stenkrypar alternativ?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

knutten
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: lör mar 11, 2006 8:57
Ort: Eskilstuna

Inlägg av knutten » sön apr 16, 2006 15:45

Den är helt orginal nu förutom hasplåt och winch.
Vill inte ändra utväxlingen på högen bara på lågen så andra axlar och diffklumpar är nog inte att tänka på.
Jag vill jag ha den godtjänd hoss sbp också.
Förs typa om med winch sedan på med förstärkta töskel skydd i 4mm rostfritt, lockright skall i nu till sommaren sedan blir det bur.
Sen letar jag efter teflon att lägga mellan bladen för att få mjukare fjädring.
Får typa först med winchen annars blir nog vikten en nackdel!

Lasse

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön apr 16, 2006 15:53

knutten skrev:Den är helt orginal nu förutom hasplåt och winch.
Vill inte ändra utväxlingen på högen bara på lågen så andra axlar och diffklumpar är nog inte att tänka på.
Lasse
Varför är du inte intreserad av ändring av högen? Vilken däckstorlek kör du? Varför inte bara skaffa en stenkryparlåda? Hyffsat billigt o ger nästan 50% reducering på lågen, visst ger det 12% på högen åsså, men kör man med 30" är man ju redan uppe i den felmarginalen.

En annan sak att tänka på är att desto längre "upp" i drivlinan du växlar ner desto värre blir påfrestningarna på drivlinan.
I aim to misbehave

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön apr 16, 2006 21:57

lasse suzicán skrev: Nää!!!

Funkar inte att köra det dåliga skitet baklänges....
Betänk att overdriven är uppfunnen av samma människor som avlat fram "Prins Charles", Lucas elsystem, Vauxhall, Cricket och en massa andra liknande oförklarliga saker....

Så rätt.... :lol2:

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön apr 16, 2006 22:02

lasse suzicán skrev: OBS410 har lägre (snabbare) utväxling i 1:an o 2:an... Alltså är en 410 huvudlåda sämre för att krypa...
Det visste inte jag....:shock: när jag jämförde min 413 med stenkrypare (413 axlar) 31" däck med min nyrenoverade 410 med stenkrypare och 33" så går 410 långsamare.... beror väl på utv i axlarna som skiljer... trots att däcken är större....

Men nu inser jag att med 413 låda och samurai motor (som det är tänkt) kommer den att gå ännu långsammare.... :aargh: hmmmm.....

Hur långsamt blir det inte när jag väl stoppar på mina dana 44 med 5,38 utv...... får nog slänga ur stenkryparen då va :?: :poke:

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön apr 16, 2006 22:04

knutten skrev: Sen letar jag efter teflon att lägga mellan bladen för att få mjukare fjädring.
Jag har teflon mellan mina fjädrar (orginal från fjädertillverkaren). Nån som vet om jag borde smörja dessa och i så fall måste jag väl ha nått speciellt smörjfett?

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön apr 16, 2006 22:05

Marcus skrev: Jag har teflon mellan mina fjädrar (orginal från fjädertillverkaren). Nån som vet om jag borde smörja dessa och i så fall måste jag väl ha nått speciellt smörjfett?
Grejen med teflon är väl att det glider bra utan fett? Fett är ju ingen höjdare då det bara fastnar sten o skit i det som sen slipar ner bladen.
I aim to misbehave

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön apr 16, 2006 22:05

Teflon är "självsmörjande" 8)

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön apr 16, 2006 22:10

MrHawk skrev:
Marcus skrev: Jag har teflon mellan mina fjädrar (orginal från fjädertillverkaren). Nån som vet om jag borde smörja dessa och i så fall måste jag väl ha nått speciellt smörjfett?
Grejen med teflon är väl att det glider bra utan fett? Fett är ju ingen höjdare då det bara fastnar sten o skit i det som sen slipar ner bladen.
Hasse skrev:Teflon är "självsmörjande" 8)
Jo... detta har jag åtgått i från.. men sen läste jag om teflon bussningarna som jag har att dom skall smörjas med siliconbaseratfett då och då på nån sida... (hittar inte tebax) och då undrar man ju om teflonet i mellan bladen med.... jag får väl maila Calmini och fråga.....

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön apr 16, 2006 22:17

det är för att motverka gnissel som vissa smörjer bussningarna,

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön apr 16, 2006 22:18

Hasse skrev:det är för att motverka gnissel som vissa smörjer bussningarna,
Oki... då ger jag fan i att smörja bladen... har inget siliconfett än då.... :lol: :lol:

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön apr 16, 2006 22:20

lite gnissel kan man leva med om man nu hör det för alla andra ljud som det finns på 4x4 fordon :twisted:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön apr 16, 2006 22:22

Hasse skrev:lite gnissel kan man leva med om man nu hör det för alla andra ljud som det finns på 4x4 fordon :twisted:
Känner mig träffad :poke: :mrgreen:
I aim to misbehave

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » sön apr 16, 2006 22:23

jag med :P har fortfarande ljudet av mina däck sjungande i huvet :shock:

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » tis jun 20, 2006 22:05

Mathias T skrev:
Hasse skrev:Vad pallar en suki förd-låda?

vikt/effekt/däck
Effekten och vikten är inte så intressant utan mer vilket vridmoment.
Vikten har bara betydelse om du vet exakt vilken friktion som däcken har mot underlaget medans effekten är en ekvation av vridmomentetxvarvtalet.
Alltså ju högre varv desto mer effekt kan man överföra på samma prylar.
Gissa varför F1 bilar varvar mycket.
Det finns dom som kör V8 på suzukilådan och den håller,det som händer är att höljet spricker(under förutsättning att inga lager är halvtaskiga)
För att dom inte får ha turbo? och det finns bara ett sätt att trimma en motor på, att få in mera luft/bensin per tidsenhet vilket ett varvtal på 1miljard gör ? eller? är jag ute i det blå ?
/jonko med H4:an

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons jun 21, 2006 9:03

jonko skrev:
Mathias T skrev:
Hasse skrev:Vad pallar en suki förd-låda?

vikt/effekt/däck
Effekten och vikten är inte så intressant utan mer vilket vridmoment.
Vikten har bara betydelse om du vet exakt vilken friktion som däcken har mot underlaget medans effekten är en ekvation av vridmomentetxvarvtalet.
Alltså ju högre varv desto mer effekt kan man överföra på samma prylar.
Gissa varför F1 bilar varvar mycket.
Det finns dom som kör V8 på suzukilådan och den håller,det som händer är att höljet spricker(under förutsättning att inga lager är halvtaskiga)
För att dom inte får ha turbo? och det finns bara ett sätt att trimma en motor på, att få in mera luft/bensin per tidsenhet vilket ett varvtal på 1miljard gör ? eller? är jag ute i det blå ?
Stämmer ganska bra.
Detsamma gäller för motorcykelmotorer,liten cyl volym och hög effekt = högt varvtal fast med relativt taskigt vridmoment
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar