Spannien.
Bilarna hade tydligen längre cylindrar förut - 410, LJ? Var de även olika på höger och vänster sida. I så fall har väl Lucas letat upp ett överskottslager av cylindrar och sålt till Santana.
Av några som jag anförtrott mitt dilemma fick jag rådet att byta bromssköldar.
Tacksam för mer info, kanske fler som är intresserade.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Hej, jag har plockat ner 3 axlar till 410:an. Det verkar finnas olika längd på cylindrarna (skiljer nog på kolvarna). Har också hittat backar som man måste slipa av 3-4 mm där dom ligger an mot kolven. 410:an har bara luftnippel på vänster sida. Längsgående rör går till höger bak, sen ett rör tvärs över till vänster bak.
Sam
Sam
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs