Hjulbromscylindrar.

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Hjulbromscylindrar.

Inlägg av Wältmeister » fre jul 04, 2008 16:06

Någon som sitter inne med kunskaper om bakhjulbromscylindrar till spansktillverkad Suzuki Samurai/Santana 1998 med Lucas bromssystem?
Det är samma håldiameter som i cylindrarna till vanliga Samurajen och alla kolvar och packningar passar. Lucas hjulcylindrar är tyvärr längre så att vanliga Samuraiens cylindrar "räcker inte ut". Jag har nu köpt vanliga Samuraicylindrar och plundrat dem på packningar och dammskydd. Men cylindrarna går tyvärr inte att hona mycket mer/flera gånger. Bromsbackarna är tack och lov identiska Japan/Spanien.
Jag har tittat i Suzuki Samurai Workshop Manual, Suzuki Carring for Customers # 00000 A00559 IN samt i Suzuki Parts Catalogue 1995-4 7th Edition # 990B-40082-012. Båda böckerna köpta genom Olle Olsson.
Ingenstans i dessa publikationer framgår det att Samurai/Santana ska ha Lucas annorlunda hjulbromscylindrar. Lucascylindrarna är olika på höger och vänster sida.
Får jag inte tag på Lucas hjulcylindrar återstår väl bara att byta bromssköldar - om de passar!
Jag har även tagit bort de automatiska bromsjusteringarna. De spände bara ut backarna så att trummorna gick varma.
Någon mera som har en 1998 eller nyare?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » sön aug 31, 2008 19:47

Finns det verkligen ingen som vet något om Santana med Lucas-bromsar?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön aug 31, 2008 19:59

Det såldes rätt begränsat med Spansktillverkade här i sverige så är nog kanske inte så många som råkat ut för detta än.

Har du vart hos suzuki än o kollat efter delar? Dom är ju rätt billiga på en hel del saker så kanske inte kostar mer än piratdelarna.
I aim to misbehave

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » sön aug 31, 2008 20:21

Lucas bromssytem?
Låter farligt!
Alla vet ju hur Lucas elsystem funkar... :lol:

Kunde bara inte motstå en rolig kommentar!


Mvh Thomas.

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » tis sep 02, 2008 6:20

thomasv skrev:Lucas bromssytem?
Låter farligt!
Alla vet ju hur Lucas elsystem funkar... :lol:

Kunde bara inte motstå en rolig kommentar!


Mvh Thomas.
Du menar Lucas dom som uppfann mörkret.. :wink:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis sep 02, 2008 11:09

Mr Hawk!
Jag kollade med Olle Olsson. Dom ville inte kännas vid en Santana(även om det står Suzuki på bakdörren). Annars var personalen på Olle Olsson mycket trevliga och tillmötesgående i många andra frågor. By the way så hade jag ju under tiden en Mazda Tribute 3.0 som drag bil till bilsläpet för Sammyn. Tributen var den mest felfria bil jag ägt i hela mitt långa liv - ändå levde vi tillsammans 5 år.

Joel & thomasv!
Ja tyvärr så befarar jag att det är "mörkrets härskare" som har ett finger med i spelet.

Lasse Suzucián!
Du som är guru på det mesta i allmänhet och Suzuki i synnerhet.
Kan inte du få fram ett tips på hjulcylindrar som passar?
Jag har bara renoverat bromsarna bak en gång. Då köpte jag Olle Olssons cylindrar och plundrade dom på packningarna samt honade de befintliga cylindrarna. Det var inga gropar eller andra angrepp men jag ville byta ändå.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis sep 02, 2008 12:23

Wältmeister skrev:Lasse Suzucián!
Kan inte du få fram ett tips på hjulcylindrar som passar?
Jag visste någonstans att jag sett detta med 2 olika längder på cylindrarna...
Efter lite letande visade sig vara SJ tom 1987 som hade 2 olika längder, nämligen 79mm och 88mm långa cylindrar bak....
Förmodligen ingen info du hade nytta av...
Vilken cylinderdiameter har du på dina cylindrar???
22,22mm som äldre SJ, eller???
Wältmeister skrev:Jag har bara renoverat bromsarna bak en gång. Då köpte jag Olle Olssons cylindrar och plundrade dom på packningarna samt honade de befintliga cylindrarna. Det var inga gropar eller andra angrepp men jag ville byta ändå.
Men har du inte problem med bromsarna, så behöver du ju inte byta...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis sep 02, 2008 15:51

Lasse Suzucián.
Tack för ditt svar.
Cylinderhålet är 22.2 mm.
Mina "nya" cylindrar som jag plundrat på packningarn är 79 mm långa.
På kartongen står:
Suzuki Samurai 86-88
Suzuki Samurai 89-91
De här är lika på höger och vänster sida.
Men på min bil är de olika på höger och vänster sida.
Det konstiga är att bromsbackarna verkar vara lika för både "korta" och "långa" cylindrarna.

De på bilen tror jag är 88 mm långa(jag orkar inte ta bort trummorna och mäta).

Min bil är ju, som du kanske redan vet, en 98:a tillverkad i Spannien.

Bilarna hade tydligen längre cylindrar förut - 410, LJ? Var de även olika på höger och vänster sida. I så fall har väl Lucas letat upp ett överskottslager av cylindrar och sålt till Santana.

Av några som jag anförtrott mitt dilemma fick jag rådet att byta bromssköldar.

Tacksam för mer info, kanske fler som är intresserade.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » tis sep 02, 2008 16:45

Hej, jag har plockat ner 3 axlar till 410:an. Det verkar finnas olika längd på cylindrarna (skiljer nog på kolvarna). Har också hittat backar som man måste slipa av 3-4 mm där dom ligger an mot kolven. 410:an har bara luftnippel på vänster sida. Längsgående rör går till höger bak, sen ett rör tvärs över till vänster bak.

Sam

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis sep 02, 2008 16:57

froo6.
Så har inte min bil. Den har ett rör/slang till ett "T"-rör något till höger på diffhuset. Därefter ett rör till varje hjulcylinder. Varje cylinder har luftskruv.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar