King Cab axlar

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Onkel Kånkel
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: tis okt 02, 2007 22:26

King Cab axlar

Inlägg av Onkel Kånkel » lör okt 20, 2007 14:19

Nån som vet om King Cab se v6 axlar passar på en -86 diesel ? Är väl mest nyfiken det är gynnsammare utväxling på dom för att köra med större däck. Vilka utväxlingar dom har på manuell respektive automat ?
Nissan King Cab -86 4wd sd2,5

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör okt 20, 2007 15:31

axlarna passar bolt on

aut = 4,625
man = 4,375

Onkel Kånkel
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: tis okt 02, 2007 22:26

Inlägg av Onkel Kånkel » lör okt 20, 2007 15:51

Tack för svaret, utväxlingen på min är 4,875. Gör det stor skillnad med 4,375 ? Det kanske är sämre ? Min matte när det gäller sånt är usel :rodnar:
Nissan King Cab -86 4wd sd2,5

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör okt 20, 2007 15:59

Onkel Kånkel skrev:Tack för svaret, utväxlingen på min är 4,875. Gör det stor skillnad med 4,375 ? Det kanske är sämre ? Min matte när det gäller sånt är usel :rodnar:
Sämre.... Om du inte vill att den ska gå fortare. För skogsåka ska den vara högre, dvs 5,38:1 7,11:1 och liknande....
Senast redigerad av Lasse Suzican den lör okt 20, 2007 17:21, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Onkel Kånkel
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: tis okt 02, 2007 22:26

Inlägg av Onkel Kånkel » lör okt 20, 2007 16:16

Tack, det va synd, vill ju åka i skogen ock orginalmotorn kanske är lite slö med 31 tummare så jag ville ha bättre utväxling till det
Nissan King Cab -86 4wd sd2,5

Onkel Kånkel
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: tis okt 02, 2007 22:26

Inlägg av Onkel Kånkel » lör okt 20, 2007 19:39

Om man leker med tanken att man byter utväxling från 4,875:1 till 5,38:1 är skillnaden märkbar ? Ni får stå ut med lite newbiefrågor :)
Nissan King Cab -86 4wd sd2,5

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » lör okt 20, 2007 19:48

Onkel Kånkel skrev:Om man leker med tanken att man byter utväxling från 4,875:1 till 5,38:1 är skillnaden märkbar ? Ni får stå ut med lite newbiefrågor :)
ja det märks

Onkel Kånkel
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: tis okt 02, 2007 22:26

Inlägg av Onkel Kånkel » lör okt 20, 2007 20:01

Kanske ett lite mer utförligt svar så jag har nåt att relatera till, tex. att bilen går i xxx km/h vid 3000rpm istället för xx km/h vid 3000 rpm, är lite trög ju :D
Nissan King Cab -86 4wd sd2,5

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör okt 20, 2007 20:16

Onkel Kånkel skrev:Kanske ett lite mer utförligt svar så jag har nåt att relatera till, tex. att bilen går i xxx km/h vid 3000rpm istället för xx km/h vid 3000 rpm, är lite trög ju :D
Då måste man räkna, och då måste man veta vissa mått på din bil.....

Räkna såhär...

Motorns rpm delat i växellådans utväxling delat i fördelningslådans utväxling delat i bakaxelns utväxling gånger däckets omkrets i meter gånger 0,06 ger hastigheten i km/h...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Onkel Kånkel
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: tis okt 02, 2007 22:26

Inlägg av Onkel Kånkel » lör okt 20, 2007 20:24

Ok, då förstår jag, fram med miniräknaren :)
Nissan King Cab -86 4wd sd2,5

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » lör okt 20, 2007 21:24

Onkel Kånkel skrev:Ok, då förstår jag, fram med miniräknaren :)
räcker det inte att det märks ordentligt?

Onkel Kånkel
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: tis okt 02, 2007 22:26

Inlägg av Onkel Kånkel » lör okt 20, 2007 21:44

Det märks kanske mycket när det väl är gjort men jag ville ha en uppskattning att relatera till så man vet om det ev. är värt besväret och kostnaden om man gör det. Det bästa vore ju att provköra en KC med ändrad utväxling, då märker man direkt om det är skillnad. Det var för övrigt inget fel på ditt svar tm, bara jag som va lite nyfiken
Nissan King Cab -86 4wd sd2,5

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör okt 20, 2007 21:51

Vi kan väl säga såhär.....
195-15 och 3.909:1 i axlarna ger i stort samma hastighet som 35/13,5x15 och 4,88:1 i axlarna.....
Och 35:or är bra mycket större än 195-15.....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Onkel Kånkel
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: tis okt 02, 2007 22:26

Inlägg av Onkel Kånkel » lör okt 20, 2007 21:59

Tack, det där va ett sånt resonemang jag sökte. Har 235/75-15 tror dom är 28 tum höga vill byta till 31 tum höga, vad kan det va för dimension? Bilen är slö i dagsläget, orginal 53 kw diesel, så antingen annan utväxling eller en turbo till motorn ( eller både och )
Nissan King Cab -86 4wd sd2,5

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön okt 21, 2007 13:05

Onkel Kånkel skrev:Tack, det där va ett sånt resonemang jag sökte. Har 235/75-15 tror dom är 28 tum höga vill byta till 31 tum höga, vad kan det va för dimension? Bilen är slö i dagsläget, orginal 53 kw diesel, så antingen annan utväxling eller en turbo till motorn ( eller både och )

motorn har ju slö karatär så en turbo är inte fel.


vi körde 33or väldigt bra på kompisens KC.

men drivknutarna fram håller inte längden om man våldar lite.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar